پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | سهم ایران در حمل بار هوایی به کشورهای همسایه رسید؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 241168 // // // //


سهم ایران در حمل بار هوایی به کشورهای همسایه رسید؟

اگرچه قرار است شورای دیپلماسی حمل‌ونقل مرکب از نمایندگان کلیه بخش‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده تا ظرفیت‌سازی لازم جهت همسوسازی اقدامات و ترتیبات اجرایی در چارچوب منشور دیپلماسی حمل‌ونقل ایجاد شود، اما یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: قبل از تشکیل این شورا لازم است وزارت راه بین سازمان‌های زیرمجموعه خود انسجام و یکپارچگی ایجاد کند.


سهم ایران در حمل بار هوایی به کشورهای همسایه رسید؟

اگرچه قرار است شورای دیپلماسی حمل‌ونقل مرکب از نمایندگان کلیه بخش‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده تا ظرفیت‌سازی لازم جهت همسوسازی اقدامات و ترتیبات اجرایی در چارچوب منشور دیپلماسی حمل‌ونقل ایجاد شود، اما یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: قبل از تشکیل این شورا لازم است وزارت راه بین سازمان‌های زیرمجموعه خود انسجام و یکپارچگی ایجاد کند.

بهرور فتحی گفت: اگر انسجام و یکپارچگی بین زیرمجموعه‌های وزارت راه شامل بخش‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی ایجاد شود، این وزارتخانه با این انسجام داخلی می‌تواند با دیگر دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و از آن بالاتر کشورهای دیگر نیز تعامل مناسب و سازنده برقرار نماید.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که کشور ما از نظر استانداردهای بین‌المللی مربوط به سوخت مصرفی و تکنولوژی ناوگان، شدیداً دچار نارسایی و عقب افتادگی است، ورود به عرصه دیپلماسی حمل برای توسعه ترانزیت بار با کشورهای دیگر نتیجه‌ای جز واگذاری بارهای داخلی و ترانزیتی به ناوگان خارجی ندارد.

این کارشناس تاکید کرد: شاید باورش سخت باشد ولی ایران به عنوان یک کشور تولید و صادرکننده نفت، هنوز عضو کنوانسیون ADR که مربوط به حمل کالاهای خطرناک از جمله فراوردهای نفتی است، نبوده ولی ترکیه بدون بهره‌مندی از چنین ثروت خدادادی، در این کنوانسیون عضو است.

فتحی ادامه داد: در شرایطی که کشور امارات به لحاظ درک صنعت حمل بار هوایی برای توانمند کردن لجستیک و جذب سرمایه و مطرح کردن خود در زنجیره جهانیِ تامینِ کالا، اقدام به تزریق میلیاردها دلار به صورت یارانه به این بخش می‌کند، چطور ریاست شورای عالی هماهنگی ترابری اقدامی در خصوص حذف یارانه سوخت باربری هوایی و عرضه آن به هشت برابر قیمت سوخت هواپیماهای مسافربری نمی‌کند؟

به گفته وی در حوزه حمل بار هوایی، ایران به سرعت در حال واگذاری سهم خود به کشورهای همسایه است.

وی گفت: همچنین در شرایطی که زمان زیادی نمانده که به پایان مهلت سازمان جهانی دریانوردی (IMO) در خصوص سوخت کم سولفور برای حرکت شناورهای کشور در آ‌ب‌های بین‌المللی برسیم، سؤال اینجاست که چطور وزارت راه از این توانمندی‌های دیپلماسی برای مجاب کردن وزارت نفت برای تولید این سوخت بهره نمی‌برد؟

فتحی افزود: چطور در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور که عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری کشور در حوزه حمل است، وزارت نفت حضور ندارد؟ در حالی‌که می‌دانیم کشور ما 2 بال بالفعل و بالقوه پیشران و مکمل دارد که نفت و لجستیک است که البته دومی در نبود تفکر و نگرشی همچون نگرش پترولجستیک مغفول مانده است.

او بیان کرد: بنابراین مهمترین حرکت وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذار در حوزه ترابری کشور این است که بین حمل و نقل و نفت هماهنگی و سینرژی ایجاد کند تا هر دوی این قابلیت و مزیت نسبی کشور به کمک هم رشد کرده و بالنده شوند.

فتحی تاکید کرد: برای حرکت دیپلماسی و بین‌المللی ابتدا باید قابلیت‌های خود را به درستی ارزیابی کرده و  نسبت به کشف استعدادها و تلاش در عینیت بخشیدن به توانمندی های بالقوه تلاش کنیم چرا که در سطح بین‌الملل، با رقابت و جنگ منافع سروکار داریم و رفتن به این میدان خطیر نیازمند انسجام داخلی و بسیج منابع درونی است.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از: تین نیوز


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو