پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | آقای وزیر، شما مسئول عملکرد سازمان هواپیمایی هستید!

تاریخ خبر: // کد خبر: 264281 // // // // // // خبر مهم


آقای وزیر، شما مسئول عملکرد سازمان هواپیمایی هستید!

تا زمان بررسی کامل و بی‌طرف ابعاد قضایا، مسئولیت هر دقیقه ادامه فعالیت ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و گروه مدیریتی او و در نتیجه، وقوع هرگونه حادثه احتمالی در صنعت هوانوردی تجاری کشور اعم از خطای سهوی یا اشتباه به عمد و نیز امحای احتمالی اسناد مرتبط با این حادثه یا حوادث پیشین با شخص حضرتعالی است.


آقای وزیر، شما مسئول عملکرد سازمان هواپیمایی هستید!

وزیر محترم راه و شهرسازی، جناب آقای مهندس اسلامی، همان‌طور که مستحضرید برابر شرح وظایف اجرایی محوله به سازمان هواپیمایی کشور مندرج و مستند در تارنمای این سازمان به شرح :

۱) تهیه و تدوین شیوه‌نامه‌های امنیتی، حفاظتی با رعایت مقررات و استانداردهای بین‌المللی و داخلی مربوطه و نظارت بر اعمال آنها،

۲) تنظیم و تدوین مقررات و شیوه‌نامه‌های مربوط به کنترل فضای کشور و صدور اجازه پرواز و جلوگیری از آن

۳) بررسی سوانح و حوادث هواپیمایی و اعمال مجازات‌های لازمه براساس مقررات مربوطه» بر عهده مجموعه تحت امر حضرتعالی است.

بنابراین موارد زیر، برابر مسئولیت اجتماعی اینجانب به عنوان کوچک‌ترین عضو جامعه هوانوردی کشور و نیز برای ثبت در حافظه جمعی و افکار عمومی به عنوان ناظر بی‌طرف بر مجموع اقدامات و تمهیدات منتج به تکرار نشدن وقایع مشابه ازسوی متولیان امر تقدیم می‌شود:

الف) به‌طور قطع برای شما به عنوان عضوی از جامعه مهندسان و کارشناسان ارشد کشور پوشیده نیست که در بررسی و کارشناسی حوادث، کوتاهی در انجام ندادن وظایف محوله، تفاوتی با اقدام اشتباه ندارد. بنابراین اقرار دیرهنگام اما پسندیده به بروز خطای انسانی در حادثه بوئینگ اوکراین از سوی ستادکل نیروهای مسلح نافی مسئولیت حقوقی سازمان هواپیمایی کشوری در حفظ امنیت جان مسافران پروازهای تجاری و مسافربری نیست. مجموعه تحت امر ریاست سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مسئول مستقیم تامین امنیت پروازهای مسافربری با کنترل نکردن فضای کشور و صدور اجازه پروازی با ریسک بسیار بالاتر از حد تحمل هوانوردی تجاری و در شرایط درگیری شدید منتج به ناامنی آسمان کشور برای همه پروازهای غیرنظامی، بند ۱ و ۲ شرح وظایف اجرایی را نقض کرده که این کوتاهی واضح و غیرقابل انکار، علاوه بر منجر شدن به حادثه‌ای دلخراش با آسیب‌های غیرقابل جبران انسانی، باعث آسیب رساندن به حیثیت داخلی و بین‌المللی صنعت هوانوردی کشور شده است که عواقب اولیه آن را در مواردی نظیر ممنوعیت فضای هوایی کشور برای پروازهای عبوری و انجام نشدن پروازهای بین‌المللی به مقصد ایران شاهدیم. بنا بر تصدی پست وزارت بهتر از هرکس بر مجموعه قوانین مربوطه واقفید که مسئولیت مستقیم عملکردها در هر مجموعه حقوقی به طور مستقیم بر عهده بالاترین مقام آن سازمان و در این مورد خاص، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری است.

ب) بروز حادثه بر اثر رعایت نکردن بند ۱ و ۲ شرح وظایف اجرایی بیان شده، باعث شد سازمان هواپیمایی کشوری برای رفع هرگونه مسئولیت، اصل بی‌طرفی و در نظر گرفتن همه احتمال‌ها در بررسی سوانح و حوادث هواپیمایی موضوع بند ۳ شرح وظایف یادشده را هم رعایت نکند و مجموعه اظهارات رئیس سازمان و اقداماتی نظیر جمع‌آوری غیرمسئولانه قطعات به جا مانده از یک حادثه هوایی کارشناسی نشده با لودر، بدون هرگونه پیش‌داوری، موید این نکته است.
متاسفانه مجموعه عملکردهای غیرمسئولانه در بالاترین سطوح مدیریتی سازمان هواپیمایی کشوری درزمینه این حادثه دردناک در کنار توجیه‌های غیرکارشناسی و نامستدل و در نهایت نپذیرفتن اشتباه‌ها و حتی اعلام عذرخواهی رسمی، بعد از گذشت ۴ روز از وقوع و ۲۴ ساعت پس از پذیرش کوتاهی از سوی بالاترین مسئولان لشکری و کشوری، موید این مهم است که درحال‌حاضر این سازمان متولی امنیت مسافرت‌های هوایی با مجموعه‌ای از مدیران اداره می‌شود که نه تنها اهل بررسی و قضاوت بی‌طرف و پذیرش اشتباه خود نیستند بلکه به احتمال قوی (مبتنی بر اصل تسری سوء رفتارهای این‌چنینی) در زمان بروز مخمصه نسبت به لاپوشانی و از بین بردن مدارک نیز اقدام کرده و خواهند کرد. درواقع این عزیزان هنگام بروز حوادث، به‌جای مدیریت بحران، بحران جدیدی ایجاد می‌کنند. بنابراین بنا به مسئولیت سنگین این سازمان در حفظ ایمنی صنعت هوانوردی تجاری و با در نظر گرفتن نتیجه عملکرد کنونی حوزه مدیریتی سازمان هواپیمایی کشوری، گزارش حوادث و نیز مجوزها و گواهی صلاحیت‌های صادره در زمان تصدی این گروه مدیریتی از صحت و اطمینان لازم برخوردار نبوده و باید در زمینه کسب اعتبار دوباره برای این سازمان، به دقت مورد بررسی، تفحص و راستی‌آزمایی ازسوی هیات‌های کارشناسی خبره بی‌طرف قرار گیرند.

با توجه به مسائل بیان شده، تا زمان بررسی کامل و بی‌طرف ابعاد قضایا، مسئولیت هر دقیقه ادامه فعالیت ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و گروه مدیریتی او و در نتیجه، وقوع هرگونه حادثه احتمالی در صنعت هوانوردی تجاری کشور اعم از خطای سهوی یا اشتباه به عمد و نیز امحای احتمالی اسناد مرتبط با این حادثه یا حوادث پیشین با شخص حضرتعالی است.

“امیر حسین صراف ـ تحلیلگر صنعت هوانوردی”

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صمت


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو