پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | مدیرکل فرودگاه یا پیمانکار پروژه؟ لطفا شیوه نظارتی را شفاف کنید

تاریخ خبر: // کد خبر: 249170 // // // // // // خبر مهم


مدیرکل فرودگاه یا پیمانکار پروژه؟ لطفا شیوه نظارتی را شفاف کنید

یکی از مقدمات مهم توسعه در هر صنعت و حوزه تخصصی، توجه به بحث شفافیت ، پاسخگویی و حساسیت به نظارت های مشارکتی است. با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به فرودگاههای استانی، سوالات و مطالباتی چند مطرح گردیده که یکی از مهمترین آنها، شفاف سازی شیوه های نظارت بر پروژه های عمرانی (ایجاد،نوسازی، بهسازی) در فرودگاههای کشور است.


مدیرکل فرودگاه یا پیمانکار پروژه؟ لطفا شیوه نظارتی را شفاف کنید

برخلاف بسیاری از پروژه های عمرانی کشور که با کسری تخصیص بودجه مواجه بوده و عموما راکد هستند، پروژه های عمرانی تعریف شده در فرودگاههای مختلف کشور، به برکت درآمد اختصاصی شرکت معظم فرودگاهها (ناشی از پروازهای عبوری)، فعال بوده و عموما با سرعتی خوب در حال پیشرفت می باشند. تا این بخش از داستان، جای هیچگونه نگرانی و دل مشعولی وجود ندارد و حتی قابل تحسین است. اما زمانی که با نگاهی عمیق تر به مسئله ورود می شود، سوالاتی چند مطرح گردیده و انواع دلمشغولی ها ایجاد می گردد.

*** آیا در فرآیند تصویب برنامه های توسعه ای یک فرودگاه خاص ، اولویت های ملی – منطقه ای رعایت شده و برنامه های تنظیمی ، عاری از جهت گیری ها و  فشارهای سیاسی است ؟ اگر پاسخ مثبت باشد، چرا برخی از مصادیق و نمونه های عینی جاری(حداقل از دیدگاه و سطح تحلیل ما)، برخلاف این اصل مسلم لازم الاجرا در برنامه ریزی ها، دنباله گیری می شود؟

*** فرآیندهای نظارت بر پروژه های عمرانی فرودگاهها چگونه تعریف شده اند( عامل چهارم و ناظر بیرونی ، تعریف بخش نظارت و نظارت متمرکز درون دستگاهی ، تعریف کارشناس ناظر درون دستگاهی ، نظارت مستقیم توسط مدیرکل استان یا مدیر فرودگاه و ….. )؟ راست آزمایی و کنترل موردی این نظارت ها از طرف شرکت فرودگاهها چگونه دنباله گیری می شود؟

*** علت حضور پر رنگ و مستقیم برخی از مدیران فرودگاهی و مدیران کل استانی روی برخی از پروژه های عمرانی برای چیست؟(یکی از کارشناسان به مزاح می گفت، پیمانکار هم به اندازه مدیرکل در سایت حضور ندارد). آیا این حجم از حضور با توجه به اهمیت پروژه صورت می پذیرد یا جناب مدیرکل ، بی کار تشریف دارند؟ آیا به همان اندازه که به دنباله گیری پروژه های عمرانی علاقه نشان می دهند، به تامین رضایت مسافران نیز علاقه مند هستند؟

*** با توجه به تفویض اختیار صورت پذیرفته به مدیران فرودگاهی(با تاکید بر ده فرودگاه خاص)، مکانیزم عمل نظارت بر تصمیمات مدیران خصوصا برنامه ریزی ها و پروژه های تعریف شده، به چه صورتی خواهد بود؟ عزیزی به مزاح می گفت ، می ترسم با توجه به این تفویض اختیار صورت گرفته در پروژه های عمرانی و امور بازرگانی، نتوان برخی از مدیران فرودگاهی را از داخل سایت و بیرون سایت جمع کرد. با توجه به محدودیت عمر مدیریت در ایران ، شبانه روز خدمت می کنند و خدمت می کنند؟؟؟

ورای جنبه های حاشیه ای و طنز مطرح شده در گزارش حاضر و نظر به گذر دنیا از مباحث شفافیت به مباحث کنترل و نظارت مشارکتی و متعامل با کلیه ذینفعان و ذی مدخلان، مشتاق روشنگری ها و توضیحات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور در خصوص مکانیزم های نظارتی بر پروژه های عمرانی ، نوسازی و بهسازی تعریف شده در فرودگاههای کشور (خصوصا 10 فرودگاه خاص)، هستیم.

اختصاصی ایرلاین پرس


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو