پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | طراحی 250میلیون دلاری صندوق 206 ، واقعیت یا تخریب دکتر منطقی؟/هزینه طراحی صندوق پژو ۸ برابر ماهواره پیام

تاریخ خبر: // کد خبر: 219608 // ٬ // // //


طراحی 250میلیون دلاری صندوق 206 ، واقعیت یا تخریب دکتر منطقی؟/هزینه طراحی صندوق پژو ۸ برابر ماهواره پیام

پیرو اظهارات بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل وقت ایران خودرو در سال 1384(منوچهر منطقی)، مبلغ 250 میلیون دلار را صرف طراحی صندوق 206 کرده است. این خبر با توجه به ادعای طراحی و تولید هواپیما در ایران توسط دکتر منطقی،بازتاب ها و اثرگاری های متفاوتی داشته است.


طراحی 250میلیون دلاری صندوق 206 ، واقعیت یا تخریب دکتر منطقی؟/هزینه طراحی صندوق پژو ۸ برابر ماهواره پیام

منوچهر منطقی در سال ۸۴ مدیرعامل ایران خودرو بود.
درست در سال‌هایی که شایعه شده است که دویست و پنجاه میلون دلار برای طراحی صندوق پژو 206، در این شرکت هزینه شده است!
منوچهر منطقی در کارنامه خود مدیریت سازمان صنایع هوایی/رییس مرکز ملی فضایی و پست هایی متشابه و هم ردیف را دارد . اخیرا نیز ادعا کرده که اگر بودجه کافی بدهند، هواپیما هم می سازیم!

خوب دیگه چه خبر ؟?

 

سوال این است که چرا دکتر منطقی در خصوص این شایعه واکنش نشان نمی دهد؟

 

تکمیلی:

مدیرعامل اسبق ایران خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس تاکید کرد: مباحث فنی را نباید به هیچ عنوان بابت بخش‌های سیاسی هزینه کرد، موضوعی که مربوط به ۱۵ سال قبل بوده و اکنون مطرح کردن آن معنی ندارد، این موضوع با عنوان تحقیق و تفحص در مجلس بررسی و همه هزینه‌ها و رقم‌ها دیده شده است و هر جا ایراد داشته توضیح داده شده است.وی با بیان اینکه هزینه‌ای که برای طراحی صندوق ۲۰۶ صورت گرفته ۱۲ میلیون دلار است نه ۲۵۰ میلیون دلار، گفت: تصور عامه برای این است که با تولید چند قطعه صندوق ساخته می‌شود، اما نکته مهم در این است که این موضوع نیاز به طراحی، ساخت تجهیزات و ایجاد خط تولید دارد. شما طراحی می‌کنید و به دنبال رسیدن به استاندارد‌های بین المللی هستید بنابراین باید نمونه‌های بسازید و برای آن مبلغی را هزینه کنید و اگر به دنبال تولید نیز باشید باید برای تهیه قالب‌ها و ایجاد خط تولید نیز هزینه کنید.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود منظور از هزینه کرد ۲۵۰ میلیون دلاری مربوط به کدام بخش است، گفت: اگر این مبلغ برای طراحی صندوق گفته شده بسیار اشتباه است و اصلا صحت ندارد. مبلغی که برای طراحی صندوق ۲۰۶ هزینه شده ۱۲ میلیون دلار بوده که مبلغ ریالی آن هم در آن زمان ۱۲ میلیارد تومان می‌شود. اگر هزینه ساخت طراحی، ساخت نمونه، تست‌ها و سایر موارد را نیز در نظر بگیریم باز هم از مبلغ ذکر شده کمتر است.

به گزارش خبرگزاری میزان؛ پیش تر بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود؛ طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد، این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

 

*توضیحات وزیر صنعت درباره هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی ۲۰۶ صندوق‌دار:

** هزینه طراحی صندوق پژو ۸ برابر ماهواره پیام:

امین خلیق روزنامه نگار

روز شنبه خبری مبنی‌بر هزینه 250 میلیون دلاری برای اضافه کردن صندوق به پژو 206 توسط بهرام پارسایی، سخنگوی اصل 90 مجلس منتشر شد، اما روز گذشته این آمار توسط منوچهر منطقی، مدیرعامل وقت ایران خودرو تکذیب شد و منطقی در گفت‌وگویی با «میزان» از هزینه 12 میلیون دلاری برای طراحی صندوق پژو 206 خبر داد و گفت: «اگر این مبلغ برای طراحی صندوق گفته شده، بسیار اشتباه است و اصلا صحت ندارد. مبلغی که برای طراحی صندوق ۲۰۶ هزینه شده، ۱۲ میلیون دلار بوده که مبلغ ریالی آن‌هم در آن زمان ۱۲ میلیاردتومان می‌شود. این درحالی است که اگر این مبلغ را با دلار روز حساب کنیم، مبلغی بالغ بر 132 میلیاردتومان برای صندوق 206 هزینه شده است.»

او در ادامه می‌گوید: «تصور عامه برای این است که با تولید چند قطعه صندوق ساخته می‌شود، اما نکته مهم در این است که این موضوع نیاز به طراحی، ساخت تجهیزات و ایجاد خط تولید دارد. شما طراحی می‌کنید و به دنبال رسیدن به استاندارد‌های بین‌المللی هستید، بنابراین باید نمونه‌هایی بسازید و برای آن مبلغی را هزینه کنید و اگر به دنبال تولید نیز باشید، باید برای تهیه قالب‌ها و ایجاد خط تولید نیز هزینه کنید.»

او با بیان آنکه نباید مسائل مربوط به گذشته را واکاوی کرد، گفت: «مباحث فنی را نباید به هیچ عنوان بابت بخش‌های سیاسی هزینه کرد، موضوعی که مربوط به ۱۵ سال قبل بوده و اکنون مطرح کردن آن معنی ندارد. این موضوع با عنوان تحقیق و تفحص در مجلس بررسی و همه هزینه‌ها و رقم‌ها دیده شده است و هر جا ایراد داشته، توضیح داده شده است.»

شکاف عددی این دو اظهارنظر درحالی است که طی این سال‌ها خودروسازان به بهانه اشتغال سعی کرده‌اند دولت را از ورود به مباحث مالی خودرو‌سازی منع کنند و مجلس نیز قدرت خاصی برای مقابله با این صنعت رانت‌خیز نداشته و پس از چهار بار رای به تحقیق و تفحص پیرامون خودروسازان همیشه ناکام مانده است و از این طریق فضایی انحصاری برای خود ایجاد کرده‌اند.

 سرمایه‌گذاری برای هیچ

واکنش‌های منطقی درحالی است که بهرام پارسایی در توئیتر خود با این وعده که فسادهای بیشتری را از صنعت خودروسازی منتشر خواهد کرد، نوشت: «در دهه ۷۰ که بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳ میلیارد بود، برای طراحی سمند، ۱۲۰ میلیاردتومان با ارز ۴٠٠ تومانی، معادل ٣۵٠٠ میلیاردتومان امروز، پرداخت شد و این طراحی گران، نه جذاب بود، نه استاندارد. البته این مبلغی است که خودروساز اعلام کرده، اما اسنادی در دست است که نشان می‌دهد وام اخذ‌شده بابت طراحی خودروی ملی بیشتر از این مبالغ است. زمان استاندارد طراحی یک خودرو در جهان هم دو تا سه سال است ولی طراحی سمند هفت سال زمان برد. این مشت نمونه خروار بود و به‌زودی پرده‌ای دیگر از یک فساد بزرگ‌تر در مافیای خودرو را اعلام می‌کنم.»

پارسایی در گفت‌وگویی با ایسنا از هزینه 250 میلیون دلاری صندوق‌دار کردن پژو 206، طراحی 22 میلیاردتومانی سورن، 49.5 میلیاردتومانی دنا و 39.5 میلیاردتومانی دناپلاس خبر داد و طراحی خودرو را از زمینه‌های سوءاستفاده خودروسازان عنوان کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «ما معتقدیم موارد این‌چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام‌شده خودروهای بی‌کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن‌هم از جیب مردم پرداخت می‌شود.»

هرچند به نظر می‌رسد ایران خودرو باید از این سرمایه‌گذاری بیشترین استفاده را کرده باشد، اما نتیجه آن را می‌توان تقریبا هیچ دانست؛ چراکه قیمت پژو 206 صندوق‌دار فول‌امکانات با چنین سرمایه‌گذاری‌ای در نمایندگی حدود 80 میلیون تومان است که در مقایسه با پژو 206 تیپ 5 فول‌امکانات، سه میلیون تومان ارزان‌تر است و پژو 206 تیپ 5 فول در نمایندگی تقریبا 83 میلیون تومان به فروش می‌رسد و عملا این کارخانه نتوانسته با ارزش‌افزوده‌ای که به این محصول داده است، تغییری در قیمت آن ایجاد کند.

 هزینه 10 برابری صندوق عقب پژو نسبت به بودجه سازمان فضایی ایران

هر وقت صحبت کیفیت کم خودروهای داخلی به میان کشیده می‌شود پای موضوعاتی ازقبیل موشک، ماهواره و انرژی هسته‌ای نیز به میان می‌آید و اولین سوالی که ایجاد می‌شود، این است که آیا به جای سرمایه‌گذاری کلان در اهدافی مانند ماهواره‌ها و… بهتر نیست به موضوعاتی دست‌پایین‌تری مانند خودروسازی بپردازیم؟ این سوال به نحو دیگری از محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات توسط صادق زیباکلام پس از سقوط ماهواره «پیام» پرسیده شد.

صادق زیباکلام در توئیتر خود گفته بود: «‌ای‌کاش به جای صنایع هسته‌ای، به جای ماهواره و موشک، جمهوری اسلامی می‌توانست یک دوچرخه بسازد که با دوچرخه ترکیه و دوچرخه هند رقابت کند.» آذری‌جهرمی نیز در پاسخ به او گفت: «جناب آقای زیباکلام! هسته‌ای و موشکی متولیان دیگری دارد، اما اگر مایلید، از نزدیک پژوهشگاه فضایی را ببینید بلکه از دستاوردهای پژوهشگران جوان و تاثیر آن بر زندگی مردم و آینده روشن ایران آگاه شوید تا دیگر برای نقد سیاست‌خارجی، فناوری ماهواره را با دوچرخه قیاس نفرمایید.» علاوه‌بر محتوای فنی این مساله که تا حدی در جواب آذری‌جهرمی نهفته بود، همواره هزینه‌های مالی این نوع عملکردها نیز مورد سوال بوده است. اگر هزینه ساخت صندوق عقب پژو 206 را براساس هزینه دلار فعلی (برای مشخص شدن ارزش مالی آن) در نظر بگیریم، مبلغ 132میلیاردتومان هزینه طراحی صندوق عقب پژو شده است. این هزینه برای طراحی صندوق عقب در‌حالی است که محمد‌جواد آذری‌جهرمی به‌عنوان مسئول بالادستی سازمان فضایی ایران، پس از ایجاد شبهه‌ها درمورد هزینه ماهواره پیام در توئیتر خود نوشت: «عده‌ای خواستار شفافیت در بودجه ساخت ماهواره شده بودند، کل بودجه ساخت ماهواره پیام در طول 10 سال، حدود 1.2 میلیون یورو بوده است. این بودجه‌ها از جنس هزینه نیست، بلکه سرمایه ملی است. به‌خاطر دارید اجرای بخشی از دولت الکترونیک چه میزان از هزینه‌های کشور و بریز و بپاش‌ها را جمع می‌کرد؟ داشتن ماهواره ‌سنجشی نیز به همان میزان بهره‌وری منابع آب و کشاورزی ما را بهبود خواهد بخشید.»

رقم اعلامی آذری‌جهرمی برای تولید ماهواره با توجه به قیمت روز یورو در بازار مبلغی معادل 15.6 میلیارد تومان است. اگر هزینه تولید صندوق عقب خودرو را براساس قیمت روز دلار حساب کنیم، افزودن صندوق عقب به پژو، بیش از هشت برابر هزینه دربرداشته است. البته این تنها مورد برتری بودجه‌ای خودروسازان نسبت به پیشرفت‌های فضایی نیست. در‌واقع از طرفی دیگر بودجه 132میلیاردی طراحی صندوق عقب براساس ارز روز، مبلغی نزدیک به سه برابر بودجه کل «سازمان فضایی ایران» در سال 98 می‌شود که مجموع بودجه عمرانی و جاری آن نزدیک به 40 میلیارد تومان است.  البته رقم ۱۱۹ میلیاردتومان از مجموع بودجه جاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به پژوهشگاه فضایی ایران تخصیص می‌یابد و در بخش عمرانی آن نیز 6 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شود که باز هم در رقابت با پرخرجی خودروسازان عقب می‌ماند.

درحالی که خودروسازان با استفاده از رانت و انحصار موجود در بازار علاوه‌بر فروش محصولات بی‌کیفیت خود به مردم، هزینه‌های پنهان دیگری را ازجمله هزینه‌هایی مانند تولید سمند و صندوق پژو 206 را به بیت‌المال وارد می‌کنند، نگاه‌ها به سمت سازمان‌‌هایی مانند سازمان فضایی، موشک‌ها و… است و گمان می‌رود هزینه‌هایی مانند تولید ماهواره مانع از تولید خودروهای مرغوب می‌شود و زمانی که نگاه‌ها به سمت هزینه‌های تولید ماهواره‌هاست، برای تولید صندوق عقب پژو 8 برابر هزینه تولید یک ماهواره خرج می‌شود که در مقایسه با یکدیگر از لحاظ تکنولوژی، کارایی و درآمدزایی برای کشور قابل‌مقایسه نیستند.

 مقایسه ماهواره با دوچرخه

منتقدان، پیشرفت در زمینه‌هایی مانند ماهواره را با موضوعاتی مقایسه می‌کنند که اصولا سنخیتی با یکدیگر ندارند، شاید این قیاس را بتوان با مثال خودرو با یک مسواک بهتر بیان کرد؛ هرچند ممکن است تولید خودرو در ابتدا با مشکلاتی مواجه شود، اما نمی‌توان مانع از رشد خودرو‌سازی برای رسیدن به مسواک مطلوب شد. این درحالی است که هم‌اکنون فضا به محلی برای رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شده است، وجود هزاران زباله فضایی در جو، نشان‌دهنده شکست‌ها و البته پیروزی‌هایی در آینده برای کشورهای فعال در این زمینه است. هرچند ماهواره پیام نتوانست ماموریت خود را در فضا به پایان برساند، اما در این سال‌ها ماهواره‌هایی ماند فجر، نوید، امید، سینا1 و رصد توانستند با انجام ماموریت‌های خود در فضا حضور ایران در این عرصه را تثبیت کنند.

نادیده گرفتن ورود به فضا در زمانی که نیازهایی ازقبیل پایش آلودگی هوا، ناوبری و موقعیت‌یابی، پایش سلامت درختان، شناسایی مناطق جدید انرژی، تولید نقشه زیست‌محیطی منطقه و سایر حوزه‌ها هر روز درحال افزایش است، نه به معنای عقب ماندن در دیگر عرصه‌ها بلکه به معنای پیشرفت در عرصه‌های دیگر است. کاهش سرعت علمی در عرصه اقتصادی در‌حالی‌که اقتصاد فضا توانسته است در اوضاع اقتصادی جهان رشد 6.5 برابری داشته باشد و خود رشد 34 درصدی را تجربه کند. در سال 2017 نیز این اقتصاد 399میلیارد دلار به‌صورت مستقیم و 2000 میلیارد دلار به‌صورت غیر‌مستقیم در اقتصاد جهانی سهیم بوده است. حال هر لحظه توقف در این مسیر به‌معنای عقب‌افتادن کشور در عرصه‌های جدید تکنولوژی است که با توجه به افزایش سرعت علم و مسابقه ابرقدرت‌ها و کشورهای دارنده دانش نمی‌توان نسبت به آن بی‌واکنش بود. حال با چنین نیاز‌های عمیقی به فناوری نوین ماهواره‌ای، آیا می‌توان آن را با دوچرخه مقایسه کرد؟ هرچند برخی این تکنولوژی را تکنولوژی نمایشی می‌دانند، اما پیگیری کشورهای مختلف برای به‌دست‌آوردن قدرت فضایی، امر واقعی دیگری را نشان می‌دهد و لازمه آن تقویت بنیه علمی کشور در این فضاست.

اختصاصی سایت ایرلاین پرس/ توضیحات تکمیلی با اندکی اضافات و تلخیص،برگرفته از میزان و وبسایت روزنامه فرهیختگان و  کانال باشگاه خبرنگاران جوان


دیدگاه خود را بنویسید

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو