پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | سهم ما از تولید هواپیمای ایران-140؛ چند سوله و کارگران خط مونتاژ+ نقد

تاریخ خبر: // کد خبر: 216746 // // // //


سهم ما از تولید هواپیمای ایران-140؛ چند سوله و کارگران خط مونتاژ+ نقد

سهم ایران در تولید هواپیما ایران 140 تنها چند سوله و تعدادی کارگر خط مونتاژ بود.


سهم ما از تولید هواپیمای ایران-140؛ چند سوله و کارگران خط مونتاژ+ نقد

چندی پیش منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته اعلام کرد «مطالعه درخصوص تغییر کاربری هواپیمای ایران ۱۴۰پس از آن محمدعلی وزیری، مدیرگروه طراحی عمومی طرح کلان ملی هواپیمای مسافری ۱۰۰ و ۱۵۰ نفره و استاد دانشگاه امیرکبیر نیز در پاسخ به این پرسش تین نیوز که آیا تبدیل هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ به هواپیمای باری در کشور امکان‌پذیر است، اظهار کرد: «تبدیل هواپیمای مسافربری به باربری در دنیا امری رایج و انجام آن در کشور نیز امکان‌پذیر است و در ایران کار به‌مراتب سخت و دشوارتر از این هم انجام گرفته است.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که سعید قصابیان کارشناس حمل‌ونقل در این باره معتقد است: کدام تولید؟ خودمان را گول نزنیم. سهم ایران در تولید هواپیما ایران 140 تنها چند سوله و تعدادی کارگر خط مونتاژ بود.

وی در مورد کنار گذاشتن یک هواپیما به‌دلیل سقوط نیز با طرح این سوال که آیا این اقدام منطقی است یا اهداف دیگری دارد؟ گفت: آیا با دو حادثه که برای بوئینگ 737Max-8 رخ داد آن را زمین‌گیر کردند یا اینکه تحقیق و اشکال را پیدا و رفع می‌کنند؟ مگر سرمایه‌گذاری برای تامین یک هواپیما کارساده‌ای است که هواپیما را یک‌باره کنار بگذارند؟ این عجایب فقط در این کشور قابل مشاهده است.

قصابیان افزود: در حالی‌که بعد از 50 سال تلاش در صنعت خودرو در مرحله مونتاژ محصولات درجه چندم چینی گیر کرده‌ایم، رفتن به سراغ تولید هواپیما عاقلانه است؟ گزافه‌گویی نیست؟ با چه داشته فنی و تکنولوژی می‌خواهیم در دنیایی که تعداد هواپیما سازانش از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند عرضه اندام کنیم؟

این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد:  آیا متولیان پروژه ساخت هواپیمای پهن‌پیکر تا حالا بیلان داده‌اند که به ازای محصولی که هیچ‌گاه تولید نشد چقدر هزینه کرده‌اند؟ آیا همین تیم قرار است ایران 140 را به هواپیمای باری تبدیل کند؟

 

نقد ایرلاین پرس :

ایرلاین پرس، ضمن تائید مباحث بیان شده توسط آقای قصابیان،معتقد است که فعالیت های عنوان شده در خصوص ساخت هواپیمای پهن پیکر تاکنون، بیشتر شبیه نوعی شوی تبلیغاتی است تا دنباله گیری فرآیند ساخت.

خواننده ای در یکی از گروه های تلگرامی حوزه هوانوردی ، در این خصوص نوشته بود : متاسفانه همیشه یک بهانه ای برای دورکردن ایران از صنعت هوایی و فضایی وجود دارد . بالغ بر 50 سال است که نتوانستیم یک ماهواره در نقطه مداری ها قرار بدهیم ، قبل از انقلاب کارخانه هواپیماسازی شهباز را خارجی ها جمع کردند، بعد از انقلاب هم هواپیمای آوا ۲۰۲ و هلیکوپترظفر۳۰۰ و ۵۰۰ و آوا۳۰۳ هواپیمای چندمنظوره کشاورزی ، فجر۳  و چندمدل هلیکوپتر و هواپیما به تعطیلی کشیده شد. همه این پروژه ها را می توان با تلاش و پشتکار به موفقیت رساند و سودآور کرد و هم می توان به سادگی به نابودی کشاند. از افراط و تفریط باید دوری کرد و با استدلال و منطق برای صنعت هوایی و فضایی کشور دور از سیاسی کاری و جناح بازی برنامه ریزی کرد.


منبع : با اندکی اضافات و تلخیص تین نیوز


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو