پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | یادداشتی از سرهنگ فنی و افسر پدافند بازنشسته ستاد نیروی هوایی ارتش در مورد سانحه هوایی اخیر

تاریخ خبر: // کد خبر: 264576 // // // // //


یادداشتی از سرهنگ فنی و افسر پدافند بازنشسته ستاد نیروی هوایی ارتش در مورد سانحه هوایی اخیر

سازمان هواپیمایی کشوری دارای مرکزی به نام مرکز اطلاعات پروازی یا به انگلیسی FIC(Flight Information Center) است. جدای از خطوط دیتا، این مراکز از دو طریق باسیم (تلفن هات لاین) که نیازی به گرفتن شماره ندارند و درجا و با یک دگمه جواب می دهند به مراکز کنترل و فرماندهی پدافند هوایی که C4I گفته می شود جهت تبادل اطلاعات آنی و بدون فوت وقت وصل هستند.


یادداشتی از سرهنگ فنی و افسر پدافند بازنشسته ستاد نیروی هوایی ارتش در مورد سانحه هوایی اخیر

یعقوب اصلانی ، سرهنگ فنی ستاد و افسر پدافند بازنشسته ستاد نیروی هوایی ارتش :  سازمان هواپیمایی کشوری دارای مرکزی به نام مرکز اطلاعات پروازی یا به انگلیسی FIC(Flight Information Center) است. جدای از خطوط دیتا، این مراکز از دو طریق باسیم (تلفن هات لاین) که نیازی به گرفتن شماره ندارند و درجا و با یک دگمه جواب می دهند به مراکز کنترل و فرماندهی پدافند هوایی که C4I گفته می شود جهت تبادل اطلاعات آنی و بدون فوت وقت وصل هستند.

به دلیل اینکه هواپیماهای غیر نظامی که از خطوط هوایی معرفی شده و مشخص بین المللی پرواز می کنند و دارای اهمیت خاصی هستند نیاز است کشور ها در برخورد با آن ها از پروتکل های خاص اطاعت کنند. طبق این قوانین اساسا پدافند حق شلیک در حوالی این خطوط را نداشته و در صورت ضرورت (برای مثال آموزش یا رزمایش) باید قبلا اطلاع دهند که در این مسیر ها پروازی انجام نشود که به اصطلاح نوتام (NOTَAM) می گویند.

مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به جو موجود کشور باید کتبا و تلفنی این هواپیمای اکرائینی که با مجوز برج کنترل فرودگاه تازه پرواز کرده و خلبانش امیدوار به پشتیبانی و تامین امنیت توسط فرودگاه بین المللی بود ( فرودگاه ها مسئول امنیت پرواز این هواپیما هستند)، در درجه اول مقصر است. به خصوص که مسئولین مربوطه حرف های متناقض زده و لاپوشانی نیز کرده اند.

پدافند نیز باید در مراکز کنترل و فرماندهی افراد خبره ای مجهز به ارتباطات آنی استاندارد که اشراف کامل به امور داشته استفاده و اساسا بدون هماهنگی های لازم با بالاترین مقامات در دسترس شلیک انجام نشود. نفر اپراتور نیز قبلا آموزش کافی دیده بداند که در مجاورت کریدور هوایی نباید بنا به تشخیص [آتش به اختیار] عمل کند.

در این واقعه یا اوپراتور آموزش کافی ندیده و یا از اهمیت کار بی اطلاع بوده که در هر حالت نافی مسئولیت مسئولین بالاتر پدافند نیست. در اینگونه عملیات مکالمات فی ما بین نفرات ضبط یا یاداشت می شود.

مطلب دیگر اینکه بعد از هر شلیک ولو استفاده از توپ باید تعداد شلیک ها اول صبح بطور سلسله مراتب به مقامات بالا گزارش شود که در این صورت دلیلی برای عدم اعلام به موقع و تعلل نمی ماند. نتیجه اینکه باید به ضعف ها اذعان کرد و از اخذ تصمیمات پر از ریسک و خطر آفرین جلو گیری کرد.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفه از کانال تلگرامی AeroSP


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو