پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | از لاستیک هواپیما بدانید

تاریخ خبر: // کد خبر: 261232 // // // خبر مهم


از لاستیک هواپیما بدانید

در جهان انواع مختلفی از وسایل نقلیه وجود دارد که از هرکدام از نوعی خاص از لاستیک با طراحی متفاوت و منحصر بفرد استفاده می‎کنند. این لاستیکه‎ها در سایزهای مختلف و در جنس‎های گوناگون ساخته می‎شوند در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


از لاستیک هواپیما بدانید

در جهان انواع مختلفی از وسایل نقلیه وجود دارد که از هرکدام از نوعی خاص از لاستیک با طراحی متفاوت و منحصر بفرد استفاده می‎کنند. این لاستیک ‎ها در سایزهای مختلف و در جنس‎های گوناگون ساخته می‎شوند . بهتر است بحث در مورد لاستیک هواپیما را از نوع جنس بکار رفته در آن آغاز کنیم . جنسی که می‎تواند چند ده یا چند صد تن را تحمل کند. ممکن است برایتان سوال شده باشد که چرا لاستیک‎های هواپیماهایی عظیم‎الجثه مانند ایرباس A380 ، که دارای وزنی ۲۳۰ تنی هستند و با سرعتی حدود ۲۷۰ کیلومتر برساعت فرود می‎آیند ، در طی این فرآیند نمی‎ترکند. یا ممکن است برایتان سوال ایجاد شده باشد که لاستیک هواپیما تو پر است یا تو خالی.

در بیشتر موارد لاستیک‎هایی که در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‎گیرند با هوا پر گردیده و از لاستیک و یا پلاستیک مصنوعی که کارایی یکسان و مشابهی دارند در ساخت آنها استفاده می‎شود. همچنین برای تقویت لاستیک‎ها در ساخت آنها از نخ و سیم استفاده می نمایند. باید توجه داشت که ، برای ساخت لاستیک هواپیماها از موادی مشابه لاستیک خودرو استفاده می‎شود. تنها تفاوتی که در لاستیک هواپیماها با بقیه وسایل نقلیه وجود دارد میزان فشار باد بکار برده شده در لاستیک و همچنین میزان ماده استفاده شده در آن خواهد بود.

لاستیک هواپیما، توانایی باد شدن تا شش برابر لاستیک خودروها را دارا می‎باشد و با استفاده از فشاری که در آن بوجود آمده می‎تواند قدرت مورد نیاز برای چرخ‎های هواپیما را تامین کند. در صورتیکه نیاز باشد تایر هواپیما تعویض شود باید سه مرحله گذرانده شود و با توجه به این استانداردهاست که مهندسین و تعمیرکاران فعال در صنایع هواپیمایی تصمیم به تعویض لاستیک یک هواپیما می‎گیرند. در ابتدا لاستیک‎های هواپیما از نظر فرسودگی و آسیب دیدگی توسط مهندسان مشغول در این عرصه بررسی خواهد شد و در صورتیکه تشخیص مهندسان بر این باشد که لاستیک آسیب دیده است و دیگر امکان استفاده کردن از آن وجود ندارد سریعا کارگران به تعویض لاستیک آن هواپیما مشغول می‎شوند.

در ادامه به نحوه ساخت لاستیک هواپیما، خواهیم پرداخت. واضح است که لاستیک بکار برده شده در هواپیما بسیار سخت‎تر و با دوام‎تر از لاستیک‎هایی است که در خودروها بکار گرفته می‎شود و از استحکام بیشتری برخوردا می‎باشد. وجوح تمایز زیادی بین لاستیک هواپیما با لاستیک‎های معمولی وجود دارد که اولین آن مقاومت آن در برابر فشاری است که در هنگام فرود یک هواپیما به لاستیک‎های آن وارد می‎شو.

این لاستیک‎ها باید به شکلی طراحی و ساخته شوند تا در طول فرآیند فرود هواپیما شرایط یکسان و امنی را بوجود آورد تا هواپیما بطور کامل توقف کند. در رابطه با فشاری که لاستیک یک هواپیما باید تحمل کند قوانین و استانداردهایی وجود دارد. طبق قوانین هوانوردی چرخ‎ها و لاستیک‎های بکار گرفته شده در یک هواپیما باید بتوانند فشاری تا چهار برابر فشار محاسبه و ارزیابی شده را به مدت حداقل ۳ ثانیه تحمل کنند. این موضوع در حالی است که قوی‎ترین چرخ‎ها باید بتوانند فشار فرود با سرعت حداکثر ۴۶۳ کیلومتر را تحمل نمایند.

لاستیک‎های هواپیماها ، دارای یک عمر مفیدی می‎باشند که با استفاده از تعداد فرودهای آن هواپیما محاسبه می‎شود. به طور متوسط لاستیک‎های هواپیما قابلیت استفاده در ۵۰۰  پرواز را دارا می‎باشند (حدود چهار ماه) و پس از آن باید تحت تعمییر و جایگزینی قرار بگیرند.

زمانیکه یک تایر هواپیما ترمیم می‎شود می‎توان از آن تا ۷ برابر عمر اولیه‎اش استفاده کرد. از نظر اندازه لاستیک‎های هواپیما زیاد بزرگ نیستند اما اگر با تایر دیگر وسایل نقلیه مقایسه شوند بزرگ به نظر بیایند. به عنواه مثال لاستیکی که در هواپیماهای ایرباس بکار گرفته شده ، دارای قطری ۶۹ سانتی‎متری و عرض ۲۰ سانتی‎متری می‎باشد و بر روی یک رینگ ۳۸ سانتی قرار گرفته است. این اندازه در مقایسه با لاستیک یک تریلی که دارای قطر بیش از یک متر و عرض ۵۰ سانت می‎باشد کوچک به نظر می‎آید. اما بدلیل استفاده از کابل‎های نایلونی و یا یک پلیمر مصنوعی بانام آرامید در زیر آج‎های این نوع لاستیک، تایرهای هواپیما از قدرت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

در  لاستیک‎های هواپیماها از آج‎های ساده استفاده شده تا از سر خوردن هواپیما در زمان فرود جلوگیری بعمل آید. همانطور که گفته شد در تایرهای هواپیماها از کابل‎های تقویت کننده استفاده می‎شود که این امر سبب شده تا هواپیماهای مسافربری بتوانند با سرعت بیشتری برروی باند فرودگاه فرود بیایند.

در زمان فرود هواپیما یک کشیدگی بین لاستیک و سطحی که می‎خواهد برروی آن فرود بیاید رخ می‎دهد که  همین موضوع دلیل ایجاد دودی است که هنگام فرود هواپیما دیده می‎شود. در این زمان بیشترین فشار به لاستیک‎ها وارد می‎شود و بیشتر حوادت ترکیدن لاستیک‎ها نیز در همین زمان رخ می‎دهد. این کشیدگی به دلیل ثابت بودن چرخ‎ها صورت می‎گیرد و یکی از مهم‎ترین و حساس‎ترین زمان‎ها می‎باشد که ممکن است در آن در صورت ترکیدن لاستیک هواپیما به این وسیله نقلیه غول پیکر و سرنشینان آن آسیب‎های جدی وارد شود.

گاهی ممکن است چرخ‎ها در هنگام فرود بترکند در صورتیکه همچنان ظاهری نو دارند. دلیل این اتفاق می‎تواند کم باد بودن لاستیک‎ها باشد که به همین دلیل فشار مورد نیاز برای فرود در آنها وجود ندارد و از همین رو دز هنگام فرود خواهند ترکید. با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد ساخت لاستیک‎های هواپیما کاری بسیار مهم است که نیازمند تخصص و دانش به روز می‎باشد.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ماسال نیوز


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو