پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | هوانوردی عمومی چیست؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 206974 // // //


هوانوردی عمومی چیست؟

هوانوردی عمومی عبارتی کلی برای تمام انواع هوانوردی غیر نظامی به غیر از حمل و نقل هوایی برنامه‌ریزی شده و پروازهای برنامه‌ریزی نشده با هدف کسب درآمد یا پاداش است.در پروازهای هوانوردی عمومی از گلایدر و پاور پاراشوت تا جت تجاری استفاده می‌شود.در این خبر به اختصار به تشزیح هوانوردی عمومی می پردازیم


هوانوردی عمومی چیست؟

مقدمه : بخش های مختلف صنعت هوایی و جایگاه هوانوردی عمومی:
هواپیمایی بصورت کلی شامل سه بخش است:

هواپیمایی نظامی (Military Aviation)
ایرلاین ها (Airlines) یا خطوط هوایی دارای برنامه پرواز از پیش تعیین شده
هوانوردی عمومی (General Aviation)

از نظر تعداد هواپیماها، هوانوردی عمومی بخش اعظم هواپیماهای جهان را بخود اختصاص می دهد.

 

هوانوردی عمومی در یک نگاه:

– هوانوردی عمومی (General Aviation) در یک نگاه، شامل کلیه فعالیت های طراحی، ساخت، پرواز و تعمیر و نگهداری و نیز فعالیت های صنعتی، آموزشی و پژوهشی و فرهنگی مرتبط به هواپیمایی است که در خارج از حوزه هوانوردی نظامی و نیز ایرلاین های دارای پروازهای از پیش برنامه ریزی شده صورت می گیرد.
-لازم به ذکر است که تعریف هوانوردی عمومی از نظر سازمان های هواپیمایی کشوری صرفاً شامل عملیات هوانوردی است؛ معهذا از نگاه برنامه ریزی و سیاستگذاری لازم خواهد بود کل اکوسیستم صنایع و خدمات هوانوردی عمومی در نظر گرفته شود.

 

زمینه های کسب و کار در حوزه هوانوردی عمومی در هریک از محصولات تحت پوشش این حوزه، موارد ذیل را در بر می گیرد. لذا این
حوزه گستردگی بسیار زیادی دارد:

▪️طراحی
▪️ساخت
▪️تعمیر و نگهداری
▪️عملیات پرواز و بهره برداری از وسایل پرنده
▪️تأمین، پشتیبانی و امور بازرگانی
▪️آموزش و اطلاع رسانی
▪️تحقیق و توسعه
▪️استاندارد سازی کلیه فعالیتها و صدور گواهینامه ها و تأییدیه ها
▪️امور مالی و فعالیتهای اقتصادی

مدل طراحی شده در اولین ویرایش سند جامع توسعه هوانوردی عمومی در اسلاید بعد ارائه شده است.

 

 

وسایل پرنده معمول مورد استفاده در هوانوردی عمومی:

▪️بالون ها و ایرشیپ ها
▪️کایت ها و کایت های موتوردار
▪️پاراگلایدرها و پاراموتورها
▪️گلایدرهای معمولی و موتورگلایدرها
▪️هواپیماهای فوق سبک و اسپورت
▪️هلیکوپترهای فوق سبک و اسپورت
▪️هواپیماهای سبک در سه رده نرمال، یوتیلیتی و آئروباتیک
▪️هواپیماهای رده تجربی (Experimental)
▪️هلیکوپترها و جایروپلن های سبک و متوسط
▪️هواپیماهای رده کامیوتر (Commuter)
▪️وسایل پرنده بدون سرنشین

در سالهای اخیر انواع بدیعی از وسایل پرنده بر مبنای ترکیبی از وسایل پرنده عمود پرواز و هواپیما و بویژه بر پایه استفاده از انرژی الکتریکی مورد توجه قرار گرفته و برخی از آنها به مرحله ساخت نمونه اولیه و آزمایش پرواز رسیده است.

 

کاربردها و موارد استفاده هواپیماهای رده هوانوردی عمومی:

▪️ مسافرت و حمل و نقل خصوصی (Private Transport & Touring)
▪️ ایرتاکسی و حمل ونقل منطقه ای (Air taxi & Commuter Operations)
▪️ هوانوردی بازرگانی و شرکتی (Business & Corporate Aviation)
▪️ کاربردهای پزشکی (Medical Applications)
▪️ نقشه برداری و زمین شناسی (Geo Survey)
▪️ کاربردهای کشاورزی (Agriculture)
▪️ آموزش های خلبانی (Pilot Training)
▪️ آموزش تعمیرات و نگهداری (Maintenance & Repair)
▪️ کاربردهای تفریحی و ورزشی (Sport Aviation)
▪️ کاربردهای ویژه (VIP & Special Operations)
▪️ اپراتورهای پایگاهی (Fixed Base Operators, FBOs)
▪️ کاربردهای انتظامی و اجرا/ اعمال مقررات (Law Enforcement)
▪️ جستجو و امداد و نجات (Search & Rescue)

 

 

آمارهای جهانی در بخش هوانوردی عمومی:

▪️ هوانوردی عمومی بخش مهمی از اقتصاد امریکا و کشورهای غربی را تشکیل می دهد.
▪️ این بخش برای بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر اشتغال ایجاد نموده و 102 میلیارد دلار درآمد اقتصادی دارد.
▪️ از مجموع 260 هزار فروند هواپیمای غیر نظامی موجود در این کشور، در حدود 20 هزار فروند در بخش ایرلاینها و مابقی 240 هزار فروند در بخش هوانوردی عمومی فعال هستند.
▪️ کشورهای دیگر نظیر کانادا، استرالیا، برزیل و نیوزیلند در جایگاههای بعدی جهانی هوانوردی عمومی قرار می گیرند.

آنچه تا به اینجا گفته شد، در مورد تعریف و جایگاه جهانی حوزه هوانوردی در بین سایر بخش های صنعت هوایی بود. بخش دوم ارائه این هفته به صورت خلاصه به بررسی وضعیت کشور از لحاظ تولید و کاربری های هواپیماهای رده هوانوردی عمومی اختصاص دارد.

 

 

تولید کنندگان هواپیماهای سبک و فوق سبک در ایران :

▪️ صنعت هوایی و مواد ترکیبی فجر (سازمان صنایع هوایی)
▪️ هواپیما سازی ایران (هسا، وابسته به سازمان صنایع هوایی)
▪️ شرکت پرآورپارس وابسته به دانشگاه امام حسین
▪️ شرکت هوافضایی درنا (بخش خصوصی)
▪️ شرکت هواپیما سازی سبا (بخش خصوصی که در حال حاضر غیرفعال است)
▪️ شرکت صنایع هوایی ایران (که به جز فرودگاه آن در آبیک قزوین، بخش تولید این شرکت در حال حاضر غیرفعال است)
▪️ شرکت مهتابال (بخش خصوصی) که در زمینه مونتاژ هواپیماهای فوق سبک فعالیت می نماید.

در چند اسلاید بعدی، مشخصات فنی برخی تولیدات کشور در این حوزه ارائه شده است.

 

در طی سال های اخیر مراکز هوانوردی عمومی جدیدی هم راه اندازی شده اند.
اسلاید بعد، برخی از مراکز راه اندازی شده و در حال راه اندازی را نمایش می دهد:

استعداد و توانمندی های بالقوه کشور در حوزه طراحی، ساخت و تولید هواپیماهای رده هوانوردی عمومی قابل توجه است:

امکان دسترسی به موتورهای پیستونی هواپیما با توجه به توانمندی های کسب شده در حوزه موتورهای پیستونی در کشور
در بخش سیستم های اویونیک و نرم افزارهای مورد نیاز، توان قابل توجهی در کشور بویژه در هسا برای ورود در این بخش موجود است که باید در عمل تقویت شده و به نتیجه رسانده شود.
در صورت فعال شدن بازار هوانوردی عمومی در بخش مواد اولیه مورد نیاز و آلیاژها قابلیتهای زیادی وجود دارد.
در حوزه خدمات فنی و مهندسی و طراحی خطوط تولید، توانمندی قابل توجهی در شرکتهای داخلی وجود دارد.

 

وضعیت کلی حوزه هوانوردی عمومی کشور:

در حال حاضر در حدود 200 فروند هواپیمای سبک و فوق سبک در کشور فعال بوده که غالباً متعلق به بخش خصوصی می باشند.
هوانوردی عمومی تاکنون از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تعریف رسمی نداشته و ساختارهای لازم برای این بخش در این سازمان تکامل نیافته اند، لذا استفاده از هواپیماهای کوچک در کشور آنچنانکه باید، مرسوم نیست.
در حال حاضر بیش از 120 فرودگاه در کشور وجود دارد که اکثر آنها بدون استفاده مؤثر بوده و از لحاظ اقتصادی سود‌آور نیستند و این امیدواری وجود دارد که با ترویج هوانوردی عمومی بتوان این فرودگاهها را فعال نمود.
توان سازندگان داخلی در بخش خصوصی برای تولید و پشتیبانی فنی محصولات هوانوردی عمومی کافی نبوده و بخش های دولتی نیز فاقد چابکی و پاسخگویی متناسب با نیازهای کشور در این حوزه هستند. لذا به نظر اینجانب ترکیبی از توانمندی های بخش های دولتی و خصوصی در قالب ساختار تعاونی با شرایط ویژه می تواند در آینده نزدیک، راهگشا باشد.
تفاهمنامه های جدید منعقد شده فیمابین سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشروط بر پیگیری و اجرای مفاد آن توسط یک ساختار اجرایی توانمند می تواند در فرصت ایجاد شده ناشی از تحریم های جهانی مؤثر واقع گردد.

 

منبع : کامنت های رد و بدل شده در گروه تلگرامی خلبان اشتوداخ

ارایه شده توسط مهندس هادی غلامی


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو