پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | تکذیب دور زدن قانون سن هواپیماها + پاره ای تعارفات شعارگونه

تاریخ خبر: // کد خبر: 251245 // ٬ // // // // خبر مهم


تکذیب دور زدن قانون سن هواپیماها + پاره ای تعارفات شعارگونه

قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تکذیب ورود هواپیما بدون رعایت الزامات قانونی در ارتباط با سن تقویمی گفت: شورای عالی هواپیمایی کشوری که ماهانه تشکیل می شود این موضوع را به شدت رصد و کنترل می کند و چنانچه نیاز به انحرافی از سن مجاز هواپیما باشد، در این شورا مورد بررسی قرار می گیرد.


تکذیب دور زدن قانون سن هواپیماها + پاره ای تعارفات شعارگونه

چندی پیش زمزمه هایی در خصوص عدول سازمان هواپیمایی کشوری از تعهدات خود مبنی بر رعایت سن هواپیماها و ورود هواپیماهایی با سن بالاتر از استاندارد منتشر شد. آرش خدایی، قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تکذیب این نظرات، توضیحاتی در این خصوص ارایه کرد و گفت: این گونه نیست که هواپیماهای بالاتر از سن استاندارد وارد کشور شود. هر چند در اصول و مقررات ضروی و اولیه بین المللی شرط سنی به عنوان سن هواپیماها درنظر گرفته نشده است با این وجود برای ارتقای سطح ایمنی ضوابط و مقرراتی برای ورود هواپیماها در داخل کشور تدوین شده است و این مقررات رعایت می شود.

وی با اشاره به این که گاهی ممکن است سوتفاهم هایی دراین زمینه به وجود بیاید، توضیح داد: ممکن است یک هواپیما پذیرش گرفته باشد اما تا زمانی که بخواهد وارد کشور یک سال طول بکشد. در واقع یک سال از عمر این هواپیما می گذرد. شورای عالی هواپیمایی کشوری که ماهانه تشکیل می شود این موضوع را به شدت رصد وکنترل نموده و چنانچه نیاز به انحرافی از سن مجاز هواپیما باشد، در این شورا مورد بررسی قرار می گیرد. تعداد مواردی که از این مقررات تخطی کرده اند بسیار محدود و برای یکسری کارایی های خاص بوده است.

رشد صنعت هوایی در شرایط تحریم

تمام گردش مالی صنعت هواپیمایی ، بشکل خودگردان از درون این صنعت انجام می‌شود که یک دستاورد مهم به شمار می رود. حتی در کشورهای عربی همسایه که تجربه خوبی در زمینه هواپیمایی دارند نیز هنوز از کمک دولت ها استفاده می شود

قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری از صحبت های  خود با اشاره به این که ۱۶ آذر روز جهانی هوانوردی غیر نظامی است، درباره حمایت دولت از صنعت هوانوردی گفت: همه فعالان این حوزه زیر یک چتر قرار دارند و برای رفع مشکلات این حوزه باید با کمک یکدیگر اقدام هایی انجام می‌دهند. شرکت های هواپیمایی باید به شکل دقیق، بهره ور و خلاقانه کار کنند. ما هم به عنوان دولت باید یک حکمرانی هوشمندانه و منطبق با شرایط خودمان انجام دهیم به گونه ای که هم منافع حمل و نقل هوایی و هم منافع عموم حفظ شود تا اصل اساسی را که برقراری ارتباطات برای مردم و توسعه آن است، حفظ کنیم. تنظیم همه این موارد با یکدیگر نیاز به هوشمندی خاصی دارد و کار پیچیده ای است.

خدایی با بیان این که شعار سازمان هواپیمایی غیر نظامی، «سال ۲۰۱۹ هفتادمین سالروز اتصال کشورهای دنیا به یکدیگر» است، ادامه داد: حدود ۷۵ سال از عمر صنعت هواپیمایی غیر نظامی در ایران می گذرد و کشور ما ۴۰ سال است که در شرایط تحریم به سر می برد. اگر عمرصنعت هواپیمایی را در کشور ۷۵ سال در نظر بگیریم، می توان گفت ما نصف بیشتر این سال‌ها را در تحریم گذرانده ایم. صنعت هواپیمایی چاره ای ندارد جز این که در این مسیر گام بردارد بنابراین باید مراقبت، تحمل و خلاقیت بیشتری به خرج دهیم.

وی با بیان این که در برخی بازه‌های زمانی شاهد افزایش فشارها براین صنعت بوده ایم، تصریح کرد: گاه حتی شاهد این بوده‌ایم که به دلیل شرایط اقتصادی، تقاضای سفر کاهش پیدا کرده و ورودی منابع با کاهش مواجه می شود. اما با وجود تمام این مشکلات، صنعت هوایی رشد طبیعی را تجربه کرده است.

استقلال صنعت هوانوردی از دولت

خدایی با اشاره به استقلال صنعت هوانوردی کشور از دولت گفت: ما نه تنها رشد کرده ایم ، بلکه الگوهای مناسب فعالیت، استقلال نهادی و شفافیت را در سازمان هواپیمایی کشوری پیاده کرده ایم. اکنون هیچ ردیف بودجه عمومی به صنعت هوانوردی تجاری، ، نه برای فرودگاه ها، نه برای شرکت‌های هواپیمایی و نه حتی برای سازمان هواپیمایی کشوری اختصاص داده نمی شود. این بدان معناست که تمام گردش مالی صنعت هواپیمایی توسط این صنعت انجام می‌شود که یک دستاورد مهم به شمار می رود. حتی در کشورهای عربی همسایه که تجربه خوبی در زمینه هواپیمایی دارند نیز هنوز از کمک دولت ها استفاده می شود اما همان طور که گفتم صنعت هواپیمایی ما دراین شرایط روی پای خودش ایستاده است.

به گفته وی صنعت هوایی جزو معدود صنایعی است که خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه در آن رخ داده است. کسانی که با سرمایه کاملا غیر دولتی وارد این حوزه شده‌اند و مشغول جا به جا کردن مسافر هستند، موفق به کسب رتبه های مناسب در این زمینه شده و از بخش دولتی جلو زده اند.

خدایی با اشاره به این که این صحبت ها به معنای نفی مشکلات نیست، تصریح کرد: خوشبختانه در ۴۰ سال اخیر به این باور رسیده ایم که حتی در شرایط بسیار سخت، پیشرفت یا پسرفت به تصمیم و عملکرد خودمان بستگی دارد. نیروی انسانی ماهر، مسافر و شهرهای دیدنی و گردشگر پذیر جزو مولفه های پایدار صنعت هوانوردی کشور ما به شمار میرود و با تکیه براین موارد میتوانیم بر مشکلات فائق آییم.

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وزارت راه

//////////////////////////////////////////////////////////

نقد اول فرمایشات آقای خدایی:

با توجه به ادعای آقای خدائی در خصوص خودگردانی درون حوزه ای صنعت هواپیمائی ، خواهشمندیم توضیح دهند که :

*** دلار به چه قیمتی در اختیار ایرلاین ها قرار داده می شود و مابه التفاوت آن را چه کسی غیر از دولت می پردازد؟

*** قیمت سوخت در اختیار ایرلاین ها چقدر است و مابه التفاوت آن را چه کسی یر از دولت می پردازد؟

*** وقتی وارد کردن ناوگان نو و دست اول برای ایرلاین به صرفه نیست و ناوگان دست دوم با دهها سال قدمت، دارای مصرف سوخت و آلودگی بالاتر است، هزینه آن را بجز شهروندان و دولت، چه کسی می پردازد؟

*** هزینه زیرساخت فرودگاهی کشور را بغیر از دولت چه کسی می پردازد؟ ( هرچند ما بشدت در بهره وری هزینه کرد درآمدهای اختصاصی شرکت فرودگاهها ، حرف های کارشناسی زیادی داریم).

*** حقوق پرسنل سازمان هواپیمائی کشوری را چه کسی می پردازد؟

*** ….. .

برادر عزیز، با این میزان از هزینه و هزینه کردن از کیسه دیگران، معنای خودگردانی درون حوزه ای صنعت هواپیمائی را در چند خط برای ما توضیح دهید ، لطفا.

 

نقد دوم فرمایشات آقای خدائی :

آقای خدائی ادعا کرده اند که کشور در حدود 40 سال است که در صنعت هوانوردی غیر نظامی، در شرایط تحریم قرار دارد، ایشان توضیح دهند که :

*** اقدامات موثر حقوقی سازمان هواپیمائی کشوری برای حذف تحریم های خاص(خصوصا در دولت آقای روحانی) چه بوده است؟ بعبارتی آیا سازمان هواپیمایی کشوری، از توانمندی حقوقی لازم برای پیگیری یک پرونده در سطوح بین المللی برخورد دار است؟

*** وقتی که تحریم نبودید نیز ، توانمندی لازم برای برنامه ریزی راهبردی تاثیرگذار را نداشتید، لذا تحریم فقط بهانه است، عزیز دل. هنوز که هنوز است، سازمان هواپیمایی نمی داند هواپیمای نو باید خرید یا دست دوم؟ جنس روسی را باید استفاده کرد یا خیر؟ مدیریت تکنولوژی و تامین قطعات بغیر از دور زدن تحریم، به چه راههایی قابل تامین کردن است؟ پراکنش ایرلاین ها و خطوط پروازی چگونه با حداکثر کارایی باید بالانس گردد؟ …. ، اگر ادعا دارید که می دانید، شخص شما را در سازمان خودتان به مناظره کارشناسی با امکان پخش برنامه زنده تلویزیونی دعوت می کنیم.

*** سازمان هواپیمائی کشوری هنوز در بحث نظارت موثر بر آژانس های مسافرتی و بحث بلیط چارتر و کنترل قیمت بلیط پروازی مشکل دارد، این سازمان را چه به زدن، حرف های گل درشت مدیریت تحریم و مداخله گری فعال و بازمهندسی روش های مقابله با تحریم ( شخص شما هم خوب می دانید از چه چیزی صحبت می شود برادر عزیزتر از جان).

*** …. .

 

نقد سوم فرمایشات آقای خدائی :

ادعا کرده اید که نه تنها رشد کرده اید، بلکه بلکه الگوهای مناسب فعالیت، استقلال نهادی و شفافیت را در سازمان هواپیمایی کشوری پیاده کرده ایم . لطفا بر اساس این ادعا پاسخ دهید که :

*** آیا سازمان هواپیمایی کشوری، عضو سامانه شفایت هست؟

*** آیا می دانید که برخی از مدیران آن سازمان محترم، چه پرونده ها و شکایاتی در سازمان های نظارتی، بازرسی و قضائی دارند؟

*** برنامه راهبردی سازمان و نقشه راه توسعه فناوری در آن را لطفا منتشر کنید؟ اگر قصد انتشار طرح تحقیقاتی دانشگاه امیرکبیر را دارید، لطفا گزارش عملکردی خودتان که در راستای آن طرح، انجام شده است را نیز برای قضاوت کارشناسان، ضمیمه کنید.

*** …… .

شما یا معنای شفافیت را نمی دانید(که مسلما بهتر از همه می دانید) و یا تعارف پاره می کنید . که بنظر سناریوی دوم صحیح است.

در پایان امیدواریم روزی با همکاری و همفکری مدیران و کارشناسان خوبی مثل شما و مشارکت سایر ذی نفعان و ذی مدخلان صنعت هوانوردی کشور، شاهد کاهش و رفع کلیه مشکلات این صنعت باشیم.

اختصاصی ایرلاین پرس


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو