پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | فرودگاه‌های ایران، بچه پولدار‌های اقتصاد رانتی

تاریخ خبر: // کد خبر: 191583 // // // //


فرودگاه‌های ایران، بچه پولدار‌های اقتصاد رانتی

امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که از فرودگاه‌های بدون توجیه، نه صادرات محصولات کشاورزی و نه رونق گردشگری اتفاق افتاده است و تنها منتظر بلایای طبیعی هستیم تا ساخت فرودگاه‌های جدید را توجیه کنیم.


فرودگاه‌های ایران، بچه پولدار‌های اقتصاد رانتی

به بهانه‌های مختلف فرودگاه ساختیم. از‌جمله مرکز استان بودن، دوری از مرکز استان، بعد از هر زلزله و سیل و بلایای طبیعی کلی استدلال که سود فرودگاه‌ها با محاسبات مالی ارزیابی نمی‌شود، حفظ جنگل، صادرات محصولات کشاورزی، رونق گردشگری و خلاصه هر کسی از ظن خود شد یار من…

* امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که از فرودگاه‌های بدون توجیه، نه صادرات محصولات کشاورزی و نه رونق گردشگری اتفاق افتاده است و تنها منتظر بلایای طبیعی هستیم تا ساخت فرودگاه‌های جدید را توجیه کنیم.

اگرچه نهضت ساخت فرودگاه‌ها کمرنگ‌تر شده است ولی محل جدید هزینه‌های هنگفت، پاسخگویی به طراحی دست بالا و عدم مدیریت بهینه تأسیسات ایجاد شده است. با این استدلال که با باند دوم، ترمینال خارجی و… فرودگاه رونق می‌یابد در صورتی‌که بعد از سال‌ها فشار همه جانبه سیاسی، در برخی از فرودگاه‌ها، حتی یک پرواز داخلی پایدار هم برقرار نشده است. مدتی است که مقصر عدم رونق فرودگاه‌ها، فقدان ناوگان مناسب تشخیص داده شده است. فارغ از اینکه توجیه برقراری پرواز را سیاست‌مدار، مرکز استان بودن و خیال صادرات و رونق گردشگری مشخص نمی‌کند. توجیه برقراری پرواز را تنها و تنها چرتکه سود و زیان مشخص می‌کند.

*هزینه‌های جاری برخی از فرودگاه‌ها چندین برابر درآمدهای آن می‌باشد و این میزان هزینه بدون احتساب هزینه‌های سرمایه‌ای و استهلاک است. عیب نظام اقتصادی صنعت هواپیمایی در بخش فرودگاهی رانت بزرگ دلارهای ناوبری می باشد که به مثابه آفت “بچه پولداری ملی” همراه با اسراف، عدم آینده‌نگری، بهره‌وری پایین و بی‌دقتی در هزینه‌ها با چاشنی آزمون و خطا می‌باشد. در بستر اقتصاد رانتی نمی‌توان انتظار تحول و جهش اقتصادی داشت چرا که دامنه منفعت شخصی افراد به مراتب از حوزه مسائل جاری فراتر نمی‌رود.

** و اما چه باید کرد.

– ساختار شرکت فرودگاه‌ها اصلاح گردد.
– طراحی دست بالا در فرودگاه‌ها متوقف گردد.
– یک بازنگری جدی در کارشناسی و نظارتِ بخش ساختمان،تاسیسات و تجهیزات صورت پذیرد.
– ساختار هزینه شرکت فرودگاه‌ها در راستای کمینه نمودن و ایجاد و حفظ بهترین شکل آن باز مهندسی گردد.
– برای نقطه سربه‌سر درآمد و هزینه‌های جاری هدف‌گذاری شود.
-ارزیابی عملکرد فرودگاه از ساخت و توسعه به برقراری پرواز و درآمد تغییر یابد.

*** اقتصاد فرودگاه‌های ما به “دلارهای ناوبری” معتاد است.

 

منبع: کانالfallahtabar@


دیدگاه خود را بنویسید

  1. سقا نوشته است:
    11:18 مورخه 11 تیر 98

    رانت چند صد میلیاردی یا غفلت شرکت اقتصادی و بازرگانی فرودگاههای کشور!

    شاید تبلیغات در محیطهای پرتردد فرودگاهی، برای صاحبان برندها، بانکها، موسسات مالی و خدماتی از اولویت ها باشد.
    براساس اطلاعات و رونوشت های موجود، در نامه شماره 128716 به تاریخ 9 / 12 / 93 قراردادی بین پیمانکار خصوصی و شرکت اقتصادی و بازرگانی فرودگاهها منعقد شده، که در آن تصریح شده است که به ازاء خرید و نصب 715 دستگاه تلویزیون در فرودگاههای کشور، شرکت تبلیغاتی مورد قرارداد، اجازه پخش آگهی را برای مدت 7 سال بر روی تمامی تلویزیونهای مستقر در فرودگاههای کشور را دارد.
    اگر هزینه خرید هر دستگاه تلویزیون در آن سال (93) را به صورت پیش فرض و استعلام صورت گرفته، حدود 1 میلیون تومان در نظر بگیریم، پس با این پیش فرض، در مجموع پیمانکار در قرارداد فوق با احتساب هزینه نصب و پشتیبانی حدود 1 میلیارد تومان هزینه کرده است.
    و این در حالی است که متوسط حداقل هزینه تبلیغات بر روی تلویزیونهای مذکور در فرودگاهها، ماهانه 300 میلیون تومان بوده است و به عنوان نمونه اگر تنها تبلیغات موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (منحل شده توسط دادستان محترم تهران در سال 95) را درنظر بگیریم که یکی از مشتریان ثابت ابتدای این پروژه بوده است، پیمانکار مربوطه در عرض 3 ماه توانسته است وارد مرحله سودآوری شود. و این در حالی است که حداقل از بدو شروع به پخش تبلیغات در فرودگاهها تا به الان (یعنی5 سال) بیش از 10 تبلیغ مختلف را – مطابق آرشیو موجود در واحد مخابرات – که اکثرا شامل بانکهای دولتی، برندها و موسسات خدماتی و مالی خصوصی می باشد را بطور ماهانه در حال پخش داشته است و با یک حساب سرانگشتی – تا به الان – یعنی سودی بالغ بر دویست میلیارد تومان.
    لازم به توضیح است که در کنار این سود حاصله، در قرارداد مذکور هیچ اشاره ای به معرفی لوگو و برند تبلیغاتی یک تولیدکننده کره ای و نصب شده در زیر و روی تمامی تلویزیونها نشده است و این بعید است از سوی واحد اقتصادی و بازرگانی شرکت فرودگاهها که کارشناسان خبره ای دارد و بعضا سانتی متری تبلیغات در فرودگاهها را محاسبه می کنند، یک غفلت قلمداد شود.
    بارها مسئولین بازرگانی و معاونین فرودگاهها، خواستار شفاف سازی از سوی مدیریت وقت و جدید دفتر اقتصادی و بازرگانی فرودگاهها شده اند که با جانشینی مدیریت جدید در مرداد 95، و با چند هفته وقفه در اجرای قرارداد، همچنان بدون پاسخ مانده اند و اجازه ورود به موضوع فوق را تا این لحظه از آنها گرفته اند و تنها اشاره به متمم هایی می کنند که هیچ رونوشتی برای مسئولین فرودگاهها ارسال نشده است.
    حال سوال این جاست که چنین ظرفیتی برای کسب درآمد، با چه ساز و کاری در اختیار پیمانکار بخش خصوصی قرار گرفته است؟ به عبارت بهتر پیمانکار مربوطه با چه رانتی توانسته بهره برداری از این ظرفیت را به دست آورد و سالها در حاشیه امن و بدور از چشم سازمان امور مالیاتی کشور که بعضا با قراردادهای دولایه و تهاتری انجام می گیرد به کار خودش ادامه دهد؟
    در تکمیل اعتراض جمعی فوق، در تاریخ دوشنبه 13اسفند 1397 مطلبی در روزنامه محلی خراسان با عنوان «تابلوهای تبلیغاتی رانتی» چاپ شده بود که در آن به واگذاری 400 استرابورد تبلیغاتی برای مدت 5 سال در شهر مشهد به یک شرکت تبلیغاتی اشاره داشت (که از قضا و برحسب تصادف، پیمانکار، همان شرکت تبلیغاتی خصوصی مورد قرارداد با شرکت اقتصادی و بازرگانی شرکت فرودگاهها می باشد!) که با یک محاسبه ساده مدت زمان مورد نیاز برای به دست آوردن هزینه انجام شده و رسیدن به سود دهی را 2 و نیم ماه برآورد کرده بود که پس از رسانه ای شدن موضوع، هم اینک شهرداری مشهد در حال بازپس گیری حداقل نیمی از سازه های تبلیغاتی مورد قرارداد از پیمانکار است و بعبارتی توانسته اند تا حدودی قبل از اجرایی شدن تمامی طرح، مانع از ضرر مسلم برای شهرداری مشهد شوند.
    سوال اینجاست که آیا از این میان فقط فرودگاههای کشور بوده است که تاکنون و پس از چند سال، بدلیل رسانه ای نشدن و عدم شفاف سازی، سرش بی کلاه مانده است!



برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو