پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری در سانحه‌ سرنگونی پرواز PS752

تاریخ خبر: // کد خبر: 264614 // // // // خبر مهم


عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری در سانحه‌ سرنگونی پرواز PS752

متاسفانه در سانحه‌ی اخیر اشتباهات غیرقابل قبولی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر عوامل دخیل در امر بررسی این سانحه اتفاق افتاد که جلوگیری از بروز چنین اشتباهاتی در اطلاع رسانی به راحتی ممکن بود. بویژه که در مورد سانحه‌ی B737-800 خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال، عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار گرفته بود.


عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری در سانحه‌ سرنگونی پرواز PS752

سازمان هواپیمایی کشوری، در ایران به عنوان بالاترین مقام قانون گذار و مسئول در زمینه‌ی هوانوردی شناخته می شود که باید در تمامی شرایط بتواند با استقلال کامل دیدگاه کارشناسی خود را پیرامون مسائل خاص، حوادث و سوانح احتمالی بیان نماید. متاسفانه در سانحه‌ی اخیر اشتباهات غیرقابل قبولی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر عوامل دخیل در امر بررسی این سانحه اتفاق افتاد که جلوگیری از بروز چنین اشتباهاتی در اطلاع رسانی به راحتی ممکن بود. بویژه که در مورد سانحه‌ی B737-800 خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال، عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار گرفته بود.

یکی از اظهار نظر های رسمی سازمان هواپیمایی کشوری پیرامون این سانحه در ساعت های ابتدایی؛ تصمیم خلبان مبنی بر بازگشت به فرودگاه بود. جای سوال دارد که این ادعا بر چه اساسی مطرح شده بود؟ آیا صرفا گردش به راست هواپیما می تواند سند محکمی برای این ادعا باشد؟

آیا مدرک دیگری در دسترس سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته بود که احتمال های دیگر مانند گردش غیر قابل کنترل هواپیما را مثلا به دلیل قفل شدن فرامین هواپیما یا موارد مشابه را منتفی کند؟ آیا صرفا یک گردش به راست سند این سازمان برای این ادعا بود؟ با این وجود گردش به چپ در مسیر قرینه هم میتوانست همین برداشت را در پی داشته باشد!

اما دومین اظهار نظر غیر قابل قبولی که چند بار مطرح گردید؛ رد قطعی دلیل اصابت موشک به هواپیما بود!

در همان ساعات اول پس از سقوط با انتشار تصاویری از سایت سانحه؛ شکاف و سوراخ های متعددی روی قسمت های گوناگون از بدنه‌ی هواپیما مشاهده شد که به آثار برخورد ترکش با هواپیما شباهت داشتند. هرچند این ناهنجاری ها برروی بدنه می توانست عوامل دیگری هم داشته باشد، اما از یک سازمان متخصص انتظار می رود به جای استناد به گزارش نهاد های دیگر، به یافته های خود استناد کند و به عنوان یک نهاد متخصص با بررسی دقیق بدنه‌ی هواپیما نتیجه را اعلام نماید و یا در یک حالت عادی اگر هنوز تحقیقات خود را تکمیل نکرده است، گزینه های احتمالی که شواهدی نیز برای اثبات آن ها موجود است را از اساس تکذیب نکند و اعلام کند که تا اتمام مراحل ابتدایی تحقیقات نمی تواند گزینه های احتمالی را رد یا تایید کند.

در حال حاضر نیز هیچ مدرکی مبنی بر تایید یا رد رفتار خلبان مبنی بر تصمیم او برای بازگشت به فرودگاه یا انجام گردش به راست وجود ندارد و باید تا بررسی جعبه های سیاه منتظر این اطلاعات باقی ماند. تنها پس از انتشار نتیجه‌ی بررسی جعبه های سیاه می توان دریافت که آیا برخورد نکردن هواپیما با مناطق مسکونی نزدیک به محل سانحه حاصل تلاش خلبان ها است، یا شانس با افراد ساکن روی زمین یار بوده.

متاسفانه این جزئیات اشتباه در گزارش رسمی سازمان هواپیمایی کشوری نیز به دو زبان فارسی و انگلیسی در تارنمای این سازمان منتشر شده است که می تواند صلب اعتماد متخصصین داخلی و خارجی فعال در حوزه‌ی هوانوردی از این سازمان را درپی داشته باشد. این شتابزدگی و ارائه‌ی گزارش غیردقیق نیز نیاز به بررسی و تحقیق توسط متخصصین این حوزه را دارد.

لازم به یادآوری است که سال گذشته نیز پس از سانحه‌ی B707 ارتش جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه فتح، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی دور از انتظار، اطلاعات کاملا اشتباهی مانند قرقیزستانی بودن هواپیما و اعلام نقص فنی به عنوان دلیل سانحه به رسانه ها منتقل کردند.

در ادامه‌ی روند بررسی سانحه‌ی پرواز PS752 در ابعاد تخصصی هوانوردی غیر نظامی نیز، با توجه به قطع ارسال علائم ارتباطی از سوی هواپیما، باید بررسی های لازم انجام شود تا پاسخ این سوال ها حاصل شوند:

عدم ارسال موقعیت هواپیما توسط سیستم ADS-B و ارتباط برقرار نکردن خلبان با واحد های کنترل ترافیک هوایی چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

یک: بروز اختلال یا قطع کامل سیستم برق هواپیما که در اثر خارج شدن همزمان ژنراتور های هر دو موتور هواپیما و قطع برق پشتیبان باتری یا آتش سوزی در سیم‌کشی هواپیما اتفاق می افتد.

دو: برخورد ترکش ها به تمامی آنتن های ارتباطی هواپیما که در حالتی بسیار نادر ممکن است اتفاق افتاده باشد.

سه: ورود بخشی از ترکش ها به کاکپیت و مجروح کردن خلبان های هواپیما ( که میتواند صرفا عدم اطلاع دادن شرایط غیر عادی به واحد های کنترل ترافیک هوایی توسط خلبان ها را توجیه نماید. ).

همچنین کشف محل آغاز آتش سوزی، عملکرد موتور ها پس از برخورد ترکش ها به هواپیما و دیگر جزئیات مربوط به این سانحه، می تواند ابعاد آن و آنچه به سرنشینان هواپیما در دو دقیقه‌ی پایانی گذشته را آشکار سازد تا در آینده افراد متخصص فعال در صنعت هوانوردی بتوانند تلاش خود را برای حفظ ایمنی بیشتر مسافران، حتی در شرایط مشابه این پرواز انجام دهند.

البته با‌توجه به احتمال اختلال کلی در سیستم برق هواپیما، باید امیدوار بود که این مشکل احتمالی تاثیری بر روند کاری جعبه های سیاه نگذاشته باشد و گروه بررسی سانحه بتوانند با بازیابی داده های موجود در FDR و CVR، به اطلاعات کامل لحظات پایانی پرواز دسترسی پیدا نمایند .

ضمنا با توجه به مورد سوال قرار گرفتن دلایل تاخیر یک ساعته‌ی این هواپیما در فضای رسانه‌ای؛ انتظار می رود سازمان هواپیمایی کشوری با ارائه‌ی مستندات فنی و دلایل کافی این تاخیر را توضیح دهد تا از انتشار بیشتر شایعه و فراهم آوردن فضای سوءاستفاده جلوگیری نماید.

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی Aerospacetalk


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو