پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | چیزهایی که بهتر است در خصوص جت مافوق صوت یاسین بدانید

تاریخ خبر: // کد خبر: 240700 // // // // خبر مهم


چیزهایی که بهتر است در خصوص جت مافوق صوت یاسین بدانید

هفته گذشته صنایع دفاعی کشورمان از هواپیمای آموزشی جت یاسین رونمایی کرد که به صورت کاملا بومی در داخل کشور طراحی و تولید شده است. نکته مهم و قابل توجه درباره این هواپیما این که تمام بخش های آن و حتی موتورها به عنوان یکی از حساس ترین بخش ها در هواگرد نیز در داخل کشور ساخته شده است. امروزه در جهان، چندین کشور مدل های گوناگونی از هواپیماهای جت آموزشی پیشرفته را طراحی و تولید می کنند ولی تعداد محدودی از کشورها به طور کامل این نوع هواپیما را طراحی کرده و می سازند لذا جت یاسین از جمله معدود پرنده های جت آموزشی در جهان است که به صورت کامل در داخل یک کشور ساخته می شود. در ادامه نگاهی به برخی از ویژگی های این جت می اندازیم. البته باید توجه داشت که این هواپیما فعلا در مرحله بال گشایی رونمایی شده و هنوز تا عملیاتی شدن، مراحلی را در پیش دارد.


چیزهایی که بهتر است در خصوص جت مافوق صوت یاسین بدانید

هفته گذشته صنایع دفاعی کشورمان از هواپیمای آموزشی جت یاسین رونمایی کرد که به صورت کاملا بومی در داخل کشور طراحی و تولید شده است. نکته مهم و قابل توجه درباره این هواپیما این که تمام بخش های آن و حتی موتورها به عنوان یکی از حساس ترین بخش ها در هواگرد نیز در داخل کشور ساخته شده است. امروزه در جهان، چندین کشور مدل های گوناگونی از هواپیماهای جت آموزشی پیشرفته را طراحی و تولید می کنند ولی تعداد محدودی از کشورها به طور کامل این نوع هواپیما را طراحی کرده و می سازند لذا جت یاسین از جمله معدود پرنده های جت آموزشی در جهان است که به صورت کامل در داخل یک کشور ساخته می شود.  در ادامه نگاهی به برخی از ویژگی های این جت می اندازیم. البته باید توجه داشت که این هواپیما فعلا در مرحله بال گشایی رونمایی شده و هنوز تا عملیاتی شدن، مراحلی را در پیش دارد.

توپ ها و رادار نصب شده روی یاسین :

شاید در بحث احتمالی نصب توپ در جت آموزشی، رزمی یاسین شاهد نصب توپ ۲۰ یا ۲۳ م.م که ۲۰ م.م شانس بیشتری دارد شبیه پرنده mig-at باشیم. پرنده روسی که هم کلاس پرنده ایرانی می باشد و نمونه روسی سیستم کنترل مناسب و کنترل پذیری مطلوبی دارد و این پرنده فاقد رادار بوده اما قرار بود تا در نمونه رزمی از رادار بهره ببرد که این امر محقق نشد. در کل جت آموزشی یاسین تمام نیاز کشور برای واردات یک جت آموزشی، پشتیبانی مادون صوت را برای کشور برطرف می سازد.

مشخصات فنی یاسین :

جت رزمی آموزشی یاسین توسط فرمانده نیروی هوایی در پایگاه هوای نوژه همدان رونمایی شد، گفته شده تمام‌ اجزای آن ائم از موتور و الکترونیک آن بومی است، باتولبد انبوه این جت آموزشی کمک شایانی به پیشرفت آموزش ها و افزایش کار آمدی این نیرو خواهدشد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، این هواپیمای آموزشی مادون صوت، پس از گذراندن مراحل تست نهایی، صبح امروز با دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش، نخستین پرواز رسمی خود را بر فراز پایگاه شهید نوژه اجرا کرد. جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای 12 متر طول، چهار مترارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف 12 کیلومتر به پرواز درآید.

بال این هواپیما با بیش از 10متر طول و 24 مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند. وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و به خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف می کند. جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش هفت هزار پوند بهره می‌برد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست.

کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونه ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند. صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا 100 متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند. میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها 700 متر است و هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتاه را داراست.
جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزش پیشرفته در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری هوایی قرار گرفته و آمادگی دارد این توانمندی را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

چرا رنگ آمیزی جت ایرانی یکدست و تمیز نیست :

جت آموزشی ایرانی “یاسین” با حضور امیر حاتمی، وزیر دفاع در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد،اما رنگ این جت با حاشیه و سوالاتی در فضای مجازی روبرو شد. گفته شد که چرا جت رنگ آمیزی یک دست و خوبی ندارد؟
جت ایرانی یاسین هنوز در مرحله تست هست و در این مرحله، از رنگ های خاصی از نوع پلی اورتان با نام primer که معمولا سبز یا زرد فسفری هستند استفاده می‌کنند چون وقتی هواپیما در حال تست و عیب یابی قرار دارد، این رنگ های روشن، عیوب (مثل ترک خوردگی و…) را بهتر نشان می‌دهد. این نوع رنگ به دلیل خاصیت چسبندگی که دارد، همچنین تا حدی موجب افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل بیرونی مثل شرایط آب و هوایی، نور، باد و…. می شود. چون هواپیما در مرحله تست است و معلوم نیست تنش‌های وارده چه آثاری روی سازه خواهد داشت.
از طرف دیگر، درهواپیما قسمت های مختلف با جنس و آلیاژ متفاوت وجود دارد، بکارگیری این رنگ، امکان استفاده از رنگ اصلی(که درنمونه‌های بعدی خواهیم دید) رافراهم می‌کند. در واقع نوعی رنگ آستر است تا بعدا برای رنگ اصلی در قسمت هایی که ممکن است توان جذب رنگ کمتری داشته باشند، مشکل درست نشود.

بالا اف ۲۲ های آمریکایی و پایین کوثر و یاسین ایرانی

رنگ زرد و سبزی که در پروازهای آزمایشی بکار می رود ، به نوعی بَتونه ای است که رنگ آمیزی اصلی روی این رنگ انجام می شود همچنین پوششی در برابر رطوبت و فشار به حساب می آید ، بخاطر روشن بودن رنگ بدنه ، بعد از پروازهای آزمایشی اگه ترک یا شکاف یا مشکلی در بدنه به وجود بیاید ، به راحتی می شود آن را پیدا و مشکل را حل کرد.

طرحی که از دُرنا شروع شد به تزرو رسید و امروز با یاسین منجر شد:

ساخت جنگنده یاسین بشکل متمرکز و در قالب یک پروزه دنباله گیری نشده است . در ابتدا هواپیمای درنا طراحی شد، سپس به طراحی هواپیمای تزرو منجر گردید و در نهایت، یاسین ، متولد گردید. در حین پروازهای آزکایشی ، شاهد طرح برخی از سوالات و شبهات در خصوص این هواپیما بودیم.

چرا ارابه های فرود یاسین در حین پرواز باز بود : در اولین پروازهای آزمایشی یک پرنده جدید ، ارابه های فرود برای اطمینان باز می مانند تا در حین فرود، پرنده مشکلی نداشته باشد، پرنده هم انقدری سرعت و ارتفاع نمی گیرد که فشاری به ارابه ها وارد شود. باز نشدن ارابه های فرود یکی از مشکلات رایج در هواپیماهای شکاری هست و بروز این مشکل در اولین پرواز یک جنگنده آزمایشی می تواند هم روحیه سازنده ها را خراب کرده و هم پروژه را به تعطیلی بکشاند.

یکی دیگر از نکات جالب طراحی یاسین ،جاگیری چرخ جلو می باشد که شبیه پرنده تاندربولت امریکا است و از آن فضا برای توپ کاتلینگ 30 م.م استفاده کرده اند. در پرنده روسی فراگ فوت هم از توپ دو لول سی میلیمتری استفاده شده است.
امکان دارد در یاسین بر خلاف AT-3 تایوان، شاهد نصب یک توپ ثابت باشیم یا شاید از این فضا برای اهداف دیگری مثل نصب سامانه های الکترواپتیک استفاده شود.

صحبت های امیر سرتیپ بنی‌طرفی درباره هزینه ساخت ۷۰ میلیارد تومانی جت یاسین و تعاد هواپیمای مورد نیاز از این تایپ:

 

امیر سرتیپ بنی طرفی، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح بیان داشت که، ۳ یا ۴ اسکادران از جت یاسین را نیاز داریم که هر اسکادران ۱۶ فروند است.
یکی از مشکلات ما تهیه موتور این هواپیما بود که الحمدالله موتور اوج به تولید انبوه رسید و در این هواپیما مورد استفاده قرار گرفت. این هواپیما در حال حاضر فقط کارکرد آموزشی دارد، اما در آینده با تکمیل آن می‌تواند مجهز به بمب و موشک شود و بعنوان یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک استفاده شود.

منابع :با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از منابع گوناگون


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو