پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | کاپیتان قاسمی از خرید و اجاره کدام هواپیما توسط هما سخن می گوید؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 211429 // // // // //


کاپیتان قاسمی از خرید و اجاره کدام هواپیما توسط هما سخن می گوید؟

بعد از مصاحبه حسن قاسمی در خصوص خریدهای جدید هما، سوالات زیادی جهت اذهان عمومی و فعالان بخش هوانوردی کشور، در خصوص این خریدها پیش آمده است، ایرلاین پرس با خلاصه سازی این سوالات در سه محور کلی، اقدام به منعکس نمودن دغدغه ها نموده و انتظار می رود (در صورت وجود صلاحدید مدیریتی در هما)، قائم مقام محترم هما، اقدام به پاسخگویی نمایند.


کاپیتان قاسمی از خرید و اجاره کدام هواپیما توسط هما سخن می گوید؟

چند روز پیش شاهد مصاحبه عمومی حسن قاسمی، قانم مقام شرکت هواپیمایی ایران ایر در خصوص موضوعات مختلف بودیم . ایشان در این مصاحبه با اشاره به افزایش تعداد ناوگان ایران ایر اظهار داشت: برای خرید و اجاره ناوگان جدید برنامه‌هایی در دستور کار داریم که یکی از آنها در دست اجرا است.

این خبر تا حد زیادی کنجکاوی افکار عمومی و فعالان حوزه هوانوردی کشور را سبب شده و باعث ایجاد شایعات و سوالاتی چند در این خصوص گردیده است. برخی از مهمترین سوالات مطرح شده عبارتند از :

– خرید ناوگان داخلی(خرید هواپیما از ایرلاین های ایرانی نظیر ایرلاین چابهار و … ) یا خرید هواپیمای خارجی ؟ بنظر می رسد که ناوگان مورد بحث، نمی تواند خارجی بوده و به احتمال زیاد اقدام به خرید ناوگان زمین گیر شده و یا فعال، از ایرلاین های ایرانی ، در دستور کار قرار گرفته است. اگر چنین باشد، طرح حاضر ، طرح جدیدی محسوب نشده و ادامه طرح برنامه ریزی شده و اجرا گردیده توسط مدیریت سابق هما(سرکار خانم شرفبافی) می باشد.

چنانچه پیگیری حقوقی خریدهای خارجی قبلی از بوئینگ ، ایرباس و ای.تی.ار (با تاکید بر ای.تی.ار)، مدنظر باشد، تا جایی که مطلع هستیم، هیچ گشایش حقوقی خاصی در این حوزه اتفاق نیفتاده است.

چنانچه خرید و اجاره هواپیما با تاسیس یک شرکت واسط در کشورهای همسایه ایران دنباله گیری می شود، باید اذعان نمود که بر اساس سرفصل تحریمی جدید، امکان پرداختن بدان با محدودیت های بشدت زیادی روبرو شده و از هزینه راه اندازی بشدت بالایی برخوردار است.

– هما بر اساس کدامین سرفصل و منابع مالی در اختیار ، قصد خرید ناوگان جدید را دارد؟ شاید بتوان در خصوص تامین منابع مالی منتج به خرید ناوگان دست دوم داخلی، طرح هایی را ارایه نمود و آن را امری امکان پذیر دانست، اما چنانچه خرید ناوگان نو یا دست دوم خارجی،مدنظر باشد، بنظر می رسد که هما فاقد توانمندی لازم برای تامین منابع مالی و انتقال پول خرید به خارج و اخذ ریجستری برای هواپیماهای خریداری شده است.

– نقشه توسعه ناوگان هما کی تدوین شده و کجاست؟ یکی از بزرگترین مشکلات رایج در صنعت هوانوردی کشور، کم توجهی به تدوین نقشه های راه ، برنامه های راهبردی و سناریوسازی های بدیل است. حتی اگر پیش فرض ما بر این قرار داشته باشد که هما ، قادر به خرید هواپیماهای نو و دست دوم از منابع داخلی و خارجی است، این سوال مطرح می گردد که طرح راهبردی توسعه این ایرلاین(با تاکید بر بخش توسعه ناوگان) در چه تاریخی و توسط چه گروهی تهیه شده و در چه زمانی تصویب گردیده است؟

با توجه به اطلاعات در دسترس ، بنظر می رسد که هما فاقد چنین نقشه راه،طرح راهبردی و سناریوسازی های علمی مدونی باشد،لذا تاکید بر صرف خرید یک یا چند هواپیما را نمی توان بسترساز توسعه ایرلاین و حتی توسعه ناوگان پنداشت و داستان  باید در حد خرید یک یا چند هواپیما، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

بر اساس توضیحات ارایه شده و در صورت صلاحدید مدیریتی این ایرلاین ، تقاضا می شود، توضیحات لازم جهت تنویر افکار عمومی و پاسخگویی به سوالات فعالات بخش هوانوردی کشور، صورت پذیرد.

 

اختصاصی ایرلاین پرس


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو