پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | پرواز اسکرامبل چیست ؟ + اصطلاحات اصلی خلبانی نظامی

تاریخ خبر: // کد خبر: 261782 // // //


پرواز اسکرامبل چیست ؟ + اصطلاحات اصلی خلبانی نظامی

با یک سری از اصطلاحات خلبانی نظامی آشنا شوید.


پرواز اسکرامبل چیست ؟ + اصطلاحات اصلی خلبانی نظامی

با یک سری از اصطلاحات خلبانی نظامی آشنا شوید.  یک سری از این اصطلاحات در زیر اشاره شده است.

اسکرامبل :

حالت  آماده باش  کامل و وضعیت قرمز ، که در این حالت افسر ناظر رادار وقتی یک هواپیما یا پرنده ای ناشناس عامل تهدید کننده بشمار رود افسر ناظر رادار می گوید :

Unrecognized Aircraft Inbound , Scramble , Scramble ,Scramble

و اگر صددرصد معلوم شود که هواپیمای دشمن است ( وقتی با کشوری در حال جنگ باشیم)ن زمان است که افسر رادار می گوید :

Enemy Aircraft Inbound , Scramble , Scramble ,Scramble

با اعلام Enemy  Aircraft Inbound , Scramble , Scramble ,Scramble به خلبانان حاضر در شیفت آلرت پایگاه هوایی اعلام می کند که باید هواپیما را با رویه  استارت در حالت اضطراری بدون رعایت چک  لیست استارت استاندارد روشن کرده و در اولین اولویت برای Takeoffقرار دارند.

سورتی :

به مراحل takeoff ، و بعد از آن ingress یا همان ورود به حیطه عملیات یا ماموریت محوله و در نهایت egress که خروج از حیطه عملیات و ماموریت است و نهایتا Landing هواپیما یا دسته پروازی Package و Element  یک سورتی پرواز می گویند.

 

32

راید :

با هر بار عبور از روی یک هدف خاص ( چه هدف تمرینی ، جنگی و رزمی و یا حتی نمایشی ) یا مکان ( ارتفاع و محل ) مشخص راید می گویند که تعداد راید ها برابراست با تعداد هر بار عبور از روی هدف ضربدر تعداد هواپیماهای شرکت کننده در آن عملیات یا مامویت.

شیفت آلرت :

به بازه زمانی خاصی که یک پایگاه در حالت آماده باش برای دفاع از یک حوضه استحفاظی است شیفت آلرت می گویند که ممکن است به طور مثال در پایگاه بوشهر گردان فانتوم شیفت آلرت باشد ولی گردان اف 5 دزفول نباشد.به زبان ساده تر همان پست نگهبانی خلبان ها می باشد.

Emergency jettison :

وقتی است که یک خلبان بخاطر شرایط اضطراری از قبیل ورود به صحنه نبرد نزدیک هوایی (DOGFIGHT) یا اشکال در موتور و کاهش و کمبود رانش کافی ، از دست رفتن فشار هیدرولیک و……. مجبور به رها کردن تمامی باک های سوخت خارجی و تسلیحات موجود روی پایلون های مرکزی ، جهت کمتر کردن  وزن  ، دراگ ، Stress Factor و….. می شود را Emergency jettison می گویند. به طور مثال شما درحالی که تقریبا به اندازه حداکثر وزن مجاز برای برخاستن ، باک و تسلیحات دارید رانش یکی از موتورها را در فاز Departure از دست می دهید در نتیجه به اجبار باید باک ها و تسلیحات را رها کرده تا وزن هواپیما را کاهش دهید.

After burner :

به حالت پس سوز گفته می شود که در طی ان مقداری سوخت را به جریان داغ گازهای خروجی اضافه می کنند و به دنبالش مقدار رانش و درنهایت سرعت پرنده افزایش پیدا می کند اما بخاطر افزایش مصرف سوخت نمی توان در تمام مدت پرواز از ان استفاده کرد .

Inlet: 

به دهانه ی ورودی هوای موتور گفته می شود و نقش اصلی ان بر خلاف ظاهر ساده اش کاهش سرعت هوای ورودی و افزایش فشار می باشد.

33

Exast: 

به مجرای خروجی گازهای جت گفته می شود که در حالت های مختلف پرواز دارای تغییراتی در اب است.

Rudder :

به سکان عمودی پرنده گفته می شود و نقش ان در پرواز ایجاد گردش و تنظیم مسیر پروازه عرفی برخی اختصارها در موشک ها می باشد.

AGM:Air to Ground Missle

یعنی موشک هوا به  زمین  که عمدتا برای حمله به اهداف ثابت یا کم سرعت مثل تانک ها و سنگرها استفاده می شود که از هدایت تصویری بهره می برند مانند ماوریک .

ASM:Air to Surface Missle

نام عام تر موشک های هوا به سطح هست که حتی شامل موشک های ضد رادار و ضد  کشتی و انواع کروز هواپایه هم می شود. بعضی از مهمترین انواع ماموریت ها ( طبق استاندارد  ناتو  ).

Attack :

همانطو که مشخص است به معنی حمله و یعنی یک مامویت جنگی برای حمله هوا به زمین به نیروهای زمینی دشمن است.

CAP :

مخفف Combat Air Patrol به معنی گشت رزمی هوایی، که حفاظت از حریم هوایی و حتی زمینی از یک منطقه خاص است ( مثل گشتزنی هواپیماهای اف 14 در روزهای جمعه در آسمان تهران در سال های  دفاع مقدس  برای حفاظت از  نماز جمعه  )…

HAVCAP :

مخفف High Asset Value Combat Air Patrol به معنی گشت رزمی هوایی بر فراز تاسیسات و مناطق با ارزش اقتصادی ، امنیتی ، راهبردی و…… بسیار بالا مثل حفاظت از مراکز تاسیسات  هسته ای  و نفتی و…….

BARCAP :

مخفف Barrier Combat Air Patrol به معنی( ایجاد یک ) حصار ( غیر قابل نفوذ بوسیله ) گشت رزمی هوایی است که معمولا دسته های چند فروندی با ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه مورد نظر ، از نفوذ هواپیماهای دشمن ( و حتی نیروهای زمینی ) جلوگیری می کنند.

 

34

TARCAP :

مخفف Target Combat Air Patrol و به معنی یک ماموریت هوا به هوا برای پشتیبانی و حفاظت از هواپیماهای بمب افکن و جنگنده بمب افکن خودی بر فراز آسمان هدف است.

RESCAP :

مخفف Rescue Combat Air Patrol و به معنی حفاظت از هیلیکوپتر  امداد و نجات  است .

SWEEP :

به معنی ماموریت جهت حمله بر ضد گشت های رزم هوایی در قلمرو دشمن است.

SEAD :

مخفف suppression Of Enemy Air Defenses به معنی تهاجم برای نابودی دفاع ضد هوایی دشمن ( نابود کردن یا از کار انداختن رادار ها یا لانچرهای موشک های ضدهوایی و یا توپ های ضدهوایی دشمن ).

CAS :

مخفف Close Air Support به معنی پشتیبانی نزدیک هوایی است که هدف این مامویت ، ازبین بدن هرچه بیشتر تجهیزات دشمن است.

RECON :

مخفف Reconnaissance و به معنی عملیات اکتشاف و شناسایی بوسیله عکسبرداری از تاسیسات ، تجهیزات و کمیت و کیفیت دفاع ضد هوایی هدف است.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شما نیوز


دیدگاه خود را بنویسید

  1. آندره نوشته است:
    00:49 مورخه 14 تیر 99

    کاپیتان،بسیار عالی،لطفا محبت کنید از تیم اکرو جت تاج طلایی و لیدر معروفشان هم مطالب مفید بگذارید،سپاسگزارم،خلبانان ایرانی در آلرت پایگاه شکاری بمب افکن ایالات متحده در اردن پایگاه طارق.





آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین