پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | تفسیر سوره توحید در محفل انس با قرآن کریم

تاریخ خبر: // کد خبر: 218024 // // //


تفسیر سوره توحید در محفل انس با قرآن کریم

هفتاد و پنجمین محفل انس با قرآن کریم مدیران و کارکنان ستادی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تفسیر سوره توحید برگزار شد.


تفسیر سوره توحید در محفل انس با قرآن کریم

  هفتاد و پنجمین محفل انس با قرآن کریم مدیران و کارکنان ستادی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران امروز، سهشنبه 22 مرداد، با سخنان رییس ستاد اقامه نماز این شرکت برگزار شد.

عباسی در این جلسه با اشاره به اینکه سوره توحید در مکه نازل شده است، گفت: قل هوالله احد، الله الصمد، لم یلد و لم یولد، و لم یکن له کفوا احد. شروع آیه با هو برای این است که از مفهوم مبهم و برتر از هراندیشه ای حکایت می کند. این سوره به منزله شناسنامه خداوند است، زیرا برخی از اهل کتاب و مشرکان از پیامبر(ص) خواستند خدارا معرفی کند و این سوره نازل شد و خدا را از داشتن پدر و مادر، فرزند، همسر و نیز شبیه و شریک، پاک و منزه دانست.

وی افزود: این سوره شامل خالص ترین عقاید توحیدی است و بنابراین سوره اخلاص و یا توحید نام گرفته است.

عباسی گفت: تلاوت این سوره به شش سمت سبب حفظ شدن انسان از خطرها و ایمن شدن از حوادث است. در هر شبانه روز دست کم یکبار این سوره را در نمازهای خود بخوانید. به گفته روایات، این سوره در اهمیت به منزله یک سوم قرآن است و یکبار تلاوت آن، برابر تلاوت یک سوم قران است، دوبار تلاوت آن برابر با دو سوم و سه بار تلاوت آن برابر با تلاوت تمام قران است. تلاوت این سوره به عنوان یکی از تعقیبات نماز به شمار می رود و در روایات می خوانیم که هرکس تلاوت سوره توحید را پس از هر نمازی ترک نکند خداوند خیر دنیا و آخرت را به وی می دهد و او و والدینش را می آمرزد.

وی افزود: قل هوالله احد(بگو حقیقت این است که فقط الله، یگانه است)، الله الصمد (الله سروری است که همه در نیازهایشان به وی رو می آورند)، لم یلد ( نه فرزندی به وجود آورده) و لم یولد( و نه از پدر و مادری متولد شده) و لم یکن له کفوا احد( و هیچ همتایی ندارد).

عباسی همچنین گفت: کلمه الله از وله به معنای تحیر و سرگردانی است یعنی تمام آفریده ها و مخلوقات از درک حقیقت وی عاجز هستند و در شناخت ذات الله واله و سرگردانند. به فرموده امام علی (ع) معنای الله آن است که او معبودی است که آفریده ها در او حیرانند زیرا او از درک دیدگان، پنهان است و از دسترس افکار و عقول محجوب است.

وی درباره تفاوت احد و واحد عنوان کرد: واحد در جایی است که دومی و سومی برای آن فرض شود ولی برای احد که در مورد یکتا و یگانه استعمال می شود این طور نیست یعنی دومی ندارد و بی همتاست. احد در جایی به کار می رود که چیزی قابل تعدد و کثرت نباشد چه در خارج و چه در ذهن و اصولا داخل اعداد نمی شود.

منبع :  با اندکی اضافات و تلخیص از شرکت فرودگاه ها


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو