پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | عیب تولید و سانحه هوایی

تاریخ خبر: // کد خبر: 188997 // // //


عیب تولید و سانحه هوایی

برخورد ساده با مسائل پیچیده، هنر و جسارت زیاد می‌خواهد. دیوان عالی فرانسه، به‌تازگی در پرونده مربوط به سانحه هواپیمای ایرباس‌ای ۳۲۰ شرکت هواپیمایی آسیا که در ۷ دی ۹۳ (۲۸ دسامبر ۲۰۱۴) موجب مرگ تمامی مسافران و خدمه آن (۱۶۲ نفر) در دریای جاوه شد، تصمیمی ساده و پرمعنا گرفته است.


عیب تولید و سانحه هوایی

برخورد ساده با مسائل پیچیده، هنر و جسارت زیاد می‌خواهد. دیوان عالی فرانسه، به‌تازگی در پرونده مربوط به سانحه هواپیمای ایرباس‌ای ۳۲۰ شرکت هواپیمایی آسیا که در ۷ دی ۹۳ (۲۸ دسامبر ۲۰۱۴) موجب مرگ تمامی مسافران و خدمه آن (۱۶۲ نفر) در دریای جاوه شد، تصمیمی ساده و پرمعنا گرفته است.

رای دیوان عالی از چند بعد دارای اهمیت است:

– در برابر اجتهاد و فقاهت دادگاه تجدید نظر می‌ایستد؛ هرچند که اجتهاد دادگاه تجدید نظر نیز در نوع خود جلب توجه می‌کند.

– حکم دادگاه تجدیدنظر در یک پرونده خاص و غم‌انگیز را مغایر با قواعد عام مندرج در حقوق فرانسه می‌داند.

در این پرونده، خانواده‌های قربانیان، دو شرکت فرانسوی را که یکی تولیدکننده هواپیما (ایرباس) و دیگری تولیدکننده قطعه (آرتوس) بودند، به‌دلیل عیب و ایراد در یکی از قطعات مربوط به سطوح کنترلی هواپیما (رادِر) که در وقوع سانحه نقش داشته، به دادگاه می‌خوانند. خانواده‌ها جبران زیان‌های موقت و فعلی* خود را می‌خواهند اما دادگاه تجدیدنظر آنژه این ادعا را نمی‌پذیرد؛ بر این اساس که تعهد هر دو تولیدکننده به جبران خسارت مدعیان پرونده، سخت با تردید روبه‌رو است. به‌نظر دادگاه تجدیدنظر، نقش و مشارکت ساده یا ناچیز (simple contribution) یک قطعه در سانحه، برای احراز و ایجاد مسئولیت تولیدکننده ناکافی و نامناسب است، زیرا عوامل یا فاکتورهای دیگری نیز در وقوع سانحه نقش دارند، از قبیل:
– فقدان تعمیر و نگهداری دقیق، کامل و محتاطانه هواپیما که مسئولیت شرکت هواپیمایی است.

– مدیریت وضعیت غیراستاندارد و ضعیف خدمه یا گروه پرواز.
اما این رای ازسوی دیوان عالی نقض می‌شود. دیوان عالی بر این باور است که دادگاه تجدیدنظر، برخلاف ماده ۱۲۴۵ و ۱۳-۱۲۴۵ قانون مدنی فرانسه حکم داده است.
بر اساس ماده ۱۲۴۵، تولیدکننده در قبال زیانی که در اثر عیب تولید وارده شده، مسئول است؛ صرف‌نظر از آنکه میان زیان‌دیده و تولیدکننده قراردادی باشد یا نه. افزون بر این، براساس بخش ۱۳ همان ماده، مسئولیت تولیدکننده در برابر زیان‌دیده، به‌دلیل عمل شخص ثالثی که در وقوع زیان نقش داشته، محدود نخواهد شد. بر این مبنا، دیوان عالی به این نتیجه می‌رسد که نقش و دخالت شخص یا اشخاص ثالث در سانحه، یعنی سازمان تعمیر و نگهداری شرکت هواپیمایی و همچنین گروه پرواز شرکت، به هیچ وجه نمی‌تواند مسئولیت تولیدکنندگان را محدود کند. بر این اساس حکم دیوان عالی حکایت از این دارد که در حقوق فرانسه اگر محصول معیوب باشد و موجب خسارت شود، مسئولیت تولیدکننده به جهت نقش و دخالت شخص یا سبب دیگر در ورود خسارت، نمی‌تواند محدود یا مرتفع شود.**

تعلیق
در پرونده حاضر، یک مسئله مورد پرسش است. گفته می‌شود عیب در قطعه مربوط به سطح کنترلی هواپیما و دخالت آن در سانحه به‌عنوان یک عامل موثر یا کمک‌کننده، موضوعی است که در گزارش بازرسان فرانسوی و اندونزیایی بررسی سانحه هوایی، آمده است.
هرچند دادگاه تجدیدنظر خانواده‌ها را به‌دلیل نقش ناچیز قطعه معیوب در وقوع سانحه، مستحق جبران خسارت ندانسته اما پرسش این است که اگر دادگاه یادشده، خانواده‌ها را مستحق دریافت خسارت می‌دانست، آیا به آنها اجازه می‌داد عیب در تولید را به‌عنوان یک امر موضوعی، با استناد به گزارش بررسی ایمنی سانحه هوایی اثبات کنند؟ عقیده بر این است که در اروپا، اختلاف‌هایی پیرامون استفاده از گزارش‌های بررسی ایمنی در تحقیقات قضایی وجود دارد.

 

 


* اگر احتمال تشدید نتایج یا اثر صدمه در گذر زمان رود یا این احتمال وجود داشته باشد که در آینده مشکلات سلامتی دیگری پدید می‌آید، دادگاه ضمن صدور حکم خسارت موقت، به شخص یا اشخاص زیان‌دیده اجازه خواهد داد در مدت زمان مشخص، دوباره دعوای خسارت اقامه کنند.
 ** بخش‌هایی از این یادداشت، ترجمه‌ای با دخل و تصرف از مقاله‌ای باعنوان «مسئولیت تولیدکننده به‌دنبال تصادف شرکت هواپیمایی آسیا» است. این مقاله در ۱۱ اردیبهشت ۹۸ (اول می‌۲۰۱۹) در پایگاه دفتر حقوق بین‌الملل منتشر شده است.

“میلاد صادقی- پژوهشگر حقوق هوافضا”

 

منبع: روزنامه صمت


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو