پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | برخورد موشک به بال چپ ایرباس شرکت DHL در آسمان بغداد و فرود موفق علی رقم آتش گرفتن بال چپ

تاریخ خبر: // کد خبر: 263056 // // //


برخورد موشک به بال چپ ایرباس شرکت DHL در آسمان بغداد و فرود موفق علی رقم آتش گرفتن بال چپ

در 22 نوامبر 2003 ، اندکی پس از برخاستن از بغداد عراق، یک فروند هواپیمای باری Airbus A300B4-200F، به شماره ثبت OO-DLL و متعلق به حمل و نقل هوایی اروپا (DHL Express)، یک موشک هوایی به بال چپ این هواپیما برخورد کرد. به نحوی که خسارت شدید بال منجر به آتش سوزی و از بین


برخورد موشک به بال چپ ایرباس شرکت DHL در آسمان بغداد و فرود موفق علی رقم آتش گرفتن بال چپ

در 22 نوامبر 2003 ، اندکی پس از برخاستن از بغداد عراق، یک فروند هواپیمای باری Airbus A300B4-200F، به شماره ثبت OO-DLL و متعلق به حمل و نقل هوایی اروپا (DHL Express)، یک موشک هوایی به بال چپ این هواپیما برخورد کرد.

به نحوی که خسارت شدید بال منجر به آتش سوزی و از بین رفتن کامل سیستم های کنترل پرواز هیدرولیک شد. از آنجا که مخزن سوخت بالابر سمت چپ 1A در هنگام برخاستن پر بود، هیچ گونه انفجار بخار سوخت هوا وجود نداشت. سوخت جت مایع با فروپاشی 1A از بین رفت. مخزن سوخت ورودی 1 سوراخ و نشت شد.

برای کاهش قرار گرفتن در معرض حمله زمینی، هواپیما در حال صعود سریع بود. در حدود 8000 پا (2450 متر)، یک موشک 9K34 Strela-3 (SA-14 Gremlin) از سطح هوا به سمت نوک بال چپ برخورد کرد. کلاهک موشک به سطوح موازی سازه بال آسیب رساند و باعث آتش سوزی شد. هر سه سیستم هیدرولیک فشار خود را از دست دادند و کنترل پرواز غیرفعال شد. هواپیما با سرعت زیاد به سمت بالا و پایین حرکت کرد و در حال نوسان بود.

به دلیل آسیب دیدگی بال چپ و از بین رفتن سوخت، Rofail ناچار بود موتور را از نزدیک زیر نظر بگیرد – اگر جریان سوخت از سمت چپ کم شود، برای حفظ فشار باید مجبور به سوخت از مخزن سمت راست شود. بقای هواپیما به کنترل دقیق انرژی هر موتور جت بستگی داشت.

Genotte و Michielsen برای رویکرد نهایی برای باند 33R آماده شدند. هواپیما در سمت راست مسیر مورد نظر حرکت کرد، بنابراین Genotte باند کوتاهتر 33L را انتخاب کرد. دید عالی بود و خلبانان با فرود کنترل شده اداره می شدند.

تلاطم در حدود 400 پا (120 متر) باعث عدم تعادل هواپیما شد و به سمت راست منحرف و از باند فرودگاه آسفالت شده خارج شد . این هواپیما وارد زمین خاکی نرم شد و از سد سیم حصار عبور کرده و پس از حدود 1000 متر (3،300 فوت) متوقف شد.

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گروه تلگرامی IranianAviation


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو