پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | آسمان مه آلود پروازهای عراق / اندر مصائب سفر هوایی در ایام اربعین

تاریخ خبر: // کد خبر: 231763 // // //


آسمان مه آلود پروازهای عراق / اندر مصائب سفر هوایی در ایام اربعین

یکی از مشاغل مرتبط با این سفر سامانه حمل و نقلی کشور است از جمله این سامانه‌ها شرکت‌های هواپیمایی به شمار می ایند. تعرفه بلیط هواپیما در سال‌های اخیر چندین بار رقم‌های متفاوت و البته صعودی را تجربه کرده و بارها محل سوال و مناقشه شده است.


آسمان مه آلود پروازهای عراق / اندر مصائب سفر هوایی در ایام اربعین

در تکاپوی سفر اربعین بودیم که تفاوت این سفر با نگاهی ساده به وسیله حمل و نقل مسافران کاملا روشن شد. از انجایکه عزم همراهی قدوم جابر به سرمان زد در اولین حرکت سراغ سایت‌های هواپیمایی رفتیم تا خود را از سیل جمعیت اربعین جامانده نبینیم. چشمان گرد شده ما حاکی از رقم‌های غیر قابل باور بلیط هواپیما بودکه بخش عمده مسافران این سفر راراهی مرز‌های زمینی کشور کرد.
حرکت میلیونی اربعین که بعضا در سال‌های اخیر بالغ بر بیست میلیون زائر از تمام عالم را همراه خود نموده. اینک محلی برای منفعت سودجویان و مشاغل مرتبط شده است. این سیل عظیم جمعیتی چشمان طمع مشاغل مرتبط با زائران حسینی را تیز کرده.
یکی از مشاغل مرتبط با این سفر سامانه حمل و نقلی کشور است از جمله این سامانه‌ها شرکت‌های هواپیمایی به شمار میایند. تعرفه بلیط هواپیما در سال‌های اخیر چندین بار رقم‌های متفاوت و البته صعودی را تجربه کرده.
در شرایط فعلی هواپیمایی کشوری نرخ بلیط هواپیما در مسیر تهران نجف تهران را ۲.۵ میلیون تومان را به عنوان قیمت بلیط مصوب اعلام کرده. با وجود نظارت‌های بازرسان هواپیمایی کشوری راه کاسبان همیشگی این بی نظمی در قیمت بلیط هواپیما یعنی همان چارتر کنندگان همچنان باز است؛ و گاهی این بی نظمی در زمان به اصطلاح پیک سفر به حدی میرسد که قیمت بلیط در این مسیر‌ها صد در صد افزایش میابد. بطور مثال بلیط‌های هواپیما در سال گذشته به حدود ۴ میلیون تومان در زمان به اصطلاح طلایی این سفر فروخته شد.

طی گپ و گفت: دوستانه‌ای با اقای حمیدی یکی از مهندسان صنعت هوانوردی دلیل گران بودن بلیط پرواز‌های خارجی را هزینه هندلینگ یا به زبان ساده سرویس‌ها و عوارض فرودگاه‌های خارجی بیان کرد و در ادامه گفت: این پول با ارز بین المللی یعنی دلار پرداخت میشود که با توجه به اختلاف هزینه دلار درکشور و عدم دریافت دلار دولتی برای برخی شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های تمام شده برای این شرکت‌ها بالاست.
سوال ما همچنان بی پاسخ است چراکه مقایسه بین دو مسیر بین المللی هم جالب توجه است سفر به شهر‌های ترکیه با مصافت جغرافیایی حدود ۳۰۰۰ کیلومتر با ۱.۸ هزار تومان به ثمر مینشیند، اما برای مصافت حدود ۱۱۰۰ کیلومتری شهر‌های عراق این رقم ۱.۲ هزار تومان است و نکته حایز اهمیت اینکه اکثر هواپیما‌های مسیر استانبول برای برگشت به مبدا باید سوخت گیری کنند، چون مخازن سوختشان جوابگوی مسیر رفت و برگشت نیست، اما تمام هواپیما‌های قابل پرواز در مسیر نجف بدون نیاز به سوخت گیری این توانایی را دارند تا به مبدا خود باز گردند؛ و این یعنی هزینه تمام شده سوخت در مقایسه با مسیر‌های دیگر خارجی به نسبت بسیاری کاهش میابد. نرخ دولتی سوخت در ایران، پرداخت بلند مدت و ریالی این امکان را به شرکت‌های هواپیمایی میدهد که هزینه‌ها بسیار کاهش پیدا کند.
علاوه بر این نرخ مصوب شرکت هواپیمایی العراقیه حدود ۸۰ دلار است که با محاسبه در بازار ازاد به حدود زیر یک میلیون تومان میرسد و متاسفانه پیش خرید زودتر از موعد برخی سودجویان چارتری ان را هم به رقمی بالغ بر حدود ۱.۵ میلیون تومان میرساند.
با تمام این معضلات و هزینه‌های غیر منطقی اگر شخصی تصمیم به تهیه بلیط هواپیما داشته باشد باید معضلات بعدی این خرید را نیز بپذیرد که بهتر است پاسخ برخی مسافران با تجربه در این مسیر را بدانیم.
بطور مثال اقای رحمتی مسافر هر ساله اربعین چنین بیان کرد تهیه بلیط از مدت‌ها قبل هم بدون واسطه از سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی مقدور نیست و پس از اقدام به خرید با جمله “صندلی خالی موجود نیست” روبرو میشوید. تاریخی منوط بر اساس قانون وجود ندارد که امکان خرید را برای همه بصورت یکسان ایجاد کند یا حداقل این تاریخ اعلام گسترده نمیشود.
در ادامه افزود به ناچار شما بلیط را از شرکت‌های واسط خریداری میکنیم که برخی از این شرکت‌ها تابع قوانین حقوقی مسافر نیستند یعنی به زبان ساده اصلا بصورت ثبتی حضور فیزیکی ندارند و همین در پرده بودن به ان‌ها این امکان را میدهد که بتوانند قوانین حقوقی مسافران را زیر پا بگذارند.
یکی از این قوانین نقض شده عدم انتخاب شرکت هواپیمایی و نوع هواپیماست که گاهی مسافران با بلیط یک شرکت هواپیمایی سوار هواپیمای یه شرکت هواپیمایی دیگر میشوند که هم نوع هواپیما و هم شرکت هواپیمایی تغییر میکند.
معضل بعدی قانون استرداد بلیط هواپیماست که کلا در این نوع خرید باید قید هرگونه استردادی را بزنید چرا که بلیط چارتری است.
نکته جالب توجه این است که بلیط مسافران جامانده قسمت مسافران لیست انتظار با قیمت‌های بسیار بالاتر میشود و حتی گاهی ممکن است طبق قرارداد شرکت هواپیمایی با چارتر کننده، پروازی باطل شود که در این صورت تمام مسافران هزینه پرداختی خود را در زمان بعدی بصورت کامل دریافت مینمایند که شامل خسارت و بی تکلیفی در فرودگاه نمیشود این تنها بخشی از معضلات بلیط‌های چارتری است که در گفتگو با یک زائر همیشگی این مسیر بیان شد.
در اخر انتظار میرود با وجود متقاضیان زیاد این سفر معنوی مسئولین هواپیمایی کشوری شرایط بهتری برای تهیه بلیط هواپیما را اتخاذ نموده تا راه برای سودجوی‌های برخی به اصطلاح چارتر کنندگان بسته شود.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو 


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو