پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | نگرانی بابت تغییر در روند عبور پروازهای بین‌المللی از آسمان کشورمان وجود ندارد

تاریخ خبر: // کد خبر: 262440 // // //


نگرانی بابت تغییر در روند عبور پروازهای بین‌المللی از آسمان کشورمان وجود ندارد

پروازهای خارجی که آسمان ایران را به عنوان مسیر حرکت خود انتخاب می‌کنند، از مهم‌ترین منابع درآمدهای فرودگاهی کشور بوده و به گفته مسئولان، درحال‌حاضر منبع اصلی درآمد این بخش هستند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور می‌گوید ۶۸ درصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از پروازهای عبوری حاصل می‌شود. رقم این درآمد در سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.


نگرانی بابت تغییر در روند عبور پروازهای بین‌المللی از آسمان کشورمان وجود ندارد

دیروز سردار سلیمانی روی دست‌های مردم ایران در پایتخت تشییع شد. هنوز خون شهید سلیمانی در عراق خشک نشده، ترامپ توییت می‌زند که «امریکا به ۵۲ مرکز فرهنگی ایران حمله خواهد کرد! »

اگرچه بسیاری از غیرایرانی‌ها در سراسر جهان به ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و ادامه جنگ‌طلبی‌های ترامپ با تهدید ایران، واکنش نشان دادند، اما احتمال واکنش‌های دیگری نیز وجود دارد، به عنوان مثال ممکن است برخی شرکت‌های هواپیمایی ترجیح دهند تا اطلاع ثانوی، پروازهایشان از بالای سر ایران عبور نکند.
به گزارش صمت، پروازهای خارجی که آسمان ایران را به عنوان مسیر حرکت خود انتخاب می‌کنند، از مهم‌ترین منابع درآمدهای فرودگاهی کشور بوده و به گفته مسئولان، درحال‌حاضر منبع اصلی درآمد این بخش هستند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور می‌گوید ۶۸ درصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از پروازهای عبوری حاصل می‌شود. رقم این درآمد در سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.
سیاوش امیرمکری، چندی پیش در نمایشگاه حمل‌ونقل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته روزانه هزار پرواز عبوری داشتیم، افزود: امسال در مقطعی به دلیل ناامن اعلام شدن آسمان ایران، آمار پروازهای عبوری کاهش یافت ولی پس از مدت کوتاهی، با اطمینان یافتن شرکت‌های هواپیمایی از امنیت آسمان ایران، تعداد پروازهای عبوری دوباره افزایش یافت و اکنون روزانه به ۹۰۰ پرواز رسیده است.

اطمینان کشورها از امنیت آسمان ایران
یکی از کنترلرهای ترافیک هوایی کشورمان با بیان اینکه اتفاق‌های روزهای اخیر موجب کاهش عبور پروازها از آسمان ایران نشده است، افزود: کشورهای مختلف نسبت به ایمنی و امنیت آسمان ایران اطمینان دارند.
روح‌الله فلاح‌تبار با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی، خسارت ملی و جبران‌ناپذیر است، افزود: بارها شاهد این بوده‌ایم که امریکا به لحاظ هوانوردی، در برخی زمان‌ها ناامنی‌هایی در منطقه ایجاد کرده است. مانند شلیک به هواپیمای مسافربری ایران در تیر ۶۷ یا اقدامی که در تابستان انجام داد و در منطقه پرترافیک خلیج‌فارس، پهپاد بزرگ رادار گریز گلوبال هاوک را به پرواز درآورد و مسیرهای بین‌المللی را قطع کرد.
او با تاکید بر اینکه عامل ناامنی در حوزه هوانوردی منطقه تاکنون، همیشه امریکا بوده است، ادامه داد: با توجه به اتفاق‌های چند روز اخیر و با در نظر گرفتن جریانی که در محور مقاومت، از ایران تا لبنان شکل گرفته و هماهنگی و همبستگی که بین ملت و دولت‌های ایران و عراق ایجاد شده، پیش‌بینی من این است که منطقه امن‌تر از گذشته می‌شود و حتی بعید نیست امریکا مجبور به ترک منطقه شود.
این کارشناس هوانوردی یادآور شد: اگر قرار بود اقدام‌ها و تهدیدهای امریکا روی پروازهای عبوری از ایران تاثیر بگذارد، زمانی باید این تاثیر را می‌گذاشت که این کشور با پرواز پهپاد گلوبال هاوک، به حریم هوایی ما تجاوز کرد و در مقابل، ایران این پهپاد را ساقط کرد.
وی افزود: منطقه خاورمیانه، ایران و خلیج‌فارس، نقطه تعادل شرق و غرب هستند و این‌گونه نیست که کشوری به سادگی بخواهد در این منطقه ناامنی ایجاد کند و روی پروازها و ترافیک جهانی تاثیر بگذارد. از سوی دیگر جامعه جهانی نسبت به امنیت و ایمنی که ما در آسمان ایران و منطقه ایجاد کرده و می‌کنیم، اطمینان دارد و بر همین اساس به نظر می‌رسد ما آینده بهتری در زمینه پروازهای عبوری خواهیم داشت.

نگرانی بابت پروازهای عبوری نداریم
فلاح‌تبار با بیان اینکه اگر کشورها مسئله‌ای با امنیت پرواز در آسمان ایران داشته باشند، باید این مسئله را با مصداق عنوان کنند که ایران در یک زمان برای پروازی، مشکل ایجاد کرده است اما حتی با وجود ۸ سال دفاع مقدس، چنین پیشینه‌ای از سوی ایران وجود ندارد، افزود: عملکرد حاکم بر نظام امنیتی ایران به گونه‌ای است که وقتی کشورمان قوانین بین‌المللی را می‌پذیرد، به آن پایبند می‌ماند.
اکنون نیز با توجه به اینکه به قوانین بین‌المللی هوانوردی پایبند هستیم، نگرانی بابت کاهش پروازهای عبوری نداریم اما این قوانین بارها از سوی دولت‌هایی از جمله امریکا نقض شده و مصداق‌های آن هم وجود دارد.
او در پاسخ به این پرسش که در سال‌های گذشته شاهد افزایش و کاهش‌های مقطعی در پروازهای عبوری بوده‌ایم، این کم و زیاد شدن پروازهای عبوری به چه دلیلی بوده است، گفت: مشکلات سیاسی پیش آمده در قطر در سال ۹۶ و نیز ناآرامی‌های پیش آمده در اوکراین در سال‌های پیش از آن، موجب شد پروازهای عبوری ایران در مقطعی، افزایش داشته باشد که با کاهش تنش‌ها پروازها به روند پیشین بازگشته و نمی‌توان گفت کاهش داشته است. درواقع افزایش و کاهش‌ها به طور مقطعی و بنا به برخی عوامل خاص رخ داده در منطقه است.
این کنترلر ترافیک هوایی با بیان اینکه ایران نقطه تعادل منطقه در برنامه‌ریزی‌های جهانی است، اضافه کرد: نگاه ما این است که باید تلاش شود مسیر هوایی راه ابریشم زمینی که در گذشته وجود داشته را هم درست کرده و براساس آن بتوانیم نقطه اتصال شرق و غرب شویم و بیشترین پرواز را بتوانیم از فضای ایران داشته باشیم.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر آمار پروازهای عبوری در روزهای اخیر گفت: اقدام تروریستی امریکا در عراق از نظر آماری تاثیری بر پروازهای ما نداشته است و به نظر می‌رسد جهان به این نتیجه رسیده که امریکا عامل ناامنی‌های هوایی است.

مطلوبیت مسیرهای عبوری از ایران
همانطور که فلاح‌تبار می‌گوید، حتی بعد از ساقط شدن پهپاد امریکایی در خلیج‌فارس از سوی ایران، کشورها با توجه به اطمینانی که نسبت به امنیت آسمان ایران داشتند، دوباره به مسیرهای هوایی ایران برگشتند.
بعد از ساقط شدن پهپاد امریکایی در ایران در تیر امسال که منجر به صدور اطلاعیه هوانوردی امریکا مبنی بر ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان خلیج‌فارس و ایران شد، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به فارس گفت: چند روز پس از ساقط شدن پهپاد جاسوسی امریکا، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور کاهش یافت و از روزانه حدود ۸۴۰ پرواز، به حدود ۸۰۰ پرواز کاهش یافت.
امیرمکری ادامه داد: اما بعد از مدتی، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور دوباره افزایش یافت، زیرا التهاب برطرف شد و شرکت‌های هواپیمایی متوجه شدند که آسمان ایران همچنان امن است، ضمن اینکه از نظر اقتصادی هم برای شرکت‌های هواپیمایی صرفه بیشتری دارد که از آسمان ایران عبور کنند زیرا زمان پرواز برای آنها کاهش می‌یابد و طول مسیر هوایی هم از فضای ایران، کوتاه‌تر است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهارکرد: پس از ساقط شدن پهپاد امریکایی و کاهش محدود پروازها از فضای کشور، ما هیچ کاری برای افزایش پروازهای عبوری از فضای کشور انجام ندادیم، البته اعتراض خود را درباره اطلاعیه هوانوردی امریکا به دفتر منطقه‌ای ایکائو اعلام کردیم اما هیچ اقدام عملی برای ترغیب ایرلاین‌ها در زمینه عبور از فضای کشور نداشتیم اما شرکت‌های هواپیمایی خارجی خودشان متوجه شدند که به نفع خودشان است از آسمان ایران عبور کنند.

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صمت


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو