پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | چه آینده ای در انتظار صنعت هوانوردی ایران خواهد بود؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 208668 // // // //


چه آینده ای در انتظار صنعت هوانوردی ایران خواهد بود؟

گروهی از کارشناسان بر این باورند که ادامه این روند صنعت هوانوردی را با مشکلات بیشتر و جدی تر مواجه خواهد نمود. از یک طرف نبود قطعات هواپیما و قیمت های سر سام آور آن و از طرفی نبود ناوگان نو در کشور و استفاده از هواپیماهای کارکرده و قدیمی، مشکلات عدیده ای برای این صنعت ایجاد نموده است. به راستی چه آینده ای در انتظار صنعت هوانوردی ایران خواهد بود؟ صنعت هوانوردی ما با چه چالش های جدی مواجه است؟ راه برون رفت از این شرایط در حال حاضر صنعت هوانوردی چیست؟ در این مورد با چندی از کارشناسان هوانوردی گفتگویی انجام دادیم و نظرات آن ها را در این مورد جویا شدیم.


چه آینده ای در انتظار صنعت هوانوردی ایران خواهد بود؟

صنعت هوانوردی ایران یکی از مهمترین صنایعی است که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم های متعددی را تجربه کرده است. این تحریم ها در مقاطعی صنعت هوانوردی را با مشکلات جدی مواجه کرده است و شرایط بحرانی برای شرکت های هواپیمایی به وجود آورده است. متاسفانه مدتی قبل که آمریکا از برجام خارج شد صنعت هوانوردی ما با چالش هایی مواجه شد که آینده این صنعت را در اغما فرو برده است. با یک بررسی کلی در صنعت هوانوردی نسبت به چندین سال گذشته می شود فهمید که فرودگاه ها نیز به دلیل گران بودن قیمت بلیطی که ناشی از هزینه های پرواز و همچنین مشکل جدی در تامین قطعات است با کاهش پرواز و کاهش محسوس مسافران همراه بوده اند.

گروهی از کارشناسان بر این باورند که ادامه این روند صنعت هوانوردی را با مشکلات بیشتر و جدی تر مواجه خواهد نمود. از یک طرف نبود قطعات هواپیما و قیمت های سر سام آور آن و از طرفی نبود ناوگان نو در کشور و استفاده از هواپیماهای کارکرده و قدیمی، مشکلات عدیده ای برای این صنعت ایجاد نموده است. به راستی چه آینده ای در انتظار صنعت هوانوردی ایران خواهد بود؟ صنعت هوانوردی ما با چه چالش های جدی مواجه است؟ راه برون رفت از این شرایط در حال حاضر صنعت هوانوردی چیست؟ در این مورد با چندی از کارشناسان هوانوردی گفتگویی انجام دادیم و نظرات آن ها را در این مورد جویا شدیم.


کاپیتان بابک بنان
“فردی که قریب به 20 سال است که در شرکت های  مختلف هواپیمایی در ایران، به عنوان خلبان مشغول به فعالیت بوده و از جمله اولین خلبانانی است که در
تاسیس چندین شرکت هواپیمایی در کشور نقش مهمی داشه است و هم اکنون خلبان هواپیمای ایرباس 320 در شرکت هواپیمایی ترکیش می باشد.”
در صنعت هوانوردی و اصولا هر صنعت دیگری ۳ فاکتور اصلی نیروی انسانی، تجهیزات و دانش کافی و منابع مالی حائز اهمیت است، با توجه به وضعیت حال حاضر کشور و وجود تحریم ها، صنعت هوانوردی در بخش تجهیزات که عمدتا هواپیما و تجهیرات فرودگاهی را شامل می شود با مشکل روبروست، در بحث منابع مالی نیز با توجه به وابستگی صنعت هوانوردی به نرخ ارز و اشکالات پیش آمده در حوزه ارز کمابیش نوساناتی را شاهد هستیم.
اما به عقیده من مهمترین و گسترده ترین بخش صنعت، حوزه نیروی انسانی است که به نظرم سهم بزرگی را در ساختارسازی و شکل گیری هسته اصلی صنعت هوانوردی بازی می کند.

حوزه نیروی انسانی خود، شامل زیرشاخه هایی از قبیل مدیریت، نیروی اجرایی و نیروی متخصص می باشد.
مشاور و نیروی عادی کار، و در این بین مهمترین زیر مجموعه در بخش نیروی انسانی مدیریت است و اینجاست که موضوع اصلی بحث ما خواهد بود. مدیریت در هر زمینه مقوله ای است که پیچیدگی های بسیار دارد و در هوانوردی نیز به همین صورت است. بر این اعتقادم که در حال حاضر بزرگترین معضل صنعت هوانوردی کشور مدیریت است و در واقع مدیران ما در پشت اشکالات دیگر از جمله تحریم و غیره با رندی خاصی پنهان شده اند.
ممکن است در ذهن مخاطبان این مطلب خطور کند که پایه اصلی مدیریت آموزش است، اما بنده بر این باورم که قبل از آموزش مقوله فرهنگ مدیریت است که نقش یک مدیر را برجسته می کند.
در حال حاضر در کشور از لحاظ دانش نظری در بحث مدیریت چیزی کم نداریم و تقریبا به علم روز مدیریت در حوزه هوانوردی دسترسی داریم، اما این فقر فرهنگی است که اجازه به مدیران و تصمیم سازان این صنعت نمی دهد که از این علوم استفاده لازم را ببرند، در واقع نبود فرهنگ، موجبات عدم تبعیت از قوانین مدیریتی را باعث می شود. این فقر فرهنگ مدیریتی است که صنعت هوانوردی کشور را با یک انفعال شدید روبرو ساخته، نبود فرهنگ مدیریتی این امکان را می دهد که غده بدخیم رانت و فساد هر روزه در این صنعت بزرگتر شود، قوانین به باد سخره گرفته شوند، نیروی متخصص دیده نشود و راهکارهای اصولی و علمی جای خود را به رانت و بهانه جویی دهند.
لذا با توجه به توضیحات فوق، اولویت اول در درمان وضعیت فعلی صنعت هوانوردی کشور، فرهنگ سازی، آموزش و بهسازی نیروی انسانی و علی الخصوص بخش مدیریت است، این مدیریت صحیح و اصولی است که میتواند کاستیهای ناشی از تحریم را جبران کند، تنها مدیریت صحیح است که می تواند با استفاده از همین تجهیزات موجود، یک صنعت پویا و رو به جلو را ترسیم کند.
مدیران باید بر این باور باشند، مجموعه ای که قائم به فرد باشد و تصمیم گیری ها بر اساس سلیقه شخص باشد راه به جایی نخواهد برد و به طور حتم رانت و فساد جزئی از آن مجموعه خواهد بود، لذا این باور باید در مدیران ما شکل گیرد که مدیریت یک مجموعه را می بایست به سمت سیستماتیک بودن به پیش ببرند. برنامه ریزی و داشتن نقشه راه همراه با برنامه کوتاه مدت و بلندمدت بر اساس اصول علمی و به روز هوانوردی باید در دستور کار قرار گیرد، ما باید بدانیم که در حال حاضر کجا هستیم و می خواهیم به کجا برویم، مطلبی که مدیران ما به شدت در آن دچار کج اندیشی هستند، متاسفانه اکثر مدیران حال حاضر صنعت با رویاپروری حاضر به پذیرش جایگاه فعلی صنعت هوانوردی کشور نیستند تا آنجا که سخنان عجیب و غیر قابل باور همراه با بزرگ نمائی های فراوان از سوی مدیران می شنویم. مدیران ما باید بپذیرند و ذهنشان باور داشته باشد که هیج خط قرمزی بالاتر از قانون نیست.


یکی دیگر از معضلاتی که این روزها صنعت هوانوردی با آن روبروست همین اهمیت نداشتن قانون است، در واقع تخطی از قانون تقریبا تبدیل به امری عادی در این صنعت شده است. نیروی متخصص خوش فکر باید توسط مدیران ارج نهاده شود، امری که این روزها به شدت دچار اشکال است، تصمیمات خام و اشتباه و دور از منطق مدیران درنوع رفتار با نیروی متخصص موجبات سرخوردگی، خروج از کشور و بعضا خروج از صنعت را برای نیروی متخصص رقم زده است که ضررهای سنگینی را متحمل صنعت هوانوردی کشور کرده است. لذا به قید فوریت می بایست راهکارهایی برای دلجویی و بازگشت نیروی متخصص و دلسوز به بدنه صنعت اندیشیده شود، مسئله ای که متاسفانه در اولویت مدیران ما نیست و در ازای آن ورود آقازاده ها را با پایین ترین سطح تخصص و علم به عرصه صنعت هوانوردی و گاها مدیریت این صنعت شاهد هستیم.
در ادامه باید عرض کنم که صنعت هوانوردی نیازمند یک پوست اندازی در بخش مدیریت است، استفاده از جوانان متخصص و خوش فکر با دانشی به روز به جای مدیرانی پیر و فرسوده و سیاست باز از مهمترین نیازهای این پوست اندازی است. بدون استفاده از جوانان متخصص و دانشمند در سطوح مختلف مدیریتی، نمی توانیم افق روشنی را متصور شویم، تصور بفرمایید که اگر همین فردا تمامی تحریمها برداشته شود و کشور شاهد ورود همان 200 فروند هواپیمای افسانه ای همراه با تجهیزات پیشرفته فرودگاهی باشد و در کنار اینها شاهد احداث چند فرودگاه مجهز و به روز هم باشیم، آیا با این سیستم مدیریت و طرز تفکر می توانیم شاهد یک صنعت پویا و خلاق باشیم؟ وقتی مدیران ما حتی در شرایط رو به زوال کنونی هم حاضر به اجرای چند قانون ساده و روشن نیستند و نظرات شخصی خود را بر نثر صریح قانون ترجیح می دهند، چگونه توقع داشته باشیم که با این طرز تفکر و شیوه مدیریت شاهد استفاده صحیح و خلاقانه از امکانات جدید و گردش چرخه صنعت هوانوردی کشور باشیم؟
لذا بنده بر این اعتقادم که برای برون رفت از وضعیت اسفناک کنونی قدم اول می بایست اصلاح تفکرات مدیریتی همراه با فرهنگ سازی در این حوزه و تقویت نیروی انسانی و تغییرات اساسی از جمله سیستماتیک کردن ساختار مدیریتی در صنعت هوانوردی و بازگشت نیروی متخصص از حاشیه به متن در صنعت هوانوردی باشد که در غیر این صورت همچنان با آینده ای مبهم، منفعل و همراه با افزایش رانت و فساد روبرو خواهیم بود که هیچ منبع مالی قدرتمند و تجهیزات پیشرفته ای هم نمی تواند ما را از این عقبگرد نجات دهد.


کاپیتان علی گیاهی

“مهندس پرواز، معلم خلبان و همچنین خلبان هواپیماهای بویینگ 737، فوکر 100، ایرباس 320، ایرباس 330 بوده و مدت 34 سال است که در صنعت هوانوردی مشغول به فعالیت می باشد. وی در حال حاضر معلم خلبان هواپیمای ایرباس 330 می باشد و مدرک معلمی خود را از ایرباس اخذ نموده است.

در سال های متمادی فراز و نشیب های زیادی را در این صنعت مشاهده کرده ام. به این خاطر که شرکت هواپیمایی ایران ایر، که معتبرترین شرکت در زمان خود بود و آن زمان پتانسیل قبلی از وضعیت هواپیما و امکانات را داشت و مسلما شرایط بسیار خوب و مناسبی را می دیدیم. ولی در ادامه به خاطر تحریم ها و مسایلی که دقیقا مرتبط با مسایل سیاسی بود، بالطبع صنعت هوانوردی هم دستخوش تغییراتی شد و ما نتوانستیم آن طور که دنیا خودش را به روز کرد پیش رویم، ولی باید عنوان کنم که تلاش کلیه متخصصین از جمله خلبان و کادر فنی و سازمان هواپیمایی کشوری و غیره… بود که توانسته است صنعت هوانوردی را از رکودی که متوجه تحریم ها و مسایل سیاسی است جبران کند. در این میان مدیران خوش فکر و کارهای انگشت شماری را در مقاطع بسیار محدود مشاهده کردیم که کمک حال صنعت هوانوردی ما بودند. ولی در مجموع ضعف مدیریتی مهمترین عامل رکود صنعت هوانوردی بوده و تحریم ها نیز خیلی در این مسئله تاثیر گذار است، ولیکن مانور هایی که مدیریت می تواند انجام دهد و همچنین همفکر و همسو بودن با قشر متخصصی که زیر مجموعه شان است می تواند تا حدودی تاثیر گذار باشد و این رکود را جبران کند، که ما این را در یک مقاطعی در این سال ها دیدیم و در بسیاری از مقاطع هم ندیدیم. هدف اکثر مدیرانی که در راس مجموعه هوانوردی بودند تلاش برای کم کردن هزینه ها داشته اند و با صرفه جویی های بی رویه و خاصی که داشتند باعث شدند که رکود بیشتری در این صنعت تجربه کنیم. همان طور که همه دنیا و کسانی که مغرض نیستند می دانند که صنعت هوانوردی ما کاملا در گرو صنعت هوانوردی خارج از مزرهایمان هست و هرچقدر هم ادعا کنیم که قوی هستیم نمی توانیم این حقیقت را ندید بگیریم که این صنعت از بیرون به ما رسیده و آن ها در این زمینه بسیار جلو هستند. در هر صورت برای ابقای این صنعت و پیشرفت آن احتیاج است که ما ارتباط تنگاتنگی با آن ها داشته باشیم. از جمله داشتن هواپیما و سیستم های به روز دنیا خصوصا غرب می تواند موثر باشد که ما آپدیت و به روز باشیم که متاسفانه این امکان را نداشتیم. همینطور در این صنعت، باید مسئولینی که فعالیت می کنند دست و دل باز باشند، به طوری که با خود داری کردن از مخارج ، صرفه جویی وغیره … در این صنعت نقش کاملا مخربی را خواهد داشت. من این را با گوشت و پوست خود حس کرده ام و این را می توانیم در خارج از مرزهای ایران و کشورهایی که در این زمینه موفق هستند، به طور وضوح ملاحظه کنید. متاسفانه مدیریت ها اکثرا تفکرشان این است که صرفه جویی انجام گیرد که این کار باعث شده است رکود داشته باشیم. اگر بخواهیم که صنعت هوانوردی ایران را ارتقا دهیم و به دنیا نزدیک باشیم باید هزینه کرد. چه در بعد تجاری که شرکت های هواپیمایی هستند و چه در بعد کشوری که مربوط به سازمان هواپیمایی کشوری می شود، که باید سیستم های بروز داشته باشند و همینطور آموزش ها و کورس های به روزی که به طرح های هوانوردی مربوط می شود.


کاپیتان هوتن صالحی شفا

“خلبان RJ هواپیمایی ماهان و با بیش از 7000 ساعت پرواز بر روی هواپیماهای RJ، ایرباس 320، 310 و 340”
من به شخصه 5 الی 10 سال آینده هوانوردی ایران را درخشان می بینم. ولی آینده دو سه سال اولیه کمی سخت است که بتوانیم آن 10 سال را رقم بزنیم که
استارت این کار هم خورده است. به این دلیل می گوییم 5 الی 10 سال که، دارای پتانسیل های بسیار عالی بوده و نیروهای با استعدادی در هر قسمت از هوانوردیمان داریم. برای رسیدن به این که آن آینده را بسازیم، به یک سری تجهیزات نیاز داریم تا آینده روشنی داشته باشیم. اول از همه حمایت هواپیمایی کشوری و دولت به خاطر گران شدن ارز، فشار خیلی زیادی را روی مدارس خلبانی و ایرلاین ها آورده است که بالطبع کار سخت می شود و مثل گذشته تهیه قطعات و تجهیزات راحت نیست. از آن طرف هم برای اینکه یک آینده خیلی خوب داشته باشیم باید پایه و اساس خوبی داشته باشیم. این پایه و اساس از مدارس خلبانی و دانشگاه های هوانوردی نشات می گیرد و حمایت هواپیمایی کشوری از این ها کمک چشمگیری به آینده صنعت هوانوردی خواهدکرد. بزرگترین زیرساخت هوانوردی کشور ما مدارس خلبانی هستند. چالش های اصلی ماسخت بودن و هزینه بالا در تهیه تجهیزات و قطعاتی که بر حسب دلار است می باشد، که قبلا با هزینه یک چهارم حال حاضر تامین می شدند. مگر دانشجویان ما چقدر توان مالی دارند که بتوانند با هزینه خودشان پرواز کنند. برای اینکه بتوانیم از این شرایط خارج شویم باید با حمایت دولت و هواپیمایی کشوری برای مدارس و ایرلاین ها و با کمک و همفکری و استفاده از پیشکسوتان این صنعت برخوردار شویم. ما افراد با تجربه و کارکشته ای در این صنعت داریم که متاسفانه آن طور که باید به آن ها بها داده نشده است و باعث شده است به خارج از کشور مهاجرت کنند. ولی باید بتوانیم انگیزه ای ایجاد کنیم تا یک سری از این افراد به کشور بازگردند. چون تجارب آنها به آسانی به دست نیامده است. ما باید اتاق فکر هایی برگزار کنیم و بتوانیم آینده خوبی برای هوانوردی رقم بزنیم. همان طور که ملاحظه می کنید دنیا با کمبود خلبان با تجربه مواجه است. پس بالطبع اگر ما بتوانیم یک روند خوب و روبه رشدی داشته باشیم این نیاز نه تنها برای کشور ما، بلکه برای کل دنیا وجود دارد. تجهیزاتی که ما در این حوزه نیاز داریم فقط تجهیزات سخت افزاری نیست، بلکه علم و حمایت و تجربه است. ولی باید بهتر استفاده کنیم. درست است که در حال حاضر به علت کمبود هواپیما و مشکلات پیش روی، خلبانان بیکار داریم، ولی به یقین با بهتر شدن اوضاع و ورود هواپیماهای جدید و مشغول به کار شدن خلبانان، حتی با کمبود خلبان هم مواجه خواهیم بود و این یکی از چالش هایی است که اگر هواپیما وارد کشور بشود با آن مواجه خواهیم بود و می شود از الان با یک تدبیر خوب زیر ساخت و شرایط را فراهم ساخت.


خلبان محسن حیدریان

“استاد خلبان و دکتری مدیریت استراتژیک”
در دنیای امروز، با توجه به پیشرفت در صنایع مختلف مانند ارتباطات و اقتصاد و صنایع گوناگون دیگر و همچنین جهانی شدن تمام علوم و صنایع و ارتباطات قوی در جوامع بشری نمی توان گفت که یکی از ابعاد این جامعه جهانی بتواند از ابعاد دیگر جدا باشد و با توجه به نقش مهم ژئوپلیتیکی کشور ما ایران، از تاثیرات این پیشرفت نمی تواند جدا و دور باشد.

به همین دلیل و دلایل مختلف دیگر با توجه به رشد سریع صنعت هوانوردی در دنیا، کشور ما نیز باید در دامنه این رشد قرار گیرد و حتما در آینده مانند سال های گذشته شاهد پیشرفت های بیشتری در این صنعت مهم خواهیم بود.

به غیر از مسائل سیاسی که حتما در این صنعت تاثیرگذار خواهد بود و سیاسیون ما نیز به این امر وافق هستند و تا آنجا که چارچوب سیاست های کلان ما اجازه بدهد در راستای ارتقاء صنعت هوانوردی حرکت خواهند کرد، مانند تحریم های ظالمانه ای که کشور آمریکا باعث شده در مواردی از نظر سخت افزاری پیشرفت این صنعت دچار چالش شود.

مشکل دیگری که می تواند این صنعت را دچار چالش کند، مسائل مدیریتی است . از جمله مدیریت منابع انسانی که متاسفانه در کشور ما به این امر اهمیت چندانی داده نمی شود. به عنوان مثال با توجه به تاکیدات مکرر به امر جوان گرایی و همچنین شایسته سالاری می بینیم که در صنعت هوانوردی ما هنوز در بعد نیروی انسانی به تغییر و جوان گرایی که باعث پویایی و حرکت یک سیستم سازمانی است توجهی نمی شود.
توجه به منابع سرشار انسانی که می تواند در یک سازمان به عنوان مهمترین عامل در یک سازمان باشد وجود ندارد، برنامه ریزی و روی برنامه حرکت کردن، هدایت و جریان سازی برای حرکت علمی و رشد نیروی انسانی بالاخص نیروهای جوان و جذب استعدادها بسیار مهم است. در حقیقت سلیقه گرایی یا ورود نیروها از طرق مختلف و غیر کارشناسی چالش بسیار بزرگی در راه این صنعت ایجاد خواهد کرد.
به نظر من وجود سازمان هواپیمایی کشوری در کشور ما می تواند در راه از بین بردن این مشکلات بسیار پر اهمیت باشد. این سازمان با ایجاد روش ها و دستورالعمل ها و نظارت بر روند اجرای صحیح آنها می تواند بسیاری از این چالش ها را تبدیل به فرصت نماید. جلوگیری از سلیقه گرایی و نظارت بر بخش خصوصی و تعیین قوانین جدید در راستای استفاده از نیروی انسانی جوان و خلاق و ایجاد ساز و کارهای جدید در جهت حرکت نسل جوان به سمتی که خلاء ها را در صنعت هوانوردی پر نماید و استفاده بهینه از منابع انسانی و ایجاد بسترهای مناسب برای رشد و شکوفایی نیروهای جوان و خلاقی که کشور ما برای پیشرفت صنعت هوانوردی نیاز دارد. شاید وجود دانشگاه ها و آموزشگاه های مختلف در صنعت هوانوردی برای همین امر باشد، ولی ارتباط صنعت با دانشگاه و مراحل جذب و آموزش و تولید و ورود نیروی انسانی لازم و کارآمد برای صنعت هوانوردی، ارتباط بیشتر و تنگاتنگ یک سازمان برتر در این امور را می طلبد که این حرکت را دقیق تر و بهتر هدایت نماید. موارد زیر می تواند نمونه هایی از راهبردهایی باشد که در این امر موثر هستند:
– معماری صنعت هوانوردی با استفاده از عوامل متخصص داخلی به منظور نهادینه کردن روش های نوین هوانوردی
– بومی کردن نرم افزارهای صنعت هوانوردی با بهره گیری از امکانات علمی داخلی به منظور قطع وابستگی نرم افرزاری از منابع خارجی
– ایجاد روش های ارزیابی و تجدید نظر مداوم در روش های صنعت هوانوردی با مطالعه و بررسی روش های صنعت هوانوردی سایر کشورها به منظور به روز نگه داشتن روش های اجرایی
– تامین مدیران و سایر عوامل متخصص مجرب مورد نیاز از بین افراد شایسته با ارزیابی مستمر از طریق نظام گردش در مشاغل
– گزینش نیروی انسانی مناسب و تربیت آنها جهت فعالیت در صنعت هوانوردی بر اساس روش های نوین
– تلاش در جهت بهینه سازی و ارتقاء تجهیزات قدیمی و تلفیق آنها با تجهیزات پیشرفته از طریق استفاده از تجارب موجود و دستیابی به فناوری های نوین به منظور ارتقاء توان رزمی
– استفاده کامل از تجهیزات موجود با کمک عوامل متخصص و تامین یک سری تجهیزات پیشرفته با دستیابی به منابع مورد نیاز به منظور رفع نارسایی های موجود در سامانه فرماندهی وکنترل نهاجا

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شماره پنجم ماهنامه سیمرغ آسمان


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو