پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | تفسیر تفاوت ظرفیت علم پذیری انسان و فرشتگان در محفل انس با قرآن کریم

تاریخ خبر: // کد خبر: 200330 // // //


تفسیر تفاوت ظرفیت علم پذیری انسان و فرشتگان در محفل انس با قرآن کریم

به گزارش روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، شصت و هشتمین محفل انس با قرآن کریم مدیران و کارکنان ستادی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران امروز، سه‎شنبه 28 خرداد، با سخنان رییس ستاد اقامه نماز این شرکت برگزار شد


تفسیر تفاوت ظرفیت علم پذیری انسان و فرشتگان در محفل انس با قرآن کریم

شصت و هشتمین محفل انس با قرآن کریم مدیران و کارکنان ستادی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تفسیر آیه 32 سوره بقره مبنی بر اقرار فرشتگان به اشتباه بودن اعتراض آنها بر خلقت انسان برگزار شد..

عباسی در این جلسه با اشاره به آیه « قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم» گفت: فرشتگان گفتند که پروردگارا تو پاک و منزهی، ما چیزی جز آنچه تو به ما آموخته ای نمی دانیم همانا تو دانای حکیمی. ابلیس و ملائکه هر کدام به نوعی خود را برتر از آدم می دیدند، ابلیس به واسطه خلقت(انا خیر منه) و فرشتگان به واسطه عبادت که گفتند(نحن نسبح بحمدک)، ولی ابلیس در برابر فرمان سجده خداوند ایستادگی کرد و فرشتگان چون حقیقت را فهمیدند پوزش خواستند و به جهل خود اقرار کردند (سبحانک لا علم لنا).

وی درباره تفاوت ظرفیت علم پذیری انسان و فرشتگان افزود: ساختمان وجودی فرشتگان، فعلیت محض است و آنها دارای کمال بالفعل و محدود هستند. در واقع کمال آنها اکتسابی نیست و به صورت تدریجی پدید نمی آید بلکه با یک چارچوب ثابت و معینی آفریده شده اند. در واقع این گونه کمالات در فرشتگان جزو ذاتشان است و جداشدنی نیست مثل کمال تسبیح و تقدیس کردن و یا معصوم بودنشان که از همان اول به همراه خودش آفریده شده است. ولی کمالات انسان، اکتسابی است و در سایه تربیت و به صورت تدریجی به وجود می آید.

عباسی گفت: وقتی فرشتگان زمینه فساد و خونریزی را در انسان دیدند فورا آن را با خودشان مقایسه کردند یعنی گمان کردند که این صفات بالفعل در انسان بوده و به همراه خلقت ذاتی اوست و قابل تغییر هم نخواهد بود، ولی بعد از تعلیم اسما و شناخت انسان فهمیدند که فساد و خونریزی در انسان، صرفا یک استعداد است نه فعل قطعی که تغییر هم نکند، بلکه این حالات بالقوه و تغییرپذیر است و با تربیت و ارسال رسولان قابل مهار و محو شدن است و انسان می تواند با تزکیه نفس و تربیت الهی به مقام بالاتر برود.

رییس ستاد اقامه نماز شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: در واقع ظرفیت کمال پذیری انسان، بی نهایت است ولی ظرفیت کمال فرشتگان محدود و یا در چند بعد سات. بر این اساس تنها انسان می تواند این همه اسما را بیاموزد و در همه ابعاد می تواند کمالات را کسب کند و به دست آورد. قدرت انسان و استعداد و نیز دامنه معرفت پذیری وی در توسعه علم و آگاهی چنان است که می تواند از اسم به مسمی و از جزء به کل و از معلوم به مجهول و از معلول به علت پی ببرد و این ویژگی دامنه معرفت اندوزی انسان را به طور وسیعی افزایش می دهد و بنابراین انسان می تواند از هزاران قانون و اسرار عالم را کشف کند. بنابراین خداوند فرمود که علم آدم الاسماء (به انسان اسامی را آموخت نه مسماها را) یعنی خدا اسم را به انسان آموخت تا پی به مسما ببرد و در واقع قانون را کشف کند. مثل اینکه انسان چهار عمل اصلی جمع و تفریق، ضرب و تقسیم را رد ریاضیات یاد می گیرد تا هزاران صورت مسایل را حل کند نه اینکه صورت مساله را یاد بگیرد که اگر این طور باشد باید هزاران هزار صورت مساله را به او یاد دهند. انک انت العیم الحکیم (دو ضمیر ک و انت یعنی فقط تو علیم و حکیمی و علم مطلق برای خداست و دیگران علمشان نسبی است.

منبع :  با اندکی اضافات و تلخیص از شرکت فرودگاه ها


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو