پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | کاهش ارتفاع در قیمت بلیت هواپیما

تاریخ خبر: // کد خبر: 223580 // // // // //


کاهش ارتفاع در قیمت بلیت هواپیما

پس از تشدید اعتراض سازمان‌های نظارتی و تعزیراتی به نرخ بلیت هواپیما، انجمن شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیت هواپیما در نرخ‌نامه قبلی را به‌گونه‌ای اصلاح کرد که سقف قیمت بلیت به‌جز یک مسیر، از یک‌میلیون تومان فراتر نمی‌رود.


کاهش ارتفاع در قیمت بلیت هواپیما

پس از تشدید اعتراض سازمان‌های نظارتی و تعزیراتی به نرخ بلیت هواپیما، انجمن شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیت هواپیما در نرخ‌نامه قبلی را به‌گونه‌ای اصلاح کرد که سقف قیمت بلیت به‌جز یک مسیر، از یک‌میلیون تومان فراتر نمی‌رود. این نرخ‌نامه از 21شهریورماه اجرایی می‌شود و ایرلاین‌ها به رعایت آن مکلف هستند.

در نرخ‌نامه جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی، کف قیمت بلیت هواپیما تغییری نداشته اما سقف قیمتی بلیت در مسیرهای مختلف بین 7تا 35درصد کاهش یافته و به‌جز مسیر مشهد- ماهشهر که بازه قیمتی بلیت آن بین 265هزار تومان تا یک‌میلیون و 49هزار و 600تومان در نوسان است، سقف قیمت بلیت در دیگر مسیرها کمتر از یک‌میلیون تومان است. در  نرخ‌نامه قبلی بلیت هواپیما، سقف قیمتی بلیت 15مسیر پروازی بیش از یک‌میلیون تومان تعیین شده بود.

چرا کف قیمتی تغییر نکرد؟
ماجرای فشار به ایرلاین‌ها برای کاهش قیمت بلیت هواپیما از جایی شروع شد که قیمت بلیت هواپیما باوجود اینکه تحت‌تأثیر نرخ ارز بالا رفته بود، پس از کاهش نرخ ارز پایین نیامد. دلیل اصلی این اتفاق را باید در تحولات نرخ ارز نیمایی جست‌وجو کرد. در حقیقت نرخ‌نامه قبلی بلیت هواپیما براساس تخصیص دلار به نرخ نیمایی تدوین شده و ازآنجا ‌که نرخ ارز نیمایی در یک سال گذشته کاهش نیافته و فقط فاصله آن با نرخ آزاد کم شده، می‌توان استنباط کرد که محاسبات قبلی قیمت بلیت همچنان درست است و کاهش نیافتن قیمت بلیت در مقابل کاهش نرخ ارز آزاد نیز پذیرفتنی است؛ اما این مسئله را نیز باید درنظر گرفت که این محاسبات می‌تواند برای محاسبه کف قیمتی بلیت مدنظر قرار بگیرد و توجیه قابل‌قبولی برای بالا ماندن سقف قیمت بلیت نیست.
ماجرای تعیین کف قیمت بلیت هواپیما به اتفاقاتی مربوط می‌شود که در جریان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به رقابت مخرب ایرلاین‌ها دامن زد و برخی از آنها برای جذب مسافر بیشتر به نرخ شکنی اقدام کردند. در این وضعیت کف قیمت بلیت هواپیما براساس حداقل هزینه‌های هر پرواز تعیین شد و شرکت‌ها به رعایت آن مکلف شدند تا در درازمدت شرکت‌های قوی‌تر، شرکت‌های ضعیف را با قیمت‌شکنی یا دامپینگ کنار نزنند. پیرو این مسئله، کف قیمتی بلیت هواپیما که در نرخ‌نامه قبلی براساس نرخ ارز نیمایی و حداقل هزینه‌های هر پرواز تعیین شده بود، در نرخ‌نامه جدید تغییری نکرده و کمتر نشده زیرا عوامل اثرگذار بر آن تغییری نداشته است.

وعده برخورد با تخلفات قیمتی
انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پی فشار دستگاه‌های تعزیراتی و اعلام وزیر راه و شهرسازی و دستور کمیسیون عمران مجلس به ایرلاین‌ها مبنی بر لزوم کاهش قیمت بلیت هواپیما متناسب با کاهش نرخ ارز، نرخ نامه جدید را تدوین کرده و سقف جدیدی برای بلیت معین کرده است. مقامات مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده‌اند چنانچه این دامنه قیمتی توسط هر ایرلاین یا مرکز فروش بلیت هواپیما اعم از آژانس‌های هواپیمایی یا سایت‌های اینترنتی، رعایت نشود، متخلف محسوب شده و متخلف به نهادهای نظارتی یا مراجع قضایی معرفی خواهد شد.


منبع: روزنامه همشهری


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو