پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | معضلی به نام گواهینامه مربیگری !

تاریخ خبر: // کد خبر: 266042 // // // //


معضلی به نام گواهینامه مربیگری !

بحثی که این روزها درباره اعطای گواهینامه مربیگری به برخی افراد تحت عنوان صدورِآنی گواهینامه مطرح شده است، مربوط به اکنون نیست که بخواهیم آن را صرفاً به یک یا چند مورد خطا در سایت شهید عسگری مربوط بدانیم. محدود کردن این بحثِ موسّع به شرایط امروز و تنها این سایت، قطعاً اگر مغرضانه نباشد، ناشی از نوعی نگاهِ خاص است که بنا ندارد تمام زوایای بحث را بشکافد. در کلّ روند صدور گواهینامه‌ها سیکل معیوبی دارند، چه در صدور، چه در تمدید، چه برای خلبان، چه برای مربی، چه از سوی سازمان هواپیمایی، چه از طرف انجمن ورزش‌های هوایی و فدراسیون انجمن‌ها.


معضلی به نام گواهینامه مربیگری !

بحثی که این روزها درباره اعطای گواهینامه مربیگری به برخی افراد تحت عنوان صدورِآنی گواهینامه مطرح شده است، مربوط به اکنون نیست که بخواهیم آن را صرفاً به یک یا چند مورد خطا در سایت شهید عسگری مربوط بدانیم. محدود کردن این بحثِ موسّع به شرایط امروز و تنها این سایت، قطعاً اگر مغرضانه نباشد، ناشی از نوعی نگاهِ خاص است که بنا ندارد تمام زوایای بحث را بشکافد.  در کلّ روند صدور گواهینامه‌ها سیکل معیوبی دارند، چه در صدور، چه در تمدید، چه برای خلبان، چه برای مربی، چه از سوی سازمان هواپیمایی، چه از طرف انجمن ورزش‌های هوایی و فدراسیون انجمن‌ها.
صدور گواهینامه‌ها در اصل باید در اختیار باشگاه‌های ورزشی و موسسات و مدارس خلبانی باشد. نه هیچ نهادِ دیگری که کارش در اصل سیاستگذاری است. بنابراین ورود انجمن یا هواپیمایی به این کار در کل فسادزاست. برای همین است که قریب به یکسال و اندی می شود که شرکت فرودگاه‌ها و مرکز آموزش علوم و فنون از صدور گواهینامه‌ها منع شده است.
باشگاه های ورزشی یا موسسات آموزش خلبانی فوق سبک نیز باید اولاً دارای مجوز فعالیت از بالاترین مرجع باشند در ثانی دارای توانایی‌های لازمِ نرم افزاری و سخت افزاری برای صدور گواهینامه باشند. بنابراین هر فردی با اجاره‌ی یک دفتر برای فروش تجهیزات پروازی و تبلیغ شبانه روزی در فضای مجازی برای فروشِ بیشتر طبعاً نمی تواند ادعای باشگاهداری کند. حال این‌که چرا عده ای که شاید فاقد صلاحیت هستند دارای موسسه یا باشگاه هستند و عده‌ای دیگر که ممکن است واجد صلاحیت باشند نیستند، خود بحث جدایی می طلبد.
اما چرا ورود مستقیمِ نهادهایی مانند انجمن یا هواپیمایی در بحث صدور گواهینامه فسادزاست، اصلاً نیازی به صغرا و کبرا چیدن ندارد. کافی است نگاهی به عملکرد نهادها طی سالیان اخیر و دعواهایی که برای مجوز انحصاریِ صدور گواهینامه از سال ها پیش تاکنون کرده‌اند بیندازید تا عمق مطلب برایتان بیشتر آشکار شود. نمونه‌ اخیر آن صحبت‌های رئیس محترم فدراسیون انجمن های ورزشی در لرستان بود که همین کانال آنها را منتشر کرد و بازتاب نظرات خلبانان را هم در پی آن در اینستاگرام سروش مشاهده کردید. تمام همّ و غم آقایان در دو طرف اینست که ما باید گواهینامه صادر کنیم نه آن یکی! ظاهراً هیچکدام دغدغه‌ای درباره اینکه این گواهینامه ها چگونه و تحت چه شرایطی باید صادر شوند، ندارند.
اگر بالفرض به فرد یا افرادِ تازه‌کاری از طرف یک موسسه خصوصی که مجوزش را از هواپیمایی گرفته، گواهینامه مربیگری فروخته شده، برای فرد و افراد دیگری هم از طرف انجمن همین خبط و خطا صورت گرفته است. و این معضل منحصر به یک سایت به نام سایت همت نیست. در تمام کشور این معضلات کم و بیش وجود دارند. منتها با این تفاوت که این خطا در هواپیمایی توسط موسسات خصوصی انجام می شود ولی در فدراسیون توسط مسئولین! حال چرا نگاه‌ها همه متوجه سایت شهید عسگری است؟ چون این سایت تازگی‌ها رونق گرفته، تعداد چادرهایش بیشتر از قبل شده، فعالین در آنجا رو به ازدیاد گذاشته و از طرفی ظاهراً این فعالیت‌ها خارِ چشم برخی ها شده که نمی توانند بر آنجا تسلطِ مدیریتی داشته باشند، برای همین بیشتر زیر ذره‌بین قرار می گیرد.
در همین سایت ماهِ پیش خلبان تندمی که در دوره ششم مربیگری انجمن حضور دارد با سابقه‌ی چند سال خلبانی، در هوای مه‌آلود اقدام به پرواز کرد و سانحه داد.
برخی دیگر از مربیانِ همین دوره که شرایطِ آزمون ورودی و تقلب رخ داده در آن را مفصلاً در همین پایگاه خبری شرح دادیم، هم اکنون که هنوز دوره تمام نشده و مدرک مربیگری نگرفته‌اند در شهرستان‌ها اقدام به پذیرش هنرجو کرده و کاسبی می کنند. هفته‌ی قبل از این سانحه در همت، فرد دیگری از همین دوره در شاهرود سانحه و شکستگی عضو داد. بنابراین ملاحظه می فرمائید که سانحه‌آفرینی محدود به این نهاد و آن سازمان، این دوره‌ی مربیگری و آن دوره نیست. فقط ممکن است این خبط و خطاها شدت و ضعف داشته باشند، وگرنه در اصلِ وقوع خطا فرق چندانی بین دو نهاد دیده نمی شود.
چهار سال است در همین کانال اعلام کرده‌ایم که انجمن و فدراسیون یکبار هم که شده بیلان مالی درآمدهای ناشی از صدور و تمدید گواهینامه‌ ها را برای شفاف سازی اعلام کنند. فکر می کنید چرا تاکنون چنین نکرده‌اند؟ آیا جز این است که زلف‌شان با این درآمدها گره خورده است؟ چرا؟ چون اعتباری از فدراسیون دریافت نمی کنند. بنابراین مجبورند گواهینامه بفروشند. متاسفانه در روند صدور و به ویژه تمدید گواهینامه‌های فوق سبک در هر دو نهاد تقریباً نظارت قابل توجهی انجام نمی شود. یک خلبان برای تمدید گواهینامه کافی‌ست مبلغ مورد نظر را به حساب فدراسیون یا موسسه خلبانی واریز کند. برای صدور گواهینامه خلبانی نیز در بسیاری از موارد فقط به همین پارامتر تاکید شده است.
اما اینکه چرا افراد به گواهینامه‌های هواپیمایی بیشتر روی می آورند، دلایل دیگری هم دارد. ورزش هوایی ریسک بالایی داشته و سوانح زیادی دارد. وقتی خلبان و مربی می بیند پس از سانحه تندم یا هنرجو، دادگاه برای مدرک هواپیمایی به مراتب بیشتر از مدرک انجمن ارزش و اعتبار قائل است، طبعاً به گواهینامه سازمان تمایل پیدا می کند. آیا اگر این روند به نفع انجمن بود و دادگاه مدرک این نهاد را بیشتر قبول داشت، آیا نیل به اخذ گواهینامه انجمن از سوی خلبانان تندم و مربیان ازدیاد نمی یافت؟ و آیا آنگاه این مساله موجب افزایش آسیبِ گواهینامه فروشی از طرف انجمن‌نمی شد؟
از زاویه‌ی دیگر به مساله نگاه کنیم. اگر واقعاً مشکل ما با گواهینامه فروشی کاهش یا افزایش درآمد یک نهاد و سازمان نیستند و نگران سوانح هستیم، تحقیق کنیم که طی سالیان گذشته بیشترین سوانح و مرگ ها توسط چه کسانی، با چه نوع گواهینامه‌ای رخ داده است.
سایت شهید عسگری، یک سایت ثبت شده‌ی رسمی است که بی‌شک بیشترین تعداد سورتی پروازها را در تمام سال در بین تمام سایت‌های کشور دارد. اما در عین حال کمترین و کمترین میزان سوانح و مرگ را داشته است. میانگین سوانح در این سایت با توجه به تعداد پروازها به هیچ وجه عدد قابل توجهی نیست. که این امر ناشی از نظارت بر پروازها و مدیریت دلسوزانه است. بنابراین صِرف گواهینامه فروشی و گواهینامه خریدن علت سانحه نیست.
بنابراین در بررسی یک آسیب باید تمام جوانب امر را واشکافی کرد تا در نهایت به یک مدل و الگوی کامل برای پیشگیری از آسیب‌ها دست یافت. وگرنه محدود کردن خطای گواهینامه فروشی به یک نهاد و یک سایت، کاری از پیش نمی برد.
راهنمایی و رانندگی سالهاست صدور گواهینامه را به شرکت‌ها واگذار کرده است تا به وظایف اصلی خود که همانا سیاستگذاری و مدیریت کلان است بپردازد. سازمان هواپیمایی نیز این‌کار را به موسسات تابعه خود واگذار کرده که صرفاً از این سازمان مجوز سالیانه فعالیت می گیرند. ممکن است درصد خطای این موسسات طی سالیان اخیر رو به ازدیاد نهاده باشد که صدالبته باید از آن پیشگیری کرد. اما انجمن صدور گواهینامه را نه تنها به باشگاه‌های واجد صلاحیت و مربیان و خلبانان مبرّز واگذار نمی کند، بلکه مصرّانه خواهان ادامه این چرخه‌ی معیوبِ درآمدزایی است. زیرا همانطور که گفته شد از جایی بودجه نمی گیرد و درآمدی جز این ندارد. و این درآمد خرج برگزاری وظایف اصلی او که برگزاری مسابقه است نیز نمی شود.
لذا اگر تمام این معضلات را بتوان در یک بسته کامل دید و بر اساس آن راهکار پیشگیرانه اندیشید می توان امید داشت که معضل گواهینامه فروشی هم برطرف شود.

این تحلیل صرفا توسط ایرلاین پرس و در راستای ایفای وظایف اطلاع رسانی ، منتشر شده و انتشار آن به معنای تائید نظرات نیست

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی sorooshparvaz


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو