پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | علیزاده و پاسخ به چند سوال درباره ادعای سقوط هواپیمای اوکراینی با موشک

تاریخ خبر: // کد خبر: 262784 // // // //


علیزاده و پاسخ به چند سوال درباره ادعای سقوط هواپیمای اوکراینی با موشک

محمد صادق علیزادہ، روزنامه نگار، در یادداشتی به چند سوال درباره سقوط هواپیمای اوکراینی پاسخ داده است.


علیزاده و پاسخ به چند سوال درباره ادعای سقوط هواپیمای اوکراینی با موشک

محمد صادق علیزادہ، روزنامه نگار نوشت:

♦ موشک به هواپیما برخورد کرد؟
طبق اظهارات شاهدان، انفجار در آسمان نبوده. هواپیما با موتور آتش گرفته سمت زمین آمده، با زمین برخورد کرده، یک بار کلاغ پر شده و دوباره به زمین برخورد می کند. برخورد دوم باعث انفجار شده. به احتمال زیاد بدلیل پر بودن مخازن داخلی هواپیما از سوخت.

موشک به هواپیما برخورد کرده؟
هدف قرار گرفتن ایرباس ایرانی یا هواپیمای مالزیایی در 2014 را مرور کنید. هر دو پیش از رسیدن به زمین در آسمان تکه تکه شدند. هواپیما دقایقی بعد از تیک‌آف زمین خورده یعنی مقدار قابل توجهی سوخت داشته. برخورد موشک در این حالت باعث انفجار در آسمان می‌شد.

چرا به فرودگاه برنگشته؟
هواپیما درحالت تیک‌آف و اوج‌گیری بیشترین فشار، تنش و بی‌ثباتی را تحمل می‌کند. نه اوج گرفته که حالت کروز پیدا کند نه چرخ‌هایش روی زمین است. اندک اتفاقی که در حالت عادی قابل کنترل است ( رفتن جسم خارجی داخل موتور یا اختلال در مکش و فشرده شدن هوا) می‌تواند فاجعه‌آفرین شود.

♦ تکه‌های بال هواپیما سوراخ بوده؛ تیراندازی نشده؟!
موتورِ737، زیر بال‌هایش نصب شده. با توجه به آتش‌سوزی در یکی از موتورها به احتمال زیاد قطعات داخلی موتور ذوب شده و با فشار به بیرون پرتاب شده‌اند. هر قطعه‌ای با آن دما و سرعت بالا حکم یک ترکش را دارد با همان درجه از تخریب

بقایای موشکی که اطراف منطقه پیدا شده چه؟
– اولا انتساب آن تصویر به محل واقعه تکذیب شده. ثانیا این تصویر مزبور شبیه کلاهک جنگی موشک است. یعنی چیزی که باعث انفجار، آسیب و انهدام هدف می‌شود. چطور موشک به هواپیما برخورد کرده ولی کلاهک جنگی‌اش سالم مانده و اطراف منطقه سقوط پیدا شده؟
– هر هواپیمایی حدودا تا 70 مایل (125 کیلومتر) بعد از تیک‌آف در اختیار برج مراقبت فروگاه مبدا بوده و تازه بعد از طی این فاصله‌ است که در اختیار مرکز کنترل فضای کشور و شبکه پدافند قرار می‌گیرد‌.
– ‏قطعه مزبور کلاهک نبوده. بخش هدایت و‌ کنترل موشک بوده که پیش از انفحار جدا شده. با پذیرش این فرضیه سوالی که ایجاد می شود این است که این بخش هنگام اصابت موشک به هواپیما جدا شده. هواپیما منفجر نشده و تقریبا ۱۵ ثانیه در آسمان بوده. پس قطعه مزبور باید حداقل ۱ کیلومتر از ‏قطعه مزبور باید لحظه اصابت جدا شده باشه.

– یه محاسبه اولیه (من محاسبه کردم) نشون میده اون قطعه حداقل باید ۱ کیلومتر با محل زمین خوردن هواپیما فاصله داشته باشه (با توجه به ۱۵ ثانیه‌ای که هواپیما با موتور آتش گرفته تو هوا بوده) نه اینکه عینا در محل زمین خوردن هواپیما پیدا بشه.

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی روزنامه فرهیختگان


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو