پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | «مفت‌خری» اموال دولتی به ایرلاین‌ها رسید

تاریخ خبر: // کد خبر: 216490 // // //


«مفت‌خری» اموال دولتی به ایرلاین‌ها رسید

شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور به تازگی با رقم ناچیز ۳۴ میلیارد تومان واگذار شده است؛ رقمی که معادل بهای یک ویلای لاکچری در شمال شهر تهران است و برای خرید مجموعه عظیم یک ایرلاین با مالکیت بیش از هشت فروند هواپیمای بوئینگ و ایرباس به ارزش هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.


«مفت‌خری» اموال دولتی به ایرلاین‌ها رسید

جهان صنعت از خصوصی سازی  ایران‌ایرتور انتقاد کرده است: شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور به تازگی با رقم ناچیز ۳۴ میلیارد تومان واگذار شده است؛ رقمی که معادل بهای یک ویلای لاکچری در شمال شهر تهران است و برای خرید مجموعه عظیم یک ایرلاین با مالکیت بیش از هشت فروند هواپیمای بوئینگ و ایرباس به ارزش هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. با وجود مواردی مشابه مانند کارخانه نیشکر هفت‌تپه که نحوه واگذاری مشکوک آن در نهایت کارگران کارخانه را از کار بیکار کرد، واگذاری چالش‌برانگیز این ایرلاین منتقدان را نسبت به تکرار سرنوشت نیشکر هفت‌تپه برای کارکنان ایران‌ایرتور نگران کرده است. ماجرا از جایی شروع شد که تعدادی از نمایندگان مجلس با انتقاد از نحوه واگذاری هواپیمایی ایران‌ایرتور، اعلام کردند دستگاه قضایی رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار داده است. واگذاری مشکوک ایران‌ایرتور برای اولین بار توسط نصرالله پژمانفر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی رسانه‌ای شد.

مالک جوان ایران‌ایرتور که مشخص نیست بر پایه کدام فعالیت اقتصادی توانسته است در ۳۷ سالگی مالک یکی از ایرلاین‌های فعال کشور شود مانند اغلب خریداران کت و شلوارپوش شرکت‌های واگذار شده توسط سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته نشست خبری برگزار کرده و گفته است: هیچ کس حاضر به خرید ایران‌ایرتور نبود و بر همین اساس حاضر به خرید آن شدم! او گفته است: با پرداخت ۳۴ میلیارد تومان، ۳۸۵ میلیارد تومان بدهی را تحویل گرفتیم. براساس گفته‌های این سرمایه‌دار جوان خرید ایران‌ایرتور برای او ۳۵۱ میلیارد تومان ضرر هم داشته است اما در عین حال هیچ یک از خبرنگاران گزینشی حاضر در جلسه از او نپرسیده است که فعالیت اقتصادی که با ۳۵۱ میلیارد تومان ضرر آغاز شود برای او چه توجیهی دارد؟ و در صورتی که تشخیص نداده است این فعالیت برای او ضررده است اهلیت این فرد برای مدیریت یک ایرلاین مسافربری چگونه توسط سازمان خصوصی‌سازی احراز شده است؟

مالک شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور در نشست خبری گزینشی خود اتهامات مطرح شده درباره طی نشدن مراحل قانونی برای واگذاری این شرکت را رد کرده و گفته است: تمام مراحل قانونی برای خرید این شرکت طی شده و با پرداخت ۳۴ میلیارد تومان، ۳۸۵ میلیارد تومان بدهی را تحویل گرفتیم.

در حالی که اخیرا نصرالله پژمانفر، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به روند و نحوه واگذاری شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور انتقاداتی را مطرح کرده است، مجید شکاری، مالک این شرکت در نشست خبری دیروز اظهار کرد: تعجب می‌کنم که یک نماینده مجلس بدون داشتن تخصص و اطلاعات کافی چگونه بدون سند و مدرک چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند.

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس با اعلام اینکه اخیرا سازمان خصوصی‌سازی شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور در مشهد را بدون طی مراحل قانونی به بخش خصوصی‌ واگذار کرده است، گفته بود: این شرکت هواپیمایی ۱۰۰۰ میلیارد تومان قیمت داشته که ۳۴ میلیارد تومان واگذار شده است.

رقبا در مزایده تعجب کردند!

مالک شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور در این رابطه گفت: به ادعای نماینده همه دستگاه‌ها که روز مزایده در سازمان خصوصی‌سازی حضور داشتند و از درخواست من برای خرید این شرکت تعجب کرده بودند، آن روز چهارمین باری بود که ایران‌ایرتور به مزایده گذاشته می‌شد اما هیچ کس حاضر به خرید آن نمی‌شد و من هم به عنوان تنها شرکت‌کننده در مزایده که قیمت پیشنهادی‌ام بالاتر از قیمت پایه اعلام شده بود، برنده مزایده شدم و تا امروز با افزایش اشتغالزایی و درآمدزایی توانسته‌ام به کمک پرسنل متخصص و دلسوز این شرکت، حجم زیادی از بدهی‌های سررسید شده ایران‌ایرتور را پرداخت کنم.

شکاری با بیان اینکه هنوز زیان انباشته این شرکت به صفر نرسیده اما در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌کنیم این اتفاق بیفتد، ادامه داد: روزی که شرکت را تحویل گرفتم به تدریج وضعیت نامناسب ایران‌ایرتور به جایی رسید که هواپیماها یکی پس از دیگری از کار افتاد چرا که یا زمان اورهال آنها رسیده بود یا آنکه موتور آنها نیاز به تعمیرات داشت و شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور با تنها یک هواپیما تقریبا از مرز ورشکستگی هم رد شده بود.

وی ضمن تکذیب ادعای مطرح شده تاکید کرد: با وجود توصیه‌های مشاوران مالی‌ام مبنی بر نخریدن این شرکت، تصمیم خود را گرفتم و ایران‌ایرتور را خریدم و همه نمایندگان دستگاه‌های متولی مختلف از جمله نماینده دادستانی تعجب کرده بودند که چرا من این کار را کردم. این در حالی است که یک نماینده مجلس بدون هیچ سند و مدرکی چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند که به صورت کامل تکذیب می‌شود.

از ته چاه شروع کردیم!

مالک شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور اضافه کرد: ما زمانی که این شرکت را تحویل گرفتیم از نقطه زیر صفر و ته چاه شروع کردیم و امروز خوشبختانه به وضعیتی رسیدیم که از نظر میزان اشتغالزایی وضعیت پرواز و دیگر پارامترهای فنی به وضعیت بسیار بهتری دست پیدا کردیم چرا که به عنوان مثال این شرکت امروز بالغ بر ۲۲۰ نمایندگی در سطح کشور دارد و روزانه میزبان بیش از ۱۰ هزار نفر مسافر است که طی این سال‌ها شرکت ایران‌ایرتور موفق شده ۱۰ میلیو مسافر را جابه‌جا کند و این مسافران برای ما قاضی هستند.

شکاری گفت: پس از آنکه این شرکت خصوصی شد توانستیم در پی امضای برجام با شرکت‌های بزرگی مانند بوئینگ، ایرباس و سوخو قرارداد امضا کنیم اما با بدعهدی دولت جدید آمریکا مجبور شدیم به سمت هواپیماهای دست دوم برویم و در این راستا توانستیم هواپیماهای ایرباس ۳۰۰، ۳۲۰ و ۶۰۰ را خریداری کنیم و هم‌اکنون به صورت ملکی و اقساطی از طریق تسهیلات خارجی خریداری شده‌اند. در این راستا دو ایرباس خریداری شده و تا پایان سال سه ایرباس دیگر نیز به کشور وارد می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه قصد شکایت از این نماینده مجلس را ندارید تصریح کرد:‌ علیه ایشان به مجلس و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که با ما خصومت شخصی دارد، چرا که با وجود پیگیری‌های مکرر برای ملاقات با ایشان و توضیح درباره وضعیت شرکت و روند واگذاری ایشان به هیچ وجه به ما پاسخ ندادند. بنابراین از همه مسوولان کشور درخواست می‌کنیم که برای رونق گرفتن بخش خصوصی و در راستای اجرایی شدن اصل ۴۴ از ما حمایت کنند.

مالک شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تور گفت: در برنامه تلویزیونی که این نماینده مجلس علیه ما صحبت کرد مجری برنامه رسما از من و ایشان دعوت به مناظره کرد که هم‌اکنون آمادگی خود را به صورت کامل اعلام می‌کنم و می‌گویم اگر آقای پژمان‌فر برای ادعاهای مطرح شده‌اش در برنامه پایش مدرکی دارد با خودش در مناظره بیاورد و اگر ندارد واقعا در حق شرکت بی‌انصافی کرده و به هیچ وجه از این به بعد سکوت نخواهم کرد.

همراهی مشاور سازمان خصوصی‌سازی با خریدار ایران‌ایر

همچنین سیدجعفر سبحانی مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی که برخلاف رویه معمول در این نشست خبری حضور داشته است درباره روند واگذاری شرکت ایران‌ایرتور اظهار کرد: برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر نماینده مجلس شورای اسلامی واگذاری ایران‌ایر تور کاملا رابطه‌مند و قانونی انجام شده و خریدار آن همه بدهی‌های معوق خود را پرداخت کرده و ریالی بابت واگذاری ایران‌ایر تور بدهکار نیست.

وی با بیان اینکه مالک جدید ایران‌ایر تور یکی از مشتریان خوب سازمان خصوصی‌سازی است، گفت:  به شدت ادعای نماینده مجلس درباره روند خصوصی‌سازی ایران‌ایر تور را تکذیب می‌کنم و به هیچ وجه این ادعاها صحت ندارد.

سازمان خصوصی‌سازی در پی اظهارنظر پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس در خصوص واگذاری شرکت ایران‌ایرتور بیانیه داد و نوشت: اخیرا از سوی آقای پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادعا شده است که شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور به ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد ولی توسط سازمان خصوصی‌سازی به قیمت ۳۴ میلیارد تومان و بدون طی مراحل قانونی واگذار شده است و این در حالی است که در مزایده و واگذاری اول در سال ۱۳۹۰، ایران‌ایرتور از طریق مزایده عمومی به شرکتی خصولتی واگذار شده بود که به دلیل عدم ایفای تعهدات خریدار و همچنین معوق شدن چندین قسط آن، مجددا این شرکت طی چهار نوبت و در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ از طریق مزایده عمومی به مبلغ ۳۴ میلیارد تومان عرضه شد که مشتری و متقاضی نداشت لذا مجددا این شرکت در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۲۳ به قیمت پایه ۳۴ میلیارد تومان از طریق مزایده عمومی عرضه شد که یک نفر شرکت‌کننده برای این عرضه وجود داشت و با قیمت پیشنهادی بالاتر از قیمت پایه به عنوان برنده مزایده شناخته شد و واگذاری صورت گرفت.

هواپیمایی ایران‌ایرتور در سال ۱۳۸۹ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد. خریدار این شرکت هواپیمایی که در آن زمان زیرمجموعه ایران‌ایر محسوب می‌شد، شرکت تعاونی هسایار (وابسته به یکی از نهادهای نظامی) بود. اما این شرکت نتوانست از پس تعهدات خود برآید و درنتیجه سازمان خصوصی‌سازی ایرتور را از هسایار پس گرفت و بار دیگر در سال ۹۴ آن را به فردی به نام مجید شکاری بیرق به ارزش ۳۴ میلیارد تومان واگذار کرد.

نسبت فامیلی با رییس سازمان خصوصی‌سازی

یک مقام مسوول سابق در این شرکت هواپیمایی به مهر گفته است: ایرتور در زمان واگذاری، ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به بانک مرکزی بابت خرید ۱۵ دستگاه توپولف بدهکار بوده است ولی پرداخت نشده است. وی ادامه داد: در تاریخ ۱ آذر ۹۴ وقتی خریدار جدید که گفته می‌شود نسبت فامیلی با پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی دارد، ایرتور را دریافت می‌کند، متعهد به پرداخت بدهی‌ها طی دو سال می‌شود که این اتفاق رخ نمی‌دهد. در نتیجه در سال ۹۷ سازمان خصوصی‌سازی طی نامه‌ای به مدیرعامل ایرتور، عدم پرداخت بدهی‌ها و عدم ایفاد تعهدات وی را یادآور می‌شود.

این منبع آگاه با اشاره به ارزش‌گذاری ایرتور در سال ۸۹ و واگذاری آن به هسایار به مبلغ ۵۱ میلیارد تومان افزود: اما هسایار به تعهدات خود عمل نکرد و تنها بخشی از این رقم را پرداخت؛ در سال ۹۴ که بار دیگر ایرتور واگذار می‌شود، تنها ۳۴ میلیارد تومان از خریدار دریافت می‌شود که مابه‌التفاوت مبالغی است که هسایار نتوانست آن را بپردازد. به عبارت دیگر در واگذاری سال ۹۴، ارزش‌گذاری و کارشناسی جدیدی صورت نگرفت و همان ۵۱ میلیارد تومانی که در سال ۸۹ تعیین شده بود، ملاک فروش ایرتور به بخش خصوصی قرار داده شد. وی درباره نسبت فامیلی شکاری خریدار ایرتور با پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: پدر خریدار ایرتور، شوهرخاله رییس سازمان خصوصی‌سازی است. این مقام مسوول سابق در ایران‌ایرتور درباره ارزش فعلی دارایی‌های این شرکت هواپیمایی گفت: در حال حاضر برند این ایرلاین به تنهایی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. ساختمان این شرکت در خیابان احمدآباد مشهد ۴۵ میلیارد تومان، ساختمان واقع در خیابان کلاهدوز مشهد ۱۰ میلیارد تومان و ساختمان این شرکت در دفتر مرکزی تهران نیز تا ۲۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. به این دارایی‌های غیرمنقول، هواپیماها را هم باید اضافه کرد.

گفتنی است در نامه‌ای که نمایندگان مجلس در سال ۹۷ به رییس سابق قوه قضاییه در خصوص ایرادات سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها نوشته شده بود، نام ایران‌ایرتور نیز برده شده است. با این حال در روزهای اخیر علاوه بر نصرالله پژمانفر، ضیاءالله اعزازی عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در نامه‌های جداگانه‌ای به روسای قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور، موضوع پربحث و پرحاشیه واگذاری ایرتور را متذکر شده است.

– ابهامات فروش سهام ایرتور ادامه دارد

کیهان درباره واگذاری شرکت هواپیمایی ایرتور نوشته است: در شرایطی که واگذاری شرکت هواپیمایی ایرتور با ابهامات زیادی رو به رو بوده، سازمان خصوصی‌سازی در توضیح این ابهامات صرفا به برخی توجیهات بسنده کرده است.

هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بروز فسادی دیگر در سازمان خصوصی‌سازی پرده برداشت و بااشاره به واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایرتورِ ۱۰۰۰ میلیارد تومانی، به قیمت ۳۴ میلیارد تومان؛ از شکایت خود از سازمان خصوصی‌سازی به قوه‌قضائیه درباره واگذاری این ایرلاین خبر داد. نصرا… پژمان‌فر با بیان اینکه بنده از سازمان خصوصی‌سازی به قوه قضائیه شکایت کرده‌ام، گفت: «مسیر دادرسی این واگذاری که کوتاهی‌هایی از سوی سازمان خصوصی‌سازی در آن صورت گرفته در حال طی شدن است. درباره تخلفات صورت گرفته در واگذاری ایرتور پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل شده و در حال بررسی شدن است.»

اظهارات این نماینده مجلس موجب شکل گیری مواضع مختلفی از سوی مسئولان مربوطه شد؛ حتی شنیده شد که هفته گذشته پس از حضور پوری حسینی به همراه وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی و اعتراض نمایندگان مجلس به عملکرد این سازمان، پوری حسینی به‌صورت کتبی استعفای خود را نوشته و تقدیم دژپسند کرده است.

البته مشاور وی در گفت‌وگویی با رد حرف و حدیث‌های مطرح شده، تاکید کرد: «در حال حاضر پوری حسینی، رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی در مرخصی یک هفته‌ای است و بعد از آن به کار خود ادامه خواهد داد. در برنامه‌های آینده هم تصمیم‌گیری درخصوص استعفا مطرح نشده است.»

متاسفانه عملکرد پوری حسینی، رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی طی شش سال گذشته به قدری حاشیه داربوده که وی را در زمره ناموفق‌ترین اعضای کابینه قرار داده است، از واگذاری‌هایی نظیر هفت تپه که مشکلات عدیده‌ای برای کارگران بوجود آورد، تا همین واگذاری ایرتور، نمونه‌های برجسته عملکرد پرحاشیه رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی می‌باشد.

فروش پرحاشیه ایرتور

ماجرا از این قرار است که هواپیمایی ایران ایرتور در سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی واگذار شد. با این حال، خریدار این شرکت هواپیمایی نتوانست از پس تعهدات خود بربیاید و درنتیجه سازمان خصوصی‌سازی ایرتور را از شرکت مذکور پس گرفت و بار دیگر در سال ۹۴ آن را به فردی به نام مجید شکاری بیرق به ارزش ۳۴ میلیارد تومان واگذار کرد.

حالا با پیگیری‌های یکی از نمایندگان مجلس، این سؤال بوجود آمده که چرا شرکتی که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد به قیمت ۳۴ میلیارد تومان فروخته شده؟ البته در این زمینه‌سازمان خصوصی‌سازی اعتقاد دیگری دارد و سید جعفر سبحانی، مشاور این سازمان از ورشکسته بودن شرکت ایرتور قبل از این واگذاری خبر داده است.

به گفته وی، در خردادماه، شهریورماه و آذرماه سال ۱۳۹۳ و خردادماه سال ۱۳۹۴ سازمان خصوصی‌سازی چهار نوبت مزایده برای این سهم برگزار کرد و هیچ کس برای خرید آن نیامد، چرا که این شرکت حتی یک پرواز هم نداشت و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت. همچنین حدود ۹۰ میلیون دلار بدهی ارزی داشت، در نتیجه کاملا ورشکسته بود. مشاور رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی بیان کرد: وقتی یک شرکت را می‌فروشند بدهی‌ها و زیان انباشته را در کنار دارایی‌ها می‌بینند؛ نمی‌شود که از زیان انباشته و بدهی‌ها گذشت و فقط دارایی‌ها را دید. این‌که گفته شده خریدار این مبلغ را پرداخت نکرده کذب محض است و شرکت هم روال خود را می‌گذراند. سبحانی ادامه داد: متاسفانه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون هیچ سند و مدرکی می‌گوید این شرکت ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است آیا ایشان حتی یک برگ صورت مالی این شرکت را دیده که چنین حرفی می‌زند. ما باید بدانیم که یک شرکت از دارایی‌ها و بدهی‌ها تشکیل شده است و هر دوی اینها را در قیمت‌گذاری باید با هم ببینیم.

البته‌اشاره وی به اینکه نماینده مجلس شورای اسلامی بدون سند و مدرک سخن گفته درست به نظر نمی‌رسد، چراکه پیش از ماجرای هفته گذشته، در نامه‌ای که نمایندگان مجلس در سال ۹۷ به رئیس‌سابق قوه قضائیه درخصوص ایرادات سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها نوشته شده بود، نام ایران ایرتور نیز برده شده بود. حتی در روزهای اخیر علاوه‌بر پژمانفر، ضیاءا… اعزازی عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در نامه‌های جداگانه‌ای به رؤسای قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور، موضوع پربحث و پرحاشیه واگذاری ایرتور را متذکر شده که حاکی از این واقعیت است که سخن پژمانفر ناشی از ناآگاهی نیست.

ارزش برند ایرتور ۵۰۰ میلیارد تومان!

موضوع آنجا جالب‌تر می‌شود که یک مقام مسئول سابق در این شرکت هواپیمایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: ایرتور در زمان واگذاری، ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به بانک مرکزی بابت خرید ۱۵ دستگاه توپولف بدهکار بوده است ولی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: در تاریخ یک آذر ۹۴ وقتی خریدار جدید ایرتور را دریافت می‌کند، متعهد به پرداخت بدهی‌ها طی دو سال می‌شود که این اتفاق رخ نمی‌دهد. در نتیجه در سال ۹۷ سازمان خصوصی‌سازی طی نامه‌ای به مدیرعامل ایرتور، عدم پرداخت بدهی‌ها و عدم ایفاد تعهدات وی را یادآور می‌شود. این منبع آگاه بااشاره به ارزش گذاری ایرتور در سال ۸۹ و واگذاری آن به هسایار به مبلغ ۵۱ میلیارد تومان افزود: اما هسایار به تعهدات خود عمل نکرد و تنها بخشی از این رقم را پرداخت؛ در سال ۹۴ که بار دیگر ایرتور واگذار می‌شود، تنها ۳۴ میلیارد تومان از خریدار دریافت می‌شود که مابه التفاوت مبالغی است که هسایار نتوانست آن را بپردازد. به عبارت دیگر، در واگذاری سال ۹۴، ارزش گذاری و کارشناسی جدیدی صورت نگرفت و همان ۵۱ میلیارد تومانی که در سال ۸۹ تعیین شده بود، ملاک فروش ایرتور به بخش خصوصی قرار داده شد. این مقام مسئول سابق در ایران ایرتور اضافه کرد: در حال حاضر برند این ایرلاین به تنهایی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. ساختمان این شرکت در خیابان احمدآباد مشهد ۴۵ میلیارد تومان، ساختمانی واقع در خیابان کلاهدوز مشهد ۱۰ میلیارد تومان و ساختمان این شرکت در دفتر مرکزی تهران نیز تا ۲۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. به این دارایی‌های غیر منقول، هواپیماها را هم باید اضافه کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از : مشرق نیوز


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو