پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | لزوم استفاده از طراحی ها و برند سازی های نوین در صنعت هوانوردی

تاریخ خبر: // کد خبر: 208647 // // //


لزوم استفاده از طراحی ها و برند سازی های نوین در صنعت هوانوردی

شرایط حساس کنونی کشور بر کسی پوشیده نیست، خصوصا تبلیغات مسموم بین المللی و تحریم های سنگینی که بصورت هدفمند، ساختارهای اقتصادی و نیازهای عمومی کشور را هدف قرار داده و در صنعت هواپیمایی تجاری، عملا نه تنها نوسازی ناوگان ها را ناممکن ساخته بلکه تعمیر و نگهداری هواپیماهای موجود را نیز به امری سخت و طاقت فرسا بدل نموده است. اما در این میان سیاستمداران غربی به درب بسته خورده و از این نکته غافل مانده اند که صنعت هوایی تجاری ما 40 سال از عمر با عزتش را در انواع تحریم ها به سر برده و در این مدت به تدبیر مدیران مدبر و کوشا و همت والای تک تک پرسنل متخصص، حتی یک روز نیز از انجام وظایف محوله باز نمانده است.


لزوم استفاده از طراحی ها و برند سازی های نوین در صنعت هوانوردی

شرایط حساس کنونی کشور بر کسی پوشیده نیست، خصوصا تبلیغات مسموم بین المللی و تحریم های سنگینی که بصورت هدفمند، ساختارهای اقتصادی و نیازهای عمومی کشور را هدف قرار داده و در صنعت هواپیمایی تجاری، عملا نه تنها نوسازی ناوگان ها را ناممکن ساخته بلکه تعمیر و نگهداری هواپیماهای موجود را نیز به امری سخت و طاقت فرسا بدل نموده است. اما در این میان سیاستمداران غربی به درب بسته خورده و از این نکته غافل مانده اند که صنعت هوایی تجاری ما 40 سال از عمر با عزتش را در انواع تحریم ها به سر برده و در این مدت به تدبیر مدیران مدبر و کوشا و همت والای تک تک پرسنل متخصص، حتی یک روز نیز از انجام وظایف محوله باز نمانده است. همچنین این نکته را هم فراموش کرده اند که حتی غم شهادت مظلومانه عزیزترین همکاران و هموطنان، بر اثر شلیک دو تیر موشک با کلاهک جنگی آن هم بدون اخطار از رزمناو پیشرفته به سوی هواپیمای مسافربری بی دفاع هما نیز نتوانست در عزم جزم این مجموعه مصمم، متحد و متعهد خللی وارد نماید.

حال که مدیران و پرسنل شریف و خدوم این صنعت با سخت کوشی و مجاهدت در خط مقدم و در سنگر مبارزه با تحریمات همه جانبه و ناجوانمردانه ای که زیرساخت های کشور و خصوصا خطوط هوایی مسافربری را هدف قرار داده، مشغول به انجام وظیفه هستند، بر ما نیز تکلیف است تا این عزیزان را یاری نموده، در کنار هم و سربلند از پس این مشکلات سخت اما گذرا برآییم. لذا با تکیه بر تجارب خویش در زمینه های طراحی و برند سازی، در کنار وقوف بر مسئولیت های اجتماعی، خصوصا در این برهه حساس و تاریخی کشور بر آن شدیم تا دست یاری و مودت بسوی عزیزانمان در کلیه خطوط هوایی کشور دراز نموده و با انجام تحقیقات، ارائه گزارشات تحلیلی – تخصصی و نیز تدوین پیشنهادات و راهکارهایی عملی، اندکی از فشار روی دوش این عزیزان کاسته و دست در دست هم، کلیه تهدیدها را به فرصت بدل نماییم. در طی این راه نیز بنا داریم که با سلاح برنده دانش و مهارت، در کنار تسلط کافی به قواعد، در زمین حریف جانانه مبارزه نماییم.

– لباس فرم در شرکت های هواپیمایی تجاری بخشی از هویت برند محسوب می شود
البسه متحدالشکل و یا یونیفرم به مجموعه لباسی گفته می شود که توسط اعضای یک نهاد و سازمان استفاده می گردد. این لباس ها دارای طرح، فرم و رنگ بندی مشابه بوده و باعث بازشناسی آسانتر اعضای نهاد توسط خود آنان یا توسط دیگران می گردد. امروزه بسیاری از نهادها برای راحتی در انجام وظایف، رعایت نظم، مسایل
بهداشتی و بهداشت کار و یا الزامات قانونی از لباس های همسان استفاده می کنند. استفاده کنندگان اصلی از البسه یکسان گروه هایی مانند نظامیان و ارتشیان، نیروهای امدادی و آتشنشانان، درمانگران و پزشکان، نیروهای پلیس، دانش آموزان مدارس، بازیکنان تیم های ورزشی، کارگران و کارکنان کارخانجات و حتی کارمندان برخی از شرکت ها هستند. خطوط هوایی نیز از این قائده مستثنا نبوده و در فرودگاه ها و اماکن عمومی، پرسنل پروازی ملبس به یونیفرم منحصر به فرد هر شرکت هواپیمایی قابل تشخیص و تمایز هستند.
لباس فرم در شرکت های هواپیمایی تجاری بخشی از هویت برند محسوب شده و به آن توجه ویژه ای می شود اما این موضوع در ایرلاینه ای حامل پرچم کشورها، دارای اهمیتی مضاعف است چرا که در واقع این شرکت ها، کروی پروازی خود را خصوصا در پروازهای بین المللی، سفیران فرهنگی کشور دانسته و جهت حفظ غرور و شان ملی از پرداخت هیچ هزینه ای جهت بهبود مستمر در این خصوص دریغ نمی نمایند. برای مثال می توان به آلیتالیا و ترکیش ایرلاین اشاره نمود که طی کمتر از یک دهه نسبت به طراحی مجدد یونیفرم پرسنل پر تعداد پروازی اقدام نموده اند. متاسفانه در ایران، این مهم توسط برند ملی 75 ساله و حامل پرچم کشور برای دهه هاست که به فراموشی سپرده شده است. جای طرح این پرسش است که حتی در شرایط اقتصادی کنونی، کدام ایرانی دلسوز و فهیمی به عنوان سهامدار اصلی این شرکت ملی، مسئولین محترم هما را برای حفظ منزلت کشور و به خاطر هزینه کرد نهایتا چند ده میلیون تومانی برای باز طراحی البسه فرم کروی پروازی توسط طراحان داخلی و یا پرداخت اختلاف قیمت چند درصدی برای جایگزینی منسوجات درجه یک ایرانی، تهیه شده از الیاف طبیعی با پارچه کرپ، مصنوعی و بی کیفیت چینی، مورد مؤاخذه و یا حتی پرسش قرار خواهد داد؟!

 

– طراحی لباس فرم
خوشبختانه طراحان لباس ایرانی چه در داخل کشور و چه در خارج بسیار خوش درخشیده اند به نحوی که تا چندی پیش افتخار مسئولین بلند پایه آمریکایی این بود که برند «بیژن» می پوشند. همچنین در این حوزه و در داخل کشور اساتید فن و هنرمندان مطرحی را داریم که علاوه بر لباس فرم خطوط هوایی معتبری چون ماهان، کیش ایر و قطری، طراحی و دوخت لباس هنرپیشگان مطرح دنیا را نیز در کارنامه پر افتخارشان دارند. در طراحی یونیفرم مناسب برای پرسنل پروازی می بایست علاوه بر توجه به مسائل زیبایی شناسی و ایجاد جلوه بصری گیرا، به نوع کاربرد و کاربری ویژه آن نیز توجه شده و مواردی نظیر زمان استفاده طولانی (گاها تا 18 ساعت در طول  یک شبانه روز) و نیز عدم ایجاد محدودیت های حرکتی، خصوصا در مواجهه با شرایط اضطراری احتمالی در نظر گرفته شود. این مهم در اغلب خطوط هوایی مطرح دنیا با تفکیک نوع پوشش کروی پروازی (اعم از یونیفرم و کفش) در خارج از هواپیما و هنگام حضور در کابین، پیاده سازی می شود. همچنین در این شرکت ها شاهد تنوع نوع و حتی رنگ پوشش فرم در فصل های مختلف سال نیز هستیم.

 

– رنگ یونیفرم
رنگ لباس فرم عموما برگرفته از رنگ بندی لوگو، جهت تاکید بر رنگ سازمانی و برند شرکت است و شرکت های هواپیمایی ابایی از انتخاب مکرر طیف رنگ های خنثی اما رسمی نظیر سرمه ای، طوسی و مشکی به عنوان رنگ اصلی یونیفرم ندارند. در انتخاب رنگ برای یک لباس میبایست مواردی نظیر رنگ پوست و فرم بدن، محل و مورد، فصل، مد و یا سلیقه عمومی و… در نظر گرفته شود. برای مثال انتخاب رنگ های تند نظیر قرمز (سرخ) به عنوان یکی از دو رنگ اصلی یونیفرم ایرلاین حامل پرچم روسیه یعنی ایرفلوت، به دلیل سوابق سیاسی ملی در کنار رنگ پوست روشن و سفید گون مردم این کشور به همراه میکاپ اجباری مطابق با پروتکل های آرایشی شرکت، شاید هوشمندانه و جذاب محسوب شود ولی بکارگیری همین رنگ برای لباس فرم خطوط هوایی کشورهایی که دارای تنوع رنگ پوست با کثرت گندمگون و تیره بوده و نیز انجام میکاپ چندان عرف و معمول نیست، قطعا انتخاب درستی نیست.

 

– جنس لباس فرم
خوشبختانه اکثر ماشین آلات صنایع نساجی کشور طی دو دهه اخیر کاملا بروز رسانی شده و کارخانجات ریسندگی و بافت پارچه ایرانی، محصولاتی با کیفیت را با قیمت هایی کاملا رقابتی در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی عرضه می نمایند. حال اگر برخلاف تصور اشتباه عامه مردم، مسئولیت اصلی مهمانداران عزیز را حفظ جان مسافرین در مواقع اضطراری بدانیم و نه پذیرایی! انتخاب جنس مناسب پارچه برای البسه فرم نیز اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد. چرا که الیاف مصنوعی در مواجهه با حرارت و مجاورت با آتش، رفتار بسیار خطرناکی داشته و اگر مشتعل نشوند، قطعا به بدن چسبیده و باعث ایجاد سوختگی های شدید می شوند. همچنین به دلیل عدم امکان تنفس طبیعی بدن در البسه تهیه شده از الیاف مصنوعی، مسائل بهداشتی را خصوصا در پروازهای بلند مدت و یا فصول گرم سال موجب می گردند. لذا پارچه های تهیه شده از الیاف مصنوعی گزینه مناسبی برای لباس فرم کروی پروازی نمی باشد. همچنین جایگزینی فلزات با کامپوزیت ها در اقلام جانبی لباس فرم نظیر کمربند، کفش و یا اکسسوری های تزئینی نظیر وینگ و تگ اسم نیز باعث کاهش زمان معطلی و تسریع تردد پرسنل هنگام انجام کنترل های امنیتی در فرودگاه می گردد.

 

– پروتکل پوشش
امروزه هر کدام از خطوط هوایی مطرح دنیا، آیین نامه های پوشش و پیرایش مخصوص خود را دارند. این دستورالعمل ها توسط متخصصین امر تدوین شده و رعایت الزامات آن قبل از هر جلسه بریفینگ پروازی به وسیله مسئول مربوطه کنترل می گردد. از جمله موارد اصلی و مشترک در اکثر این قبیل آیین نامه ها، علاوه بر تاکید به رعایت بهداشت فردی، ممنوعیت استفاده از عینک های آفتابی فانتزی یا فریم های رنگی، عطر با رایحه تند، ساعت اسپرت و زیور آلات غیر ضروری، خالکوبی نمایان، پیرایش و یا رنگ مو و ریش نامتعارف (برای آقایان) می باشد که با توجه به مشاهدات از شرایط کنونی پوشش رسمی پرسنل در خطوط هوایی کشور، تهیه پروتکل های مشابه بسیار ضروری می نماید. در سال «رونق تولید» فرصت مغتنمی برای خطوط هوایی کشور ایجاد شده است تا نسبت به بازنگری در لباس فرم پرسنل و تطابق آن با سلایق عمومی و مد روز ایرانی – اسلامی اقدام نموده و با بهره وری از دانش و سلیقه زبانزد طراحان ملی و بکارگیری پارچه و مواد اولیه با کیفیت داخلی، طرحی نو دراندازند. نتیجه اقدامات اینچنینی، علاوه بر ایجاد مزیت رویداد سازی و تقویت برند، باعث افزایش نشاط سازمانی و تقویت روحیه پرسنل به عنوان سفیران فرهنگ و معرفان کالای با کیفیت ایرانی نیز خواهد گردید.

 

– طراحی تجهیزات رفاهی کابین
در طراحی داخلی هواپیماهای مسافربری امروزی، علاوه بر توجه و رعایت اصول ایمنی در کنار ایجاد زیبایی و جلوه های بصری گیرا، به ارگونومی (علم شناخت
نیازهای بدن انسان) نیز توجه ویژه ای می گردد تا راحتی، آرامش و آسایش ناشی از حس امنیت در کنار هم قرار گیرند. پرهیز از بکارگیری گوشه های تیز و یا لبه های برنده در کلیه تجهیزات، استفاده از مواد مقاوم در برابر حرارت بالا با خاصیت عدم تولید گاز سمی (توکسین) از استانداردهای اولیه ایمنی تجهیزات داخل کابین می باشند. همچنین در تست های ایمنی، استحکام یک صندلی هواپیما با نیرویی 16 برابر نیروی گرانش (تست 16 جی) مورد آزمون قرار می گیرد. امروزه سبک سازی کلیه وسایل نیز در دستور کار قرار گرفته و استفاده و یا جایگزینی متریال مستحکم ولی سبک مانند پلیمر، فیبر کربن و یا کامپوزیت ها در تجهیزات رفاهی کابین نظیر صندلی ها و یا اقلام مربوط به پذیرایی هوایی مثل ترولی و یا ظروف پذیرایی، باعث کاهش وزن غیر مولد هواپیما شده و نهایتا موجب مصرف سوخت و آلودگی محیطی کمتر و نیز کم شدن سایر هزینه های عملیاتی مربوطه می گردد.

 

– رنگ پردازی در طراحی داخلی کابین
استفاده از طیف رنگ های آبی به عنوان نماد اعتماد و ایمنی در کابین اغلب خطوط هوایی مبتنی خصوصیات مثبت آن در مبحث روانشناسی رنگ هاست. چرا که ارتباط قوی بین رنگ و ادراک مخاطب وجود داشته و رنگ آبی حس اعتماد، کارآیی، آرامش فکر و خونسردی را القا می نماید. البته برخی خطوط هوایی ارزان قیمت (لوکاست) از رنگ های تند در طراحی کابین استفاده می کنند ولی ایرلاین های قدیمی طی چند دهه گذشته از طیف رنگ های خنثی و به ویژه آبی جهت ایجاد اعتماد و کاهش استرس در مسافرین بهره برده و می برند.

 

– نور پردازی داخل هواپیما
شدت و رنگ نور بر خلق و خوی مسافرین موثر بوده و روشنایی مناسب به ایجاد فضایی بدون استرس در کابین هواپیما کمک می نماید. امروزه میزان اهمیت این موضوع به حدی رسیده است که اکثر شرکت های هواپیمایی تجاری، علی رقم هزینه های مربوطه، نسبت به جایگزینی و تبدیل سیستم های قدیمی روشنایی به تکنولوژی جدید نورپردازی ال ای دی با قابلیت کنترل رنگ بندی و تنظیم شدت نور در سناریوهای مختلف پروازی، نظیر زمان سوار شدن، پذیرایی، خواب، فرود هواپیما و خروج مسافرین اقدام می نمایند و در حال حاضر نیز این سیستم نوین، به صورت استاندارد در کلیه هواپیماهای جدید بکار گرفته می شود.

 

– تنوع کلاس های پروازی
بر اساس قوانین سازمان حمل نقل بین المللی (یاتا) صندلی های هواپیما دارای رده بندی و یا کلاس پروازی مختلفی است و مسافرین هوایی می توانند بلیت خود را بر اساس نوع سرویس های مورد نیاز تهیه نمایند. در خطوط هوایی بین المللی، این کلاس های پروازی از تنوع نسبتا زیادی در نحوه ارائه خدمات، پذیرایی و امکانات رفاهی برخوردار بوده و از صندلی عادی در کلاس اکونومی تا سوئیت اختصاصی با خدمات ویژه نظیر امکان استحمام حین پرواز در فرست کلاس را شامل می شوند. در ایران اما پروازها به لحاظ امکانات و خدمات به دو کلاس اقتصادی و تجاری محدود می شوند. پرمیوم نوع نسبتا جدیدی از کلاس پروازی است که در برخی از خطوط هوایی خارجی نظیر لوفت هانزا و ترکیش ایرلاین ارائه شده و از نظر قیمت، راحتی و امکانات بین کلاس اقتصادی (اکونومی) و تجاری (بیزینس) قرار می گیرد. شرکت های پیشرو در صنعت هواپیمایی تجاری کشور نیز می توانند با توجه به شرایط و امکانات موجود نسبت به افزودن این کلاس متوسط (پرمیوم) آن هم با صرف هزینه های کم جهت نوسازی و افزایش فاصله صندلی های موجود، نصب پارتیشن برای جداسازی فضا در کابین، افزودن چند آیتم به منوی پذیرایی و توزیع تبلت برای ارائه سرگرمی های حین پرواز اقدام نموده و با بازاریابی تخصصی در این خصوص، طیف وسیع تری از نیازهای مسافرین پروازهای هوایی را پوشش دهند.

 

– برندینگ کابین
گسترش نفوذ و افزایش قدرت و اهمیت شبکه های اجتماعی در امر تبلیغات برند های تجاری باعث توجه مضاعف شرکت های هوایی پیشرو به امر برندسازی در فضای داخلی هواپیماهای مسافربری شده است به نحوی که طی 10 سال گذشته، شرکت هایی به صورت تخصصی در این زمینه فعال شده و به شخصی و سفارشی کردن اقلام کابین و تطابق دادن آن با عناصر برند می پردازند. نتیجه و میزان تاثیر گذاری این روش تبلیغات کم هزینه، گسترده و غیر مستقیم که با اشتراک گذاری خودجوش! عکس های داخل کابین در طیف وسیعی از صفحات و شبکه های اجتماعی و توسط جمع کثیری از مسافرین عادی و یا شهیر انجام می پذیرد به مراتب بیشتر از تبلیغات عجیب، نامتعارف و بعضا غیر ایمن برخی از خطوط هوایی داخلی نظیر دعوت اختصاصی و مورد رشک از هنرمندان به فضای دست نیافتنی برای عموم یعنی کاکپیت هواپیما آن هم حین پرواز و گاها در زمان های بسیار حساس برخاستن و یا فرود، جهت تهیه عکس سلفی، گروهی و یا فیلم و نهایتا انتشار آن در معدود صفحات اجتماعی شرکت ها است.

 

– طراحی و رنگ آمیزی بدنه هواپیما (لیوری)
تعداد معدودی از شرکت ها نظیر بوئینگ و ایرباس بازار صنعت تولید هواپیماهای تجاری را در دست داشته و هر ایرلاین نیز تعداد نسبتا محدودی از محصولات این شرکت ها را بکار می گیرند. لذا خطوط هوایی جهت ایجاد تمایز بین هواپیماهای خود با سایر ایرلاین ها و نیز پیاده سازی نماد برند و تاکید بر هویت سازمانی، نسبت به طراحی و رنگ آمیزی منحصر به فرد بدنه ناوگان اقدام می نمایند.
انواع عمومی طراحی در این حوزه شامل لیوری فلز لخت (Bare Metal Livery)، خط فریب (Cheat Line Livery)، چوب هاکی (Hockey Stick Livery)، تمام رنگ (All-over Color Livery)، سفید اروپایی (Euro-white Livery)، آبنباتی (Jelly Bean Livery)، بیلبورد (Billboard Livery)، مناسبتی یا میراثی (Heritage Livery)، برندهای متحد (Alliance Brand Livery)، دولتی (Government Livery)، استتار (Camouflage Livery) می باشد. لیوری و یا رنگ آمیزی خاص بدنه هواپیما عموما دارای طرح، نقش و فرم اصلی مشابه برای یکپارچه سازی بصری کل ناوگان یک شرکت هواپیمایی بوده اما گاها به صورت محدود و یا منفرد نیز برای تبلیغات ویژه در رویدادهای خاص اجرا می گردد.

“امیرحسین صراف”

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شماره پنجم ماهنامه سیمرغ آسمان


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو