پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | توضیحاتی در خصوص ساعت صدور نوتام اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای ممنوعیت پرواز بر فراز ایران،عراق و حوزه خلیج فارس

تاریخ خبر: // کد خبر: 266048 // // // // خبر مهم


توضیحاتی در خصوص ساعت صدور نوتام اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای ممنوعیت پرواز بر فراز ایران،عراق و حوزه خلیج فارس

بررسی و اطلاع از ساعات صدور دو نوتام اداره فدرال هوانوردی آمریکا با موضوع ممنوعیت پروازهای آمریکایی و اشخاصی که تحت گواهینامه FAA پرواز می کنند، همچنین واکاوی کم توجهی احتمالی ایران به این اخطار، می تواند کمک کاری هر چند کوچک، در تحلیل سانحه حاضر،توسط مقامات ذی صلاح(هوانوردی،نظامی و امنیتی) باشد. گزارش حاضر ،به وضعیت صدور نوتام برای عراق و سپس ایران ، اشاره دارد .


توضیحاتی در خصوص ساعت صدور نوتام اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای ممنوعیت پرواز بر فراز ایران،عراق و حوزه خلیج فارس

در مورخ ۸ ژانویه مصادف با روز سانحه هواپیمایی اوکراین در ساعت 00:10 (UTC) یعنی ساعت ۳:۴۴ به وقت محلی چهارشنبه (حدود دو ساعت قبل از سانحه ) ، اطلاعیه هوانوردی( نوتام) از سوی اداره فدرال هوانوردی آمریکا به شماره A0002/20 صادر گردید. در نوتام منتشره ، به صراحت تاکید شده که به علت افزایش تنش و فعالیت‌های نظامی در منطقه و به دلیل بالا بودن ریسک به علت “محاسبات اشتباه” یا “شناسایی اشتباه” ، پروازهای آمریکایی و اشخاصی که تحت گواهینامه FAA پرواز می‌کنند، از عبور فضای ایران منع می شوند،همچنین توضیح داده می شود ، شرکت‌هایی که با گواهینامه صادره FAA و یا هواپیمای ثبت شده آمریکا برای سایر کشورها فعالیت می کنند ، می توانند پرواز کنند و در شرایط اضطراری سرخلبان پرواز می تواند از این اطلاعیه هوانوردی عدول نماید.

*** نکته توضیحی اول در خصوص اطلاعیه هوانوردی آمریکا : موشک باران پایگاه عین الاسد در ساعت ۰۱۲۰ دقیقه به وقت محلی صورت پذیرفت و اطلاعیه هوانوردی آمریکا در ساعت ۰۳۴۰ دقیقه یا حدود دو ساعت بعد منتشر شد .

A0002/20 NOTAMN
Q) KICZ/QRDLP//////
A) KICZ PART 1 OF 2
B) 2001080010
C) PERM
E) SECURITY..UNITED STATES OF AMERICA PROHIBITION AGAINST CERTAIN
FLIGHTS IN THE TEHRAN FLIGHT INFORMATION REGION (FIR) (OIIX).
THOSE PERSONS DESCRIBED IN PARAGRAPH A (APPLICABLITY) BELOW ARE
PROHIBITED FROM OPERATING IN THE TEHRAN FLIGHT INFORMATION REGION
(FIR) (OIIX) DUE TO HEIGHTENED MILITARY ACTIVITIES AND INCREASED
POLITICAL TENSIONS IN THE MIDDLE EAST, WHICH PRESENT AN INADVERTENT
RISK TO U.S. CIVIL AVIATION OPERATIONS DUE TO THE POTENTIAL FOR
MISCALCULATION OR MIS-IDENTIFICATION.
A. APPLICABILITY. THIS NOTAM APPLIES TO: ALL U.S. AIR CARRIERS AND
COMMERCIAL OPERATORS; ALL PERSONS EXERCISING THE PRIVILEGES OF AN
AIRMAN CERTIFICATE ISSUED BY THE FAA, EXCEPT SUCH PERSONS OPERATING
U.S.-REGISTERED AIRCRAFT FOR A FOREIGN AIR CARRIER; AND ALL
OPERATORS OF AIRCRAFT REGISTERED IN THE UNITED STATES, EXCEPT WHERE
THE OPERATOR OF SUCH AIRCRAFT IS A FOREIGN AIR CARRIER.
B. PERMITTED OPERATIONS. THIS NOTAM DOES NOT PROHIBIT PERSONS
DESCRIBED IN PARAGRAPH A (APPLICABILITY) FROM CONDUCTING FLIGHT
OPERATIONS IN THE ABOVE-NAMED AREA WHEN SUCH OPERATIONS ARE
AUTHORIZED EITHER BY ANOTHER AGENCY OF THE UNITED STATES GOVERNMENT
END PART 1 OF 2
A0002/20 NOTAMN
Q) KICZ/QRDLP//////
A) KICZ PART 2 OF 2
B) 2001080010
C) PERM
E) WITH THE APPROVAL OF THE FAA OR BY A DEVIATION, EXEMPTION, OR OTHER
AUTHORIZATION ISSUED BY THE FAA ADMINISTRATOR. OPERATORS MUST CALL
THE FAA WASHINGTON OPERATIONS CENTER AT 202-267-3333 TO INITIATE
COORDINATION FOR FAA AUTHORIZATION TO CONDUCT OPERATIONS.
C. EMERGENCY SITUATIONS. IN AN EMERGENCY THAT REQUIRES IMMEDIATE
DECISION AND ACTION FOR THE SAFETY OF THE FLIGHT, THE PILOT IN
COMMAND OF AN AIRCRAFT MAY DEVIATE FROM THIS NOTAM TO THE EXTENT
REQUIRED BY THAT EMERGENCY.
THIS NOTAM IS AN EMERGENCY ORDER ISSUED UNDER 49 USC 40113(A),
44701(A)(5), AND 46105(C).
ADDITIONAL INFORMATION IS PROVIDED AT:
HTTP://WWW.FAA.GOV/AIR_TRAFFIC/PUBLICATIONS/US_RESTRICTIONS/
F) SFC
G) UNL
END PART 2 OF 2

 

*** نکته توضیحی دوم: نوتام بالا مربوط به آسمان ایران بوده و در برخی از منابع (خصوصا فضای مجازی)، نوتام مربوط به آسمان عراق بجای نوتام ایران درج شده است ( یعنی در ابتدا نوتام مربوط به عراق در ساعت ۰۳۱۵ صادر شده و بعد در ساعت ، ۰۳۴۰ نوتام مربوط به ایران صادر گردیده است)
ساعت صدور

8 ژانویه ، ساعت ۰۰۱۰ (ساعت جهانی) utc
یعنی: 0340 صبح

B) 2001080010
۲۰ اول یعنی سال ۲۰۲۰
۰۱ ماه ژانویه
۰۸ روز هشتم
۰۰۱۰ هم ساعت جهانی بوده که جهت تبدیل به ساعت بوقت ایران ، می بایست بعلاوه ۰۳۳۰ ساعت شود.

 

*** نکته توضیحی سوم : نوتام ها عموما به دو دسته A و B تقسیم می شوند .نوتام های دسته A بین المللی بوده و دسته B داخلی می باشد . در نتیجه NOTAM SERIES A ، از طریق شبکه های مخابراتی به تمام دنیا ارسال می گردد و تمام کشورهایی که بنوعی با آن موضوع سروکار دارند از آن مطلع می شوند .

 

*** نکته توضیحی چهارم : در سیستم هوانوردی جهانی ، محاسبات اشتباه یا شناسایی اشتباه که در متن نوتام هم آمده از موارد ریسک بالا ناشی از فعالیت های نظامی است که بلافاصله باعث صدور نوتام و ممنوعیت پرواز در آسمان منطقه می شود . اما ظاهرا چنین خطری در سیستم سازمان هواپیمایی کشوری ایران،آن هم به عنوان یک سوی درگیری، حتی ریسک پایین هم محسوب نشده است. تا حتی برای ساعاتی شروع به پروازها را به تاخیر بیندازد چه رسد بستن آسمان .
هرچند نوتام آمریکا برای کشورهای دیگر لازم الاجرا نیست ، اما معمولا به عنوان توصیه به آن عمل می کنند، ما به عنوان طرف درگیری حتی به این حرکت دشمن توجه نکردیم. آیا شایسته نبود که به این هشدار توجه شده و احتمال داده می شد که دشمن، عمدا می خواسته آسمان را از هواپیماهای خودش خالی نموده و تلافی هوایی سنگین کند؟


به حرف A در ابتدای نوتام دقت بفرمایید

منبع : با اندکی اضافات و تلخیص، تهیه شده توسط امیرحسین صراف، تحلیل گر حوزه هوانوردی

اختصاصی ایرلاین پرس


دیدگاه خود را بنویسید

  1. بابک نوشته است:
    15:07 مورخه 28 دی 98

    سلام ،
    بخشی این توضیحات مستقیما توسط نویسنده محترم متن تهیه نشده است . خوب بود نویسنده محترم،با توجه به اطلاعات بدست آمده از سوالات مطرح شده توسط ایشان با برخی از کارشناسان در گروه تلگرامی aviation group (متعلق به جناب مهندس شهرام امینی)، حداقل به این رفرنس هم اشاراتی می داشتند.
    توضیحات مربوط به نوتام A و B توسط آقایان شهرام امینی از اساتید مراقبت پرواز و آقای امیر بناگر دانشجوی خلبانی ارائه شده است. خوب است از این دو عزیز نیز تشکر شود .‌
    متشکرم .


    • ایرلاین پرس سر نوشته است:
      11:13 مورخه 19 بهم 98

      عین متن ارسالی کاپیتان بابک ، به نویسنده منعکس شد. نویسنده محترم پیشنهاد حذف توضیحات نوتام را دادند(موارد مطرح شده توسط دو عزیز مورد اشاره در کامنت کاپیتان بابک). اما بنظر می رسید که حذف این بند، از قوت متن و کامل بودگی آن کم می کند. از طرف دیگر ، نویسنده ، گله مند از نوع جملات بکار رفته در متن اولیه ارسالی و همچنین نادیده گرفته شدن زحمات خود و به حاشیه رانده شدن دغدغه های خود در روند تهیه متن بودند. بر این قاعده و به جهت پاسداشت تمامی زحمات و در عین حال ، فعالیت شفاف در حوزه رسانه، متن اولیه ارسالی کامنت کاپیتان بابک با حساسیت و امانتداری تم اصلی، اندکی ویرایش شده و با تغییرات منتشر گردیده است. همچنین به منظور کاهش حساسیت های احتمالی، انتشار کامنت با تاخیر زماتی دو هفته ای همراه بوده است.
      از هر دو عزیز بزرگوار و سایر فعالان دلسوز صنعت هوانوردی کشور، تشکر و قدردانی خاص داریم. امیدواریم با افزایش همگرائی ها شاهد، تشدید روند اصلاح این حوزه باشیم.





آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو