پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | چه کسانی از لغو ٨‌ هزار پرواز در‌ سال سود‌های نجومی به جیب می‌زنند؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 216171 // // // // //


چه کسانی از لغو ٨‌ هزار پرواز در‌ سال سود‌های نجومی به جیب می‌زنند؟

کارشناس ارشد صنعت هوایی از علت میزان بالای لغو پرواز در ایران، پرده برداشت.


چه کسانی از لغو ٨‌ هزار پرواز در‌ سال سود‌های نجومی به جیب می‌زنند؟

٨‌هزار پرواز داخلی در سال ٩۶ کنسل شد و میزان تاخیری پرواز‌ها از ٩٠٠‌هزار دقیقه هم فراتر رفت.» این آمار را بهرام پارسا، سخنگوی کمیسیون اصل نود اعلام کرده و گفته است: «آمار کنسلی پرواز‌ها طبق استعلام کمیسیون، آمار وحشتناکی است. جمع کنسلی ۲۲ ایرلاین در سال۹۶ فقط در پرواز‌های داخلی تقریبا ۸هزار پرواز است و از سه‌هزار و ۲۹۱ کنسلی تا ۳۰۰ کنسلی در یک‌سال برای هر ایرلاین متغیر بوده است. این درحالی است که در پرتلاقی‌ترین خطوط هوایی دنیا همچین چیزی اتفاق نمی‌افتد.»

آرمان بیات، کارشناس ارشد صنعت هوایی درباره علت میزان بالای لغو پرواز در ایران، از یک تخلف بزرگ پرده برمی‌دارد و به می‌گوید: «عمده کنسلی پرواز در ایران توسط شرکت‌های چارتر‌کننده انجام می‌شود. شرکت‌هایی که عمدتا در زمینه گردشگری فعال هستند و  به راحتی بلیت‌فروشی می‌کنند.»

او توضیح می‌دهد: «این شرکت‌ها پروازهایشان را کنسل می‌کنند و در زمان پیک تقاضا، بلیت‌ها را دوباره گران‌تر می‌فروشند.»

بیات تأکید می‌کند: «طبق استاندارد‌های بین‌المللی، تغییر ساعت و روز پرواز جزو حقوق شرکت‌های چارتری است، اما این شرکت‌ها اجازه فروش بلیت را ندارند.»

بیات که معتقد است هزینه تأخیر و کنسلی پرواز‌های ایرانی به دلیل پایین‌بودن هزینه خدمات فرودگاهی و دستمزد خدمه پرواز کمتر از سایر کشورهاست، ادامه می‌دهد: «حقوق مسافر‌ها در هنگام تأخیر و کنسلی به خوبی رعایت نمی‌شود و بعضا با رفتار‌های زشتی از طرف ایرلاین‌ها با مسافران مواجه می‌شویم.»

هر ایرلاین ۴٠٠ پروازش کنسل شد
حدود ۴٨‌درصد هواپیما‌ها در سال ٩۶ تأخیر بالای ٣٠دقیقه‌ای را تجربه کردند. البته اگر آمار‌های کمیسیون اصل نود را ملاک قرار دهیم هر، ایرلاین در سال مورد گزارش حدود ۴٠٠ پروازش کنسل شده است. بی‌سروسامانی قیمت‌های بلیت هواپیما حالا صدای اعتراض بهارستان‌نشین‌ها را هم درآورده است.

پارسا در این‌باره گفت: «گاهی شاهدیم پرواز یک مسیر در یک روز با قیمت مختلفی عرضه می‌شود، درحالی که خدمات ارایه شده و حتی گاهی نوع هواپیما تفاوتی با یکدیگر ندارند. همچنین طبق استاندارد جهانی هرچه به زمان پرواز نزدیک می‌شویم، باید با کاهش قیمت بلیت مواجه باشیم؛ درحالی که شرایط فعلی با استاندارد جهانی همخوانی ندارد.»

درصورت تأخیر ایرلاین‌ها چه جریمه‌ای باید پرداخت کنند
یکی از بحث‎های چالش برانگیز در زمان تأخیر، پرداختن به این نکته اساسی است که مسئولیت ایرلاین‌ دارای تأخیر در قبال مسافران پرواز چیست و هزینه‎ای که از بابت دیرکرد از جیب مسافر پرداخت می‎شود، چطور قرار است با مساعدت‎های مسئولانه ایرلاین‎ بدعهد، پرداخت شود؟

بنابراین بخشنامه حقوق مسافران هوایی درصورت تأخیر بیش از یک‌ساعت و کمتر از دوساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد و ارایه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تأخیر بیشتر در پرواز است.

همچنین در تأخیر بیش از ٢ساعت و تا ۴ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم‌کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع‌رسانی، تغییر پرواز درصورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی (درصورت درخواست مسافر) و درصورت وجود پرواز از همان مسیر و انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیر‌های جایگزین (به غیر از مسیر درج‌شده در بلیت) و پرداخت کامل وجه بلیت مسافر درصورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری است.

منبع : باشگاه خبرنگاران


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو