پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | پیشروی ایران در تعداد فرودگاه‌داری

تاریخ خبر: // کد خبر: 260544 // // // // خبر مهم


پیشروی ایران در تعداد فرودگاه‌داری

کشور ما مدت‌ها است که ازلحاظ تعداد فرودگاه گوی سبقت را نه‌تنها از کشورهای منطقه بلکه از بیشتر کشورهای توسعه جهان ربوده‌ است. بنا به خبر مورخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ یکی از خبرگزاری‌های داخلی و به استناد گزارش اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در خصوص تعداد فرودگاه‌های فعال جهان، کشورمان با دارابودن ۳۱۹ مورد انواع فرودگاه‌های کوچک و بزرگ رتبه ۲۲ جهانی را در این موضوع به خود اختصاص داده که این رقم بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته‌ای نظیر ژاپن، اسپانیا،‌ ایتالیا،‌ نروژ، سوئیس و اتریش بوده است.


پیشروی ایران در تعداد فرودگاه‌داری

کشور ما مدت‌ها است که ازلحاظ تعداد فرودگاه گوی سبقت را نه‌تنها از کشورهای منطقه بلکه از بیشتر کشورهای توسعه جهان ربوده‌ است. بنا به خبر مورخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ یکی از خبرگزاری‌های داخلی و به استناد گزارش اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در خصوص تعداد فرودگاه‌های فعال جهان، کشورمان با دارابودن ۳۱۹ مورد انواع فرودگاه‌های کوچک و بزرگ رتبه ۲۲ جهانی را در این موضوع به خود اختصاص داده که این رقم بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته‌ای نظیر ژاپن، اسپانیا،‌ ایتالیا،‌ نروژ، سوئیس و اتریش بوده است. در همین گزارش تعداد فرودگاه‌های موجود در برخی از کشورهای دیگر به این شرح اعلام شده بود: آلمان ۵۳۹، چین ۵۰۷، انگلیس ۴۶۰، فرانسه ۴۶۴، هند ۳۴۶، عربستان ۲۱۴ و ترکیه ۹۸ فرودگاه. قطعا نیازی به یادآوری نیست از زمان تهیه این آمار تاکنون بر تعداد فرودگاه‌های کشور افزوده شده است. اما از منظر مقایسه توان رقابتی اقتصادی‌-‌تجاری فرودگاه‌های کشور با کشورهای همسایه باید گفت که ایران دارای ۵۴ فرودگاه مسافربری دولتی است که همگی آنها زیر نظر شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور هستند. تعداد ۹ فرودگاه دارای مجوز برای انجام پروازهای بین‌المللی، ۲۵ فرودگاه دارای مجوز مرز هوایی و ۲۰ فرودگاه نیز به‌عنوان فرودگاه‌های داخلی فعالیت دارند. اما از بین ایــن ۵۴ فـرودگاه تنها ۳ فرودگاه مهرآباد، مشهد و امام خمینی (ره) تا حدودی صرفه اقتصادی داشته و باقی اعم از ملی و بین‌المللی زیان‌ده هستند. در بحث مقایسه کیفی هم قطعا نیازی به توضیح واضحات نیست و می‌توان به سخنان اخیر وزیر محترم راه‌وشهرسازی در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بسنده کرد که: «ما هنوز فرودگاه بین‌المللی درخور و شأن ملت ایران نداریم. مردم ما می‌روند و می‌بینند و هر چه به ما نثار می‌کنند حقمان است». صنعت نوظهور هوانوردی تجاری قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و پیشرفت چشمگیر خود آن هم در این مدت کوتاه را مدیون توجه مضاعف دست‌اندرکاران به علوم روز در کنار به‌کارگیری خردجمعی جهت تبدیل تهدیدها به فرصت، دقت در کسب تجربه از کلیه وقایع و رخدادهای گاهی تلخ قبلی و پرهیز از انجام امور به روش‌های منسوخ نظیر سعی و خطا و خطرپذیری بی‌مورد است. لذا در این زمینه بد نیست از تجربه قبلی هند به‌عنوان غول نوظهور صنعت هوایی جهان یاد شود.

صنعت هوانوردی تجاری کشور هندوستان در دهه نود میلادی بدترین و بهترین دوران خود را با هم و توأمان گذراند. دخالت‌های سیاسی در امور هوانوردی در کنار وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور و نیز مشکلات تأمین سوخت و افزایش هزینه‌های عملیاتی ناوگان هوایی شرایط اسفباری را برای شرکت‌های هواپیمایی هندی پدید آورده بود. هرکدام از بخش‌های فعال در صنعت هوایی هند به‌طور مستقل نسبت به تدوین و اجرای برنامه‌های کوتاه و بلندمدت اقدام کرده که در بسیاری از موارد، برنامه‌ها با یکدیگر تداخل پیدا کرده و نتیجه‌ای معکوس در بر داشتند. در اواسط همین دهه و به دستور دولت هند کمیته راهبردی متشکل از صاحب‌نظران، کارشناسان و مدیران شرکت‌های هوایی تشکیل شد تا با دیدگاهی بی‌طرف و به‌دوراز مسائل و منافع شرکتی یا سیاسی، به بررسی شرایط موجود پرداخته و با ارائه راهکارهای اجرایی در جهت بهبود و پیشرفت صنعت هوایی کشور قدم بردارند. در گام نخست کمیته موظف شد تا نسبت به بررسی کامل صنعت هوایی هند و یکپارچه‌سازی برنامه‌ها اقدام کرده و برنامه‌ای کلی تحت عنوان نقشه راه صنعت هوانوردی تجاری را به همراه راهکارهای اصلاحی با تأثیرات فوری در بخش‌های خدمات هوایی و فرودگاهی کشور تدوین کند. در ادامه نظارت بر اجرای برنامه‌ها و ارائه گزارش عملکرد در بازه‌های زمانی مشخص به دولت نیز به این کمیته محول شد. درنهایت هم هندوستان با برنامه‌ریزی درست و سرمایه‌گذاری هدفمند در حوزه هوانوردی، به پیشرفت اقتصادی قابل‌توجهی دست یافته و از کشوری درحال‌توسعه به کشوری توسعه‌یافته بدل شد. صنعت هوانوردی تجاری کشور برای بازگشت به مدار توانگری و توانمندی بیش از هر چیز نیازمند نگاه واقع‌بینانه دانش‌محور (و نه سیاست‌زده) و نیز توجه مضاعف به واقعیت‌های بیرونی از سوی متولیان امر است. در شرایط کنونی که این صنعت با مشکلات عدیده جدی در کنار محدودیت‌های ناعادلانه ناشی از تحریم‌ها دست‌به‌گریبان است، ارائه وعده‌های این‌چنین ناممکن (حداقل در کوتاه‌مدت) نه‌تنها گره‌ای از مشکلات آن باز نمی‌کند بلکه باعث افزایش بی‌اعتمادی عمومی نسبت به وعده‌های مسئولان اجرایی کشور خواهد شد.

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از هفته نامه حمل و نقل

دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو