پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | افزایش مشکلات و کاهش ایمنی در پی ممنوعیت پروازی از سوی آمریکا

تاریخ خبر: // کد خبر: 203557 // // // // //


افزایش مشکلات و کاهش ایمنی در پی ممنوعیت پروازی از سوی آمریکا

مسیرهای پروازی تحت کنترل ایران نسبت به پاکستان؛ افغانستان و حتی عراق از بهترین شرایط امنیتی و ایمنی برخوردار بوده و هست بطوریکه در شرق کشور به دلیل وجود رشته‌کوه‌های هیمالیا خطرات بی‌شماری در مسیر جنوب به شمال و بالعکس وجود دارد و در غرب همواره فضای ناامنی امنیتی در طول سال‌ها؛ باعث به وجود آمدن یک ناامنی نهادینه‌شده گردیده که در این میان به لطف الهی و تلاش شبانه‌روزی حافظان امنیت کشور؛ آسمان ایران به‌عنوان ایمن‌ترین و امن‌ترین کریدور هوایی شناخته شده است.


افزایش مشکلات و کاهش ایمنی در پی ممنوعیت پروازی از سوی آمریکا

پس از اعلام وضعیت ممنوعیت پروازی از سوی سازمان هوانوردی فدرال آمریکا؛ پیش‌بینی بروز تغییرات عمده در زمان پرواز و نرخ بلیت به مقاصد منطقه و یا عبوری؛ خیلی دور از ذهن نبود و به عبارتی گویا طبق سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا؛ این بار نیز کسان دیگری باید هزینه اقدامات جنگی او را پرداخت کنند که بدین ترتیب هزینه مجازات ورود هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به مرزهای ایران به‌وسیله شرکت‌های هواپیمایی و در نهایت از جیب مسافرین پرداخت خواهد شد زیرا ساعات پروازی زیادتر یعنی افزایش یک ساعت پرواز که لاجرم نیازمند تغییرات در سررسید بازرسی‌ها؛ عمر موتورها و نیز هزینه‌های سوخت و پروازی دیگر است که منافعی برای صاحبان فناوری‌های هوایی به دنبال دارد اگرچه شاید در حال حاضر به چشم نیاید.

فراموش نشود مسیرهای پروازی تحت کنترل ایران نسبت به پاکستان؛ افغانستان و حتی عراق از بهترین شرایط امنیتی و ایمنی برخوردار بوده و هست بطوریکه در شرق کشور به دلیل وجود رشته‌کوه‌های هیمالیا خطرات بی‌شماری در مسیر جنوب به شمال و بالعکس وجود دارد و در غرب همواره فضای ناامنی امنیتی در طول سال‌ها؛ باعث به وجود آمدن یک ناامنی نهادینه‌شده گردیده که در این میان به لطف الهی و تلاش شبانه‌روزی حافظان امنیت کشور؛ آسمان ایران به‌عنوان ایمن‌ترین و امن‌ترین کریدور هوایی شناخته شده است.

به گزارش یک روزنامه اماراتی؛ انتظار می‌رود تا شرکت‌های هواپیمایی منطقه خلیج‌فارس و دیگر کشورها؛ مجبور شوند مسیر پروازی خود را تغییر داده تا از ناحیه تنگه هرمز و دریای عمان عبور ننمایند. بعضی از خطوط هوایی در هند و امارات رسماً این تغییر مسیر را به اطلاع عموم رسانده‌اند.

این تغییرات موجب بروز تاخیراتی در پروازها از ابوظبی نیز گردیده که بخشی از آن‌هم ناشی از افزایش ترافیک در فضای عبوری هواپیماها و محدودیت‌های مربوطه است.

عدم عبور از فضای امن پروازی ایران؛ و دور کردن مسیر پروازی نیز ازجمله جرائمی است که شرکت‌ها به دنبال حرکت اخیر دولت آمریکا متحمل شده‌اند. به‌طور مثال امارات که با استفاده از فضای پروازی ایران؛ برنامه پروازی بسیار مطلوبی را آغاز کرده بود؛ مجبور به تغییر مسیر و از دست دادن این امتیاز شد. البته در طرف دیگر قضیه؛ بعضی از تحلیلگران انگلیسی مانند آقای سجاد احمد در مقام تحلیل‌گر ارشد موسسه تحقیقاتی AERO REASEARCH لندن اعتقاد دارد که بیشتر پروازهای خط هوایی امارات بدون هر تغییری ادامه خواهد یافت و فقط بعضی از پروازهای آن شرکت با تغییرات جزئی روبرو خواهد شد

بر اساس پیش‌بینی آقای مارک مارتین کارشناس صنعت هوایی و موسس شرکت مشاوره‌ای مارتین؛ نرخ بلیت حداقل 300 تا 400 دلار و مسیر پروازی بیش از یک ساعت افزایش خواهد یافت.

وی این اتفاق را بسیار منفی برای اقتصاد صنعت هوایی ارزیابی می‌کند و معتقد است که سود خالص شرکت‌های که در مسیر غرب به شرق و بالعکس تردد می‌کنند تحت تأثیر این مهم؛ کاهش خواهد یافت.

این رویداد در فصل پرتردد و آغاز تعطیلات تابستانی بسیار پررنگ و تأثیرگذارتر خواهد بود. در اظهارنظری مشابه آقای موهان رانگاناتان؛ مشاور سابق ایمنی در هند اعتقاد دارد که ضربه اقتصادی به شرکت‌ها بیشتر از تصور ما خواهد بود زیرا باید به انتظار افزایش سوخت نیز باقی ماند؛ مضافاً اینکه پرواز طولانی‌تر به معنای خستگی بیشتر برای خدمه پروازی و در نهایت به خطر افتادن ایمنی خواهد بود. البته آقای سجاد احمد با این نظریه مخالف است و هیچ‌گونه افزایش هزینه سوخت را چه در ابعاد کلی و جهانی آن و چه در حوزه افزایش زمان پروازی را متصور نمی‌بیند اما او هم اعتقاد دارد که هر هزینه اضافی ناشی از این مهم؛ بلافاصله به مسافرین تحمیل می‌گردد و افزایش قیمت بلیت دور از انتظار نخواهد بود ولیکن به‌محض کاهش تنش‌ها ولو در اظهارات طرفین دعوا؛ این تغییرات جبران و نرخ بلیت به قیمت اصلی خود بازمی‌گردد.

در اظهارنظری متفاوت آقای جان استریکلند مدیر شرکت مشاوره‌ای JLS اعتقاد دارد به دلیل رقابت بالا در بین شرکت‌های هواپیمایی؛ هیچ‌گونه افزایش قیمتی به مسافرین تحمیل نخواهد شد و این شرکت‌ها هستند که جریمه این رویداد را متحمل می‌گردند.

تمامی این مصائب از زمانی آغاز شد که FAA در روز پنجشنبه آن اعلامیه کذایی را با ادعای افزایش تنشی که خود آن دولت مسبب و منبع پیدایش آن بود؛ منتشر نمود و متعاقب آن شرکت‌های دیگری مانند یونایتد؛ کوانتاس و ایرفرانس. ک. ال. ام به این اعلام استناد و پروازهای خود را تغییر مسیر دادند تا به گفته خودشان از منطقه پرتنش دوری کرده باشند.

بهر صورت منطقه خاورمیانه همواره این نوع تنش‌ها را تجربه کرده است؛ مانند زمانی که داعش امنیت فضای عراق را مختل کرده بود و یا حالا که آمریکا با حضور غیرقانونی خود در ناامن کردن فضای منطقه تحت اقتدار ایران مذبوحانه تلاش می‌نماید اما مسلم است که نحوه برخورد ایران و نوع مقابله اقتدارآمیز آن؛ شکست این سناریو نخ‌نما را رقم زده است و امنیت فضای ایران؛ امتیازی نیست که بتوان به‌راحتی آن را از ذهن شرکت‌های هوایی بین‌المللی دور پاک کرد و انتظار می‌رود به‌محض کاهش تنش موجود؛ استفاده از فضای ایران به‌عنوان امتیاز ویژه در کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی پروازها مورداستفاده خطوط هوایی و مسافرین آن‌ها قرار گیرد؛ امتیازی که ناشی از امنیت و اقتدار بالای کشور در بهره‌برداری از نعمت الهی در موقعیت ویژه جغرافیای ایران در منطقه است.

محمد گرجی – مدیرعامل سابق آسمان”


منبع : تین نیوز


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو