پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | استعاره سازی (نماد های تشبیهی) صنعت هوانوردی برخی از کشورها

تاریخ خبر: // کد خبر: 201795 // // //


استعاره سازی (نماد های تشبیهی) صنعت هوانوردی برخی از کشورها

ایران: خروس پرنده ای که نمیتواند پرواز کند،نمیتواند شکار کند، اما ادعای بسیار دارد، البته اگر موقعیت پرواز میافت شاید واقعا عملکردی بهتری میداشت.همواره در بخش فرودگاهی صحبت از هاب ترانزیت و ظرفیت های بالقوه میشود، نکاتی مانند شاهراه جهانی اما در عمل بیش از ٩٠ درصد فرودگاه های کشور زیان ده هستند. وضعیت فرودگاه


استعاره سازی (نماد های تشبیهی) صنعت هوانوردی برخی از کشورها

ایران: خروس
پرنده ای که نمیتواند پرواز کند،نمیتواند شکار کند، اما ادعای بسیار دارد، البته اگر موقعیت پرواز میافت شاید واقعا عملکردی بهتری میداشت.همواره در بخش فرودگاهی صحبت از هاب ترانزیت و ظرفیت های بالقوه میشود، نکاتی مانند شاهراه جهانی اما در عمل بیش از ٩٠ درصد فرودگاه های کشور زیان ده هستند. وضعیت فرودگاه های سوده مانند هاشمی نژاد، امام و مهراباد هم با کلاس جهانی یا چشم اندازی که مدیران ترسیم میکنند فاصله بسیار دارد.

ایرلاین ها پر و بال بسته بخاطر تحریم ها و از طرفی درگیر قوانین دست و پاگیر سازمان هواپیمایی هستند. از طرفی هم برخی ایرلاین های دولتی وارث مشکلات و سیاست های گذشته هستند. اما همچنان صحبت از این میشود که ما ۵٠ سال پیش بهترین بودیم و الان هم در همین مسیر باید حرکت کنیم در عمل اما واقعیتی متفاوتی را شاهدیم. در بخش ناوبری و تولیدات هم شرایط به همین شکل است. در واقع یکی از پول ساز ترین بخش صنعت هوایی ایران همین ناوبری هست اما میزان اهمیت و سرمایه گذاری نشان از نقشه راه بلند مدت برای توسعه پایدار این بخش ندارد.

امارات: شاهین
فرصت طلب، اهل چالش، سریع ترین پرنده، سایز کوچک اما توانایی بسیار بیشتر از ظاهر.

برنامه ریزی مدون در اواسط دهه ٨٠ میلادی برای صنعت هوایی و جدایی از گالف ایر بحرین شاید بنظر بسیاری از سران کشورهای عربی و منطقه نشان از بلند پروازی های بی مورد ولیعهد جوان دبی داشت اما همین نگاه بدبینانه و دست کم گرفته شدن توسط دیگران خودش باعث شد تا او در این چالش بزرگ مصمم تر شود. استفاده از فرصت و شرایط منطقه در جنگ خلیج در راه اندازی ایرشو دبی، فرصت طلبی در تخفیف های خوب و مذاکرات با بوئینگ در سال های ٢٠٠١ و بعد به دلیل شرایط بد بازار بخاطر حوادث تروریستی نیویورک در ١١ سپتامبر، ریسک بزرگ در استفاده از اقتصاد مقیاس Economies of scale با هواپیمای ٣٨٠ که کمتر ایرلاینی حاضر به استفاده از آن بود، سرمایه گذاری های مختلف در بخش تولید قطعات، مراکز تعمیر و نگهداری، مراکز اموزشی، زیرساخت راداری و فرودگاهی، برگذاری رویداد های مهم و همایش ها و نمایشگاه در تقویم سالانه، و همینطور بازاریابی موفق در سطح جهانی همگی یک نمونه موفق و بسیار فراتر از سایز بازار داخلی ١٠ میلیونی این کشور بوده اند. شاهین بزرگترین و خطرناکترین شکارچی نیست اما یکی از موفق ترین هاست.

ترکیه : طوطی
اغواکننده، مورد توجه، تقلید کار، در ریسک اسارت

صنعت هوائی ترکیه هم در سال های دور شاید چندان موفق نبود. به لطف اصلاحات اقتصادی و سیاسی، شرایط برای ثبات اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی مهیا شد. توجه سیاست اقتصادی کشور نسبت به صنعت توریسم جلب و به طبع ان سرمایه گذاری روی زیرساخت های مرتبط از قبیل ساخت هتل ها و همینطور توسعه فرودگاهی و ایرلاین ها افزایش پیدا کرد. ایرلاین ترکیش نماد ایرلاین های این کشور شد و فرودگاه جدید استانبول اخرین دست اورد برنامه ریزی موفق بر اساس چشم انداز توسعه صنعت هوایی این کشور یعنی دروازه اروپا و اسیا شد. این چشم انداز را در نام نمایشگاه هوائی تازه تاسیس این کشور یعنی اوراسیا میتوان دید. اما هیچ کدام از این ایده ها اوریجینال و مخصوص ترکیه نیستند. ترکیه دنباله رو مسیر هایی است که قبلا دیگران رفته اند و حالا صنعت هوایی ترکیه به دنبال ارایه مدل ترکی انها است. از طرفی، در سال های اخیر صنعت هوائی ترکیه متاثر از شرایط سیاسی امنیتی پیرامونش با کمی افت رو شد اما به هر ترتیب همچنان صنعت هوائی این کشور مسیر مشخصی را طی میکند یعنی افزایش سهم بازار چه در اروپا و چه در منطقه. اما از طرف دیگر بنظر میرسد به انتهای چشم انداز ها نزدیک می شود.

چین: غاز پرواز بلند و طولانی در دسته های همنوع خود، قابل پیش بینی و رو به رشد. بازار چین به نوعی بزرگترین بازار دنیا در هر صنعتی است. بسیاری از شرکت های موفق چینی اصلا هیچ نگاهی به دنیای خارج از چین ندارند، شاید نیازی هم نداشته باشند. سایز این بازار به اندازه ای بزرگ است که نیاز به توسعه خارجی را در بسیاری از صنایع به حداقل میرساند. داستان صنعت هوایی چین هم به همین شکل است. ایرلاین های بزرگ دائما بدنبال توسعه شبکه به نقاط مختلف دنیا، حضور در فرودگاه های بزرگ، خرید های بیشتر برای توسعه ناوگان، و توسعه روز افزون هستند. اما صنعت هوایی چین بجز در معدود موارد (مانند تولید هواپیمای مسافربری یا فرودگاه پکن) کمتر خبرساز بوده است در صورتی که ایرلاین های بسیار بزرگی دارد. شرکت china Southern تا سال اینده ١٠٠٠ هواپیما خواهد داشت اما شما کمتر دیده اید برای جذب شما به عنوان مسافر تلاش کند. در دیگر ایرلاین های چین هم کم و بیش داستان همین هست. انقدر سهم مسافر چینی زیاد است که شاید این ایرلاین هیچ وقت نیازی برای جذب مسافر اروپایی، خاورمیانه ای یا امریکایی نبیند مه بخواهد وارد رقابت جدی شود و هزینه های سنگین تبلیغاتی و مارکتینگ را متحمل شود. صنعت هوایی چین با وجود رشد روز افزون اما این مساله بین المللی نشدن را در بخش های اموزشی هم تجربه میکند. آموزش کنترلر ها و خلبان های چینی ضعیف است و بارها مشکلات زبان انگلیسی چینی ها نزدیک بوده باعث ایجاد سانحه شود. با وجود نیروی انسانی فراوان اما همچنان نیاز به حضور خلبانان و دیگر متخصصان خارجی وجود دارد. انها برای ارایه استعداد درخشان و know how به چین نمیرون.. انها صرفا میروند تا ضعف چین در اموزش و تربیت پرسنل متخصص را پر کنند.

اروپا: کبوتر ساده، با ثبات و خسته کننده، واکنش های بسیار کند و کم ارزش. البته همه اروپا را نمیتوان یکی دانست. ترکیه را نمیتوان به مالتا مقایسه کرد. صنعت هوایی ورشکسته ایتالیا را نمیتوان با المان سودده مقایسه کرد. اما در مجموع، اروپا بازاری است که در مرکز دنیا قرار دارد و کشورهای دیگر سهمش را از همه طرف بر میدارند و ایرلاین های اروپایی فقط نظاره گر هستند زیرا درگیر مسائلی چون اعتصاب کارمندان، مالیات های سنگین شرکتی، و فشار از سمت اتحادیه های کارگری هستند. البته در بخش اموزش، دسترسی به علم و تکنولوژی، رگولاتوری، و همینطور تولیدات صنایع هوایی اروپا بسیار موفق عمل میکند و در این موارد فعلا به کسی سهم نداده است.

آمریکا: عقاب در قفس بزرگ، قدرتمند، زیبا، اما اسیر و نا امید نماد عقاب سر سفید را در جای جای لوگو های سازمان های دولتی آمریکا میتوانید دید. بازار امریکا از نظر عددی شاید بزرگترین نباشد اما از نظر میزان تراکنش مالی، میزان حمل مسافر، تعداد هواپیما و پرواز ها، تعداد ایرلاین های کوچک و بزرگ، تعداد فرودگاه های کوچک و بزرگ، تعداد مشاغل صنعت هوائی، تعداد تولیدکنندگان قطعات و مراکز اموزشی، دسترسی به تکنولوژی روز در ساخت محصولات مرتبط با صنعت هوایی از هواپیما تا رادار از بزرگترین ها میباشد. از طرف دیگر اما ایرلاین ها از نظر سطح کیفی بسیار ضعیف هستند، فرودگاه ها امکانات حداقلی را دارند و هیچ کدام نه فرودگاه ها و نه ایرلاین ها در بین ٢٠ عدد برتر در دنیا در بیشتر لیست ها و نظر سنجی ها قرار نمیگیرند. قوانین به شدت دست و پا گیر کارگری و حمایت از حقوق ها و کارمندان، فرهنگ sue و شکایت کردن به دلایل مختلف، فشار اتحادیه های صنفی، عدم سرمایه گذاری در خدمات ایرلاین ها، عدم سرمایه گذاری های ایالتی در توسعه خدمات فرودگاهی، نرخ های متفاوت یا تشویقی مالیاتی در ایالت های مختلف و تاثیر انها در رقابت بین ایرلاین ها، ادغام ها و بلعیده شدن ایرلاین های کوچک توسط بزرگتر ها، همه باعث شده اند تا اینکه صنعت هوایی امریکا روی کاغذ بسیار ایده ال بنظر برسد اما در واقع تحت کنترل و فشار شدید از زاویه های مختلف قرار داشته باشد و اگر قوانین حمایتی نبود و ایرلاین های امریکایی بصورت جدی با خارجی ها رقابت میکردند شاید هیچ شانسی برای نگهداری از سهم بازار خود نمیداشتند. فاصله بین بوئینگ و ایرباس هر روز کمتر میشود، همینطور میزان تاثیر گذاری و مرجعیت FAA هم نسبت به EASA رو به افول میباشد. آینده صنعت هوایی امریکا چندان جذاب و غیر قابل پیش بینی بنظر نمیرسد.

 

منبع : با اندکی اضافات وتلخیص از خلبان عیسی خان اشتوداخ


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو