پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | تبیین معنای صمدیت خداوند در محفل انس با قرآن کریم شرکت فرودگاه ها

تاریخ خبر: // کد خبر: 229854 // // //


تبیین معنای صمدیت خداوند در محفل انس با قرآن کریم شرکت فرودگاه ها

هفتاد و نهمین محفل انس با قرآن کریم مدیران و کارکنان ستادی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تبیین معنای الله الصمد برگزار شد.


تبیین معنای صمدیت خداوند در محفل انس با قرآن کریم شرکت فرودگاه ها

هفتاد و نهمین محفل انس با قرآن کریم مدیران و کارکنان ستادی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تبیین معنای الله الصمد برگزار شد.

هفتاد و نهمین محفل انس با قرآن کریم مدیران و کارکنان ستادی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران امروز، سهشنبه نهم مهر، با سخنان رییس ستاد اقامه نماز این شرکت برگزار شد.

عباسی در این جلسه عنوان کرد: الله الصمد اشاره دارد که خدایی که احد است، صمد نیز هست یعنی بی نیازی و بی نقصی خداوند ثابت شده است و هر صفت مخلوق مثل جسم بودن، رنگ و بو و حرکت و … از ساحت مقدس ذات الهی تلقی می شود. خداوند در ذات و نیز صفات یکتاست، علم و قدرت و سایر صفات دیگر را دارد و تمام این صفات از ابتدا جزو ذات وی بوده است. در انسان این گونه نیست، ذات انسان از صفاتش جداست یعنی ما علم و قدرت داریم ولی از کودکی نداشتیم و بعد به دست آوردیم و در پیری نیز آن را از دست می دهیم.

وی افزود: صمد به معنای قصد کردن است، به این منظور که تمام موجودات در امورشان او را قصد می کنند و وی متصور همگان است. مخلوقات در ذات و صفات خودشان محتاج به خدا هستند و برطرف کردن حاجت خود را از او طلب می کنند.

عباسی گفت: امام جواد(ع) در معنای صمد فرمودند که سید مصمود الیه(او بزرگ و سیدی است که موجودات به وی رجوع می کنند و محتاج او هستند) مانند آیه ان الی ربک المنتهی یعنی نهایت هرچیزی به سوی پروردگار تو است.

وی افزود: صمد چند معنا دارد که شامل قصد کردن و توجه کردن، صلابت و نیز سروری است که به سیادتش به نهایت رسیده است، ولی در این میان معنای صلابت اشاره دارد به (الذی لا جوف له) که توجه انگیز و سوال آفرین است. باید دقت کنیم که منظور از نزاییدن و زاده نشدن صرفا به معنای ابتدایی تولد نیست. تنزه خداوند از این موضوع روشن تر از آن است که محتاج ذکر باشد و امام حسین(ع) می فرماید که نه چیز متراکمی چون فرزند و سایر آنچه از آفریدگان بیرون می آید از خدا بیرون می آید و نه چیز لطیفی مثل روح که از او بیرون نمی آید. هیچ گونه چرت، خواب، اندیشه و غم و اندوه، خوشحالی و خنده، گریه، ترس، امید و دلتنگی از خدا ظاهر نمی شود و خدا برتر از آن است که چیزی از وی زاده شود و بیرون آید.

عباسی همچنین گفت: امام علی(ع) در تفسیر صمد فرمود که خداوند صمد است یعنی از چیزی به وجود نیامده، در چیزی فرونرفته و برچیزی قرار نگرفته است، آفریننده اشیا و خالق آنهاست و همه چیز را به قدرتش پدید آورده است. هرگونه رابطه مخلوقی و هر نوع انتسابی که در عالم آفریدگان درک شدنی است در ساحت قدس الهی راه ندارد. به این ترتیب نباید درک محدود خود را قادر بر احاطه به خدای متعال و هر آنچه که به صفات کبریای وی مربوط است بدانیم یعنی درک محدود خود را قادر به احاطه به خدای متعال در ذات و صفاتش ندانیم و هیچ چیزی توان نفوذ در او را ندارد.

وی افزود: الله الصمد اشاره می کند که توجه تمام موجودات(خواسته یا ناخواسته) به سوی اوست، تنها او غنی است و همه به وی محتاج هستند، تنها خداوند سزاوار قصد کردن است و موجودات در تمام امورشان محتاج خدا هستند.

منبع: شرکت فرودگاه ها


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو