پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | چرا خبر پدافند و دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی تا عصر جمعه از رهبری و رئیس جمهور ، پنهان نگاه داشته شد؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 263350 // ٬ // // // // // // // خبر مهم


چرا خبر پدافند و دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی تا عصر جمعه از رهبری و رئیس جمهور ، پنهان نگاه داشته شد؟

در خبرها آمده است که خبر پدافند و دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی تا عصر جمعه از مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا و رئیس جمهور روحانی، پنهان نگاه داشته شده است . سردار حاجی زاده، معاون هوافضای سپاه پاسداران در این خصوص توضیحاتی را ارایه داده اند. سوال این است که آیا این توضیحات، می تواند توجیهی بر پنهان نگاه داشتن چنین امر مهمی از فرماندهی کل قوا باشد؟


چرا خبر پدافند و دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی تا عصر جمعه از رهبری و رئیس جمهور ، پنهان نگاه داشته شد؟

در خبرها آمده است که خبر پدافند و دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی تا عصر جمعه از مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا و رئیس جمهور روحانی، پنهان نگاه داشته شده است . سردار حاجی زاده، معاون هوافضای سپاه پاسداران در این خصوص توضیحاتی را ارایه داده اند. سوال این است که آیا این توضیحات، می تواند توجیهی بر پنهان نگاه داشتن چنین امر مهمی از فرماندهی کل قوا باشد؟

توئیت آقای محمد صالح مفتاح، معاون فرهنگ سازی و رسانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور

عمق فاجعه آن جاست که خبر ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با پدافند نظامی، حتی به رهبر مملکت هم اطلاع داده نشده است ؛ هدف قرارگرفتن هواپیمای مسافربری با موشک‌های پدافندی ممکن است بخاطر تغییر در مسیر راداری هواپیما بوده باشد اما کتمان این موضوع، هیچ توجیهی نداشت.

 

توئیت آقای علیرضا معزی ، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری:روحانی باز هم جمعه خبردار شد!

تا عصر جمعه آنچه برای روحانی قطعیت داشت منحصر به اطلاعات فنی بود و گزارش ستاد کل نیروهای مسلح عصر دیروز به رییس‌جمهوری ارائه شد!

*****

 

صحبت های سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران در نشست خبری ساعتی بعد از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح :

خبر حادثه سقوط هواپیما را در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی به آمریکا شنیدم. بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم. ای کاش می‌مردم و چنین سانحه‌ای را شاهد نبودم. ما یک عمر خودمان را پیش‌مرگ مردم کردیم. گردن ما از مو باریک‌تر است و هر تصمیمی مسئولان بگیرند مطیع اجرای آن هستیم.

بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال های گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود. نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

آنچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود. در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌ ای که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشک های کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند.سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شستی را شما فشار بدهید.

مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود.باتوجه با اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که شرایط جنگی است و موشک کروز شلیک شده، او این هواپیما را کروز تشخیص داده؛ او موظف بوده تماس بگیرد و تاییدیه بگیرد و خبط اپراتور هم از همین نقطه است. منتها در آن شرایط گویا شبکه ارتباطی او با اختلال مواجه شده بود. او ده ثانیه فرصت داشته که تصمیم بگیرد؛ می‌توانسته بزند و می‌توانسته نزند و در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد.

هواپیمایی کشوری قبل از اعلام نیروهای مسلح محکم دفاع می‌کردند که این حادثه حمله موشکی نیست؛ آن ها بر اساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند و اطلاعی از این قضیه نداشتند.

زمانی که از این قضیه اطلاع پیدا کردم در غرب کشور بودم. وقتی به تهران سیدم متوجه شدم ستاد کل نیروها همه‌ عوامل را قرنطینه کرده و مشغول بررسی و جمع‌آوری اطلاعات است. تاخیر در اطلاع‌رسانی به این بخاطر این نبود که کسی می‌خواست کتمان کند بلکه روال همین است و ستاد کل باید قضیه را بررسی می‌کرد.اگر خطایی بوده یکی از نیروهای ما خطا کرده و مسئولیتش با ماست؛ مسئولان هواپیمایی کشوری که محکم از این ماجرا دفاع می‌کردند هیچ گناهی ندارند و هرچه تقصیر است به عهده‌ی ماست.

بعد از بررسی دوستان این موضوع را اعلام کردند اما هواپیمایی کشوری که نظامی نیستند و اطلاعات کافی نداشتند و تصور می‌کردند موشک به هواپیما بخورد، در آسمان منفجر می‌شود اما این یک سامانه کوتاه برد بوده و بصورت مجاورتی عمل کرده بنابراین هواپیما اندکی فرصت داشته که پرواز کند.

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری انتخاب / روزنامه دنیای اقتصاد / اسکان نیوز / کانال خبری 598

اختصاصی ایرلاین پرس


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو