پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | چطور اجازه پرواز به هواپیمای مسافربری داده شد؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 263611 // // // //


چطور اجازه پرواز به هواپیمای مسافربری داده شد؟

هواپیمای اوکراینی چهارشنبه هجدهم دی ماه با ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه پروازی سقوط کرد. مقامات نظامی در توضیح این اتفاق گفتند کشور به خاطر تهدیدهای ترامپ در شدیدترین حالت هشدار امنیتی بوده است. با این حال نگاهی به وضعیت پروازها در آن ساعات نشان می‌دهد هیچ پروازی به خاطر این شرایط لغو نشده و حتی محدوده ممنوعه پروازی در نظر گرفته نشده است.


چطور اجازه پرواز به هواپیمای مسافربری داده شد؟

هواپیمای اوکراینی چهارشنبه هجدهم دی ماه با ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه پروازی سقوط کرد. مقامات نظامی در توضیح این اتفاق گفتند کشور به خاطر تهدیدهای ترامپ در شدیدترین حالت هشدار امنیتی بوده است. با این حال نگاهی به وضعیت پروازها در آن ساعات نشان می‌دهد هیچ پروازی به خاطر این شرایط لغو نشده و حتی محدوده ممنوعه پروازی در نظر گرفته نشده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده گزارش‌های متعدد نشان از شلیک موشک به کشور داشته است. سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه نیز گفته گزارش‌هایی از شلیک موشک کروز به کشور رسیده است. با این حال با وجود اعلام چنین گزارش‌هایی هیچ منطقه ممنوعه‌ای در کشور مشخص نمی‌شود و به گفته سردار حاجی زاده در چنین شرایطی هواپیمای اوکراینی با موشک کروز اشتباه گرفته می‌شود و با شلیک اشتباه، هواپیما سقوط می‌کند.

حمید کارشناس صنعت هوایی شرایط شلیک به هواپیما را بررسی کرده و گفته با کمال تاسف باید گفت در آن زمان کشور برای چند ساعت در شرایط جنگی به سر می‌برد و بی‌دقتی افراد منجر به یک فاجعه بزرگ شد.

او با اشاره به اطلاعیه آژانس امنیت هوایی اتحادیه اروپا مبنی بر هشدار به ایرلاین‌های اروپایی در خصوص عدم پرواز در آسمان ایران می‌گوید: این وضعیت برای امنیت آسمان کشور پایدار نخواهد بود، زیرا مسیر هوایی ایران همیشه جزء آسمان‌های امن بوده و حتی از مسیر عراق و افغانستان نیز ایمن‌تر است و اکثر ایرلاین‌ها از دالان هوایی کشور ما استفاده می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه دعوا‌ها و کدورت‌های داخلی منجر به فاجعه‌های این چنینی می‌شود، می‌گوید: متاسفانه درگیری‌ها و بازی‌های سیاسی ارگان‌های مختلف را روبروی هم قرار داده و همین موضوعات مانعی می‌شود تا آن‌ها به صورت جزیره‌ای عمل کنند.

این کارشناس صنعت هوایی می‌گوید: موضوع مهم بعدی پس از این حادثه هوایی بود، عدم اطلاع رسانی درست و اشتباه آقایان در مخفی نگه داشتن واقعیت‌ها بود، هر چند تصمیم‌گیری برای اعلام این واقعیت بسیار سخت بود، اما همین مخفی‌کاری‌ها و دادن اطلاعات اشتباه باعث شد این رفتار از سوی مردم قابل قبول نباشد و آبرو و حیثیت کشور به خطر بیفتد.

او ادامه می‌دهد: بهتر آن بود که صبح روز چهارشنبه و پس از این اتفاق با یک مدیریت صحیح موضوع را مطرح می‌کردند تا این حجم از دلخوری در جامعه ایجاد نشود این اهمال‌کاری‌ها نشان می‌دهد در این شرایط حساس نمی‌توانستند تصمیم منطقی و درستی اتخاذ کنند.

این کارشناس صنعت هوایی می‌گوید: زمانی که در مرقد امام خمینی رژه‌ای برگزار می‌شود، پرواز‌ها را ۳ تا ۴ ساعت متوقف می‌کنند چطور در شرایط سخت جنگی با یک ابرقدرت نظامی اجازه پرواز هواپیمای مسافربری داده شد؟ و چرا این پرواز‌ها را نگه نداشتند؟

این کارشناس صنعت هوایی ادامه می‌دهد: در عصری که عصر ارتباطات است و ماهواره‌ها همه جا هستند هرگونه عدم اطلاع رسانی درست غیرکارشناسی است و نباید این موضوع تا سه روز طول می‌کشید و پافشاری بیش از حد برای اعلام نکردن واقعیت‌ها مسلما هزینه زیادی برای کشور به همراه دارد که باید همه جوانب آن بررسی شود.

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرخودرو


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو