پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | تاریخچه و وضعیت صنعت هوانوردی کشور / اهداف و منابع ایمنی هوانوردی

تاریخ خبر: // کد خبر: 207010 // // //


تاریخچه و وضعیت صنعت هوانوردی کشور / اهداف و منابع ایمنی هوانوردی

فهرستبندی طرح، بر اساس چهارچوب ابلاغ شده در ICAO SMI تدوین شده است. بخش اول آن، تاریخچه و وضعیت صنعت هوانوردی کشور را توصیف می کند.
بخش دوم طرح، اجزای مربوط به اولین رکن SSP یعنی خط مشی، اهداف و منابع ایمنی هوانوردی کشور را توصیف می کند.


تاریخچه و وضعیت صنعت هوانوردی کشور / اهداف و منابع ایمنی هوانوردی

فهرستبندی طرح، بر اساس چهارچوب ابلاغ شده در ICAO SMI تدوین شده است.

بخش اول آن، تاریخچه و وضعیت صنعت هوانوردی کشور را توصیف می کند.

بخش دوم طرح، اجزای مربوط به اولین رکن SSP یعنی خط مشی، اهداف و منابع ایمنی هوانوردی کشور را توصیف می کند.

ارکان و بنیان SSP

در همین بخش دوم چهارچوب مقررات ایمنی هوانوردی کشوری به صورت یکپارچه ارائه شده است.

مقررات اجرایی ایمنی هوانوردی کشور که از EASA اقتباس شده است.

 

آخرین موضوعات در بخش دوم طرح، منابع نظارتی سازمان، اعضای کمیته ملی ایمنی هوانوردی کشور و شرح وظایف آن، خط مشی ایمنی و اهداف ایمنی هوانوردی کشور میباشد.

در بخش سوم، رکن دوم SSP یعنی مدیریت ریسک ایمنی کشور ارائه شده است.

یکی از مهمترین نقش‌های سازمان، شناسایی مخاطرات و روند‌های نگران کننده صنعت هوانوردی می‌باشد که این موضوع از طریق برنامه‌های نظارتی و پایش عملکرد ایمنی محقق می‌گردد.

شیوه‌نامه مدیریت ریسک ایمنی (CAO.IRI CAD 1119) در فعالیت‌های سازمان قابل اجرا می‌باشد که شامل ارزیابی تاثیر مقرارت ، اولویت بندی فعالیتهای نظارتی، صدور محدودیت در گواهینامه‌های پزشکی، پذیرش روش‌های تطابقی جایگزین و معافیت‌ها، درجه‌بندی فوریت گزارشات داوطلبانه ایمنی، تصمیم‌گیری در خصوص هشدارهای فعال شده در گزارش‌های عملکرد ایمنی براساس اصول مدیریت ریسک ایمنی، میباشد. برخی از این فعالیت¬ها در مقررات سازمان نیز منعکس شده‌اند که شامل موارد زیر می‌باشند:
•CAO.IRI Air Operations Part ARO.GEN.300(a);(b) ;(c) Oversight
•CAO.IRI Air Operations Part ARO.OPS.300 Introductory flights
•CAO.IRI Air Operations Part ARO.OPS.150 Authorization of high risk SPO
•CAO.IRI Air Operations Part ARO.GEN.120(e) Means of compliance
•ARA.MED.330 Special medical circumstances
•اعطای معافیت (Exemption) بر اساس CAO.IRI CAD 4400

اتریس ارزیابی ریسک ایمنی هوانوردی سازمان منتشر شده در CAO.IRI CAD 1119

با توجه به سوالات تحلیل فاصله SSP، مدیریت ریسک ایمنی کشور بدون استقرار کامل سیستم مدیریت ایمنی در مراکز، ممکن نیست.

 

بر همین اساس در بخش سوم طرح، الزامات SMS مربوط به مراکزی که ملزم به استقرار سیستم مدیریت ایمنی شده اند، منتشر شده است.

 

بخش چهارم طرح مربوط به رکن سوم SSP یعنی تضمین ایمنی کشور میباشد که از طریق برنامه های نظارتی سازمان محقق می  گردد.

مهمترین تغییر در این بخش، معرفی چهارچوب رتبه بندی شرکت ها از طریق تشکیل پروفایل ریسک ایمنی در نرم افزار ICAO Risk Based Surveillance می باشد.

 

به این ترتیب منابع نظارت سازمان به سمت مراکزی متمرکز می گردد که عملکرد ضعیفتری داشته اند برای مثال ایرلاین ها با نرخ رویداد بیشتر، نرخ یافته رمپ بیشتر و … AOC سه ماه دریافت خواهند کرد و ایرلاین های با عملکرد قویتر، AOC دو ساله و کمتر توسط سازمان ممیزی و بازرسی می شوند.

 

شاخص های عمکلرد ایمنی کلان کشور بازنگری شده و منتشر شده اند

در بخش آخر طرح نیز رکن آخر SSP یعنی ترویج ایمنی منتشر شده است و نهایتا در بخش ضمایم، خط مشی ایمنی سازمان، خط مشی ضمانت اجرایی مقررات ایمنی هوانوردی و برنامه ایمنی هوانوردی کشوری منتشر شده است.

 

منبع : گروه اشتوداخ
ارایه دهنده ، مهندس بهروز امین

 

 

 


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو