پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | انجام چک نیمه سنگین دومین هواپیمای ATR + تصاویر

تاریخ خبر: // کد خبر: 226199 // // // //


انجام چک نیمه سنگین دومین هواپیمای ATR + تصاویر

چک دوسالانه نیمه سنگین دومین فروند از هواپیما ATR ایران ایر در آشیانه شماره 3 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در حال انجام است.


انجام چک نیمه سنگین دومین هواپیمای ATR + تصاویر

صبح امروز جمعی از خبرنگاران از مراحل چک دوسالانه یک فروند هواپیمای ATR که در محل آشیانه شماره 3 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در حال انجام بود بازدید کردند.

نادری، مدیر آشیانه شمار ه 3 هواپیمایی هما  در توضیحاتی از روند این چک گفت: بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده، برای اطمینان از صحت عملکرد هواپیما‌های‌ای تی آر، همه بخش‌های هواپیما شامل ارابه‌های فرود، تهویه، موتورها، تانکر‌های سوخت، دم و بدنه هواپیما توسط متخصصان این شرکت و بر اساس دستورالعمل‌های شرکت سازنده، کنترل شده و قطعاتی که باید بر اساس دفترچه راهنما و دستورالعمل‌های شرکت سازنده (چپتر‌های چهارگانه) در زمان مقرر تعویض شوند، تعویض می‌شوند.
وی افزود: در این دوره از وارسی، همه صندلی‌های هواپیما برداشته می‌شود، ساختار دیواره‌های بدنه هواپیما از نظر امکان خرابی و خردگی، بررسی می‌شود، قطعات موتوری باز و بررسی و بسته می‌شود، بسیاری از نقاط کابین، پنل‌های روی بدنه، بال و فلپ‌ها باز و کنترل می‌شود و در نهایت طبق دستورالعمل کارخانه سازنده، جمع و بسته می‌شود.
مدیر آشیانه ۳ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: هم اکنون کار اورهال و چک دوسالانه یکی از هواپیما‌ها به پایان رسیده است و بعد از اخذ تاییدیه‌های لازم پروازی از سازمان هواپیمایی کشوری، در حال سرویس دهی در خطوط پروازی است و دو فروند دیگر از هواپیما‌ها نیز در حال چک هستند و پس از خروج این هواپیما‌ها از آشیانه، به تدریج ده فروند دیگر از هواپیما‌های‌ای تی آر که در مجموعه ۱۳ هواپیمای ATR خریداری شده توسط هما پس از برجام بودند، وارد چک دو سالانه می‌شوند.
آقای نادری در خصوص تاییدیه پرواز این هواپیما بعد از مرحله چک نیز گفت: پس از پایان مراحل چک نیمه سنگین دو سالانه و تایید مهندسان پرواز هما، تست پرواز انجام می‌شود و سپس در صورت تایید و نبود اشکال در سامانه ها، ناظران و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به صدور مجوز پرواز هواپیما اقدام می‌کنند چراکه برای هر شرکت هواپیمایی و از جمله شرکت هما، ایمنی مسافران و سلامت آن‌ها اولویت اول به شمار می‌رود.
آقای محمدرضا بوذری رئیس بخش اویونیک آشیانه شماره یک هما نیز درباره این عملیات گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند با وجود تحریم‌ها از زمینگیر شدن هواپیما‌های خود جلوگیری کند و به همین دلیل و با وجود اینکه چک دو سالانه، فرآیند پیچیده‌ای است، مهندسان تعمیر و نگهداری هما در شیفت‌های کاری تعیین شده در روز‌های تعریف شده عملیات چک‌ای تی آر را انجام می‌دهند.
وی افزود: برای هر هواپیما بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر – ساعت کار مهندسی و فنی پیچیده در مدت حدودا ۱۰ روز انجام می‌شود تا با بازگرداندن آن به خطوط پروازی، از این هواپیما‌ها برای سفر‌های منطقه‌ای استفاده شود.

محمود نادری مدیر آشیانه شماره 3 ایران ایر در جمع خبرنگاران عنوان کرد که تمامی 13 فروند هواپیمای ATR ایران ایر چک نیمه سنگین دوسالانه خواهد شد؛ که در راستای آن‌  چک نیمه سنگین یک فروند هواپیمای ATR  به اتمام رسیده است و به خط پروازی رفته و دومین فروند آن‌هم اکنون در حال انجام چک نیمه سنگین است.

مدل این هواپیما‌های خریداری شده ATR ۷۲-۶۰۰ است که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد.

چک ای تی آر

وی بابیان اینکه فرایند چک نیمه سنگین هر فروند هواپیما حدود 10 روز کاری است عنوان کرد: بیش از 3 هزار و 500 نفر-ساعت انجام چک نیمه سنگین ATRها زمان می‌برد که بعد از اتمام به خط پروازی تحویل داده می‌شود.

چک ای تی آر

وی با تأکید بر اینکه کلیه ATR ها باید چک‌های نیمه سنگین را انجام دهند افزود: تمامی این چک‌ها مطابق استانداردهای کمپانی سازنده یعنی ATR بوده  و ایران ایر مجوز تعمیرات این هواپیماها را دارد.

نادری در خصوص وضعیت قطعات دپو شده این ATR ها توضیح داد: اگر قطعه نیاز به تعویض داشته باشد از انبارها آورده و روی هواپیما سوار می‌شود.

نادری اضافه کرد: هواپیماهای ATR ایران ایر در پروازهای داخلی بسیار به این شرکت کمک کرده‌اند.

هواپیما‌های ATR ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، دو سال پس از ورود به ناوگان هوایی ایران، وارد نخستین چک دو سالانه خود شدند تا بتوانند سطح ایمن پرواز‌های خود را ادامه دهند.
بر اساس اظهارات کارشناسان صنعت هوایی، این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدیدترین سیستم‌های ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان ساخته شده است.
مدل سفارشی ایران ایر قادر است ۷۰ نفر را تا مسافت هزار و ۵۲۸ کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتور‌های ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه‌های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.
هم اکنون، علاوه بر پرواز‌های داخلی، بخش مهمی از پرواز‌های منطقه‌ای ایران به کشور‌های جنوبی حاشیه خلیج فارس از طریق هاب شرکت هما در فرودگاه بندرعباس بوسیله این هواپیما‌ها انجام می‌شود.
این هواپیما قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگر‌های پیشرفته، امکان فرود در سخت‌ترین شرایط جوی را نیز دارد.
پس از اجرای توافق برجام در دی ماه ۹۴، ایران سه قرارداد خرید هواپیما با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و‌ای تی. آر در مجموع برای ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید منعقد کرد که سهم شرکت فرانسوی- ایتالیایی‌ای تی آر، ۲۰ هواپیما بود، اما ناتمام ماندن اجرای برجام و خروج یکجانبه آمریکا از این قرارداد و اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌های همکاری کننده با ایران، تحویل ۷ فروند از ای. تی. آر‌های مورد سفارش هما را ناتمام گذاشت و ATR به تعهد خود برای تحویل ۲۰ فروند هواپیما به بهانه تحریم‌های آمریکا متعهد نماند.
منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از داناخبرگزاری تین نیوز / صدا و سیما

دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو