پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | شش نکته مخفی در گزارش سقوط هواپیما

تاریخ خبر: // کد خبر: 267213 // // // // // خبر مهم


شش نکته مخفی در گزارش سقوط هواپیما

اخیرا گزارش دوم سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر شد. در این گزارش جزییات حادثه پیش از پرواز بویینگ ۷۳۷-۸۰۰ و جزییات رفتار هواپیما و کادر پروازی قبل و حین سانحه منتشر شده و البته گفته‌های شاهدان محلی هم نقل شده است. با وجود این، گزارش سازمان هوا‍پیمای کشوری هنوز دارای ابهام و اما و اگرهایی است که معلوم نیست چرا سازمان هواپیمایی کشوری به آنها پاسخ نداده است.


شش نکته مخفی در گزارش سقوط هواپیما

اخیرا گزارش دوم سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر شد.  در این گزارش جزییات حادثه پیش از پرواز بویینگ ۷۳۷-۸۰۰ و جزییات رفتار هواپیما و کادر پروازی قبل و حین سانحه منتشر شده و البته گفته‌های شاهدان محلی هم نقل شده است. با وجود این، گزارش سازمان هوا‍پیمای کشوری هنوز دارای ابهام و اما و اگرهایی است که معلوم نیست چرا سازمان هواپیمایی کشوری به آنها پاسخ نداده است.

۱- بنا به گفته علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری ، هواپیما پیش از پرواز دچار نقص فنی موتور شده و موتور در فرودگاه امام خمینی(ره) بازبینی فنی شده است. عابدزاده اعلام کرد که هواپیما برخلاف نظر کارشناسان ایرانی و با اصرار تیم پرواز اوکراینی مجوز ترخیص گرفته است اما در گزارش اخیر سازمان هواپیمایی کشوری هیچ توضیحی درباره نقص فنی موتور و بازبینی آن در فرودگاه آورده نشده است.

۲- آن طور که پیش از این اعلام شده بود، هواپیما با یک ساعت تاخیر پرواز کرده است و در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هیچ اشاره‌ای به تاخیر پرواز و دلایل آن نشده است.

۳- در بند ۹ گزارش با عنوان بررسی اثرات عملیات تدافعی موشک به صراحت قید شده است که که در تاریخ ۲۰ دی ۹۸ یعنی روز قبل از اعلام رسمی علت سقوط هواپیما تیم تحقیقات سانحه برای بررسی علاپم بریدگی‌های بدنه هواپیما حاصل از هرگونه شی خارجی تشکیل جلسه داده است. سوال این است که با وجود اینکه تیم تحقیقات نسبت به بریدگی‌های حاصل از ضربه جسم خارجی مشکوک بوده است، چرا سازمان هواپیمایی کشوری به صراحت از رسانه‌های جمعی اعلام کرد که سقوط هواپیما ناشی از برخورد موشک نبوده است؟

۴- در گزارش قید شده است که بین ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه تا ۶ و ۱۸ دقیقه برج مراقبت با خلبان ارتباط داشته است اما در این گزارش قید نشده است که خلبان در این ۶ دقیقه حیاتی با برج مراقبت چه گفتگویی داشته است؟

۵- در این گزارش قید شده است که ۱۶۷ نفر مسافر سوار هوا‍پیما شده‌اند و فقط یک مسافر غاپب این پرواز بوده است. این در حالی است که رسانه‌های رسمی و از جمله باشگاه خبرنگاران جوان بلیت پرواز پیمان سرلک لژیونر فوتسال را منتشر کرده است که دومین غاپب ‍پرواز ۷۵۲ تهران- کی‌یف بوده است. اولین غایب این پرواز هم طبق آنچه رسانه‌های مختلف اعلام کرده بودند، واحد شهبازی، مسافری بود که به دلیل تخلف رانندگی و توقیف خودرو شخصی خود از پرواز جا مانده بود.

۶- در این گزارش به شلیک دو موشک اشاره شده اما مشخص نشده است که این موشک‌ها به صورت خودکار شلیک شده‌اند یا اپراتور پدافند دچار خطای دوباره شده است؟

حالا پس از این موارد گزارش فنی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی همچنان چند ابهام مهم دارد که به آن پرداخته نشده است.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روز نو


دیدگاه خود را بنویسید

  1. محمد نوشته است:
    18:49 مورخه 01 بهم 98

    گزارش سازمان هواپیمایی را با زاویه دیدی متفاوت از مقاله بالا نگاه می کنیم:

    ۱_ آیا اطمینان صد در صد وجود دارد که این سقوط بر اثر اصابت راکت بوده است؟!! در گزارش اخیر سازمان هواپیمایی کماکان این اطمینان بصورت کامل دیده نمی شود.
    فیلم های بی نام و نشان منتشره درباره اصابت راکت به این هواپیما تاکنون تایید اصالت و حقیقت نشده اند،این فیلم ها بسیار هم بایکدیگر متفاوت هستند، در فیلم اول که بمدت زمان حدود ۱۷ یا ۱۸ ثانیه است ، موشک ، به شکل یک نقطه بسیار ریز با نوری بسیار کم ، به دشواری دیده می شود ،
    اما در فیلم دوم ، هر دو موشک با نوری بسیار زیاد و بسیار درخشان و مشعشع قابل مشاهده هستند ، اما فیلم سوم ، باز هم با دوفیلم دیگر متفاوت است… …بنظر می رسد این فیلم ها مربوط به یک واقعه واحد نیستند ….

    نکته مهم دیگر به اظهارنظر یک کارشناس اکراینی ، اندک زمانی بعد از این حادثه برمی گردد ، و در زمانیکه هنوز کشور ما پرتاب راکت بسوی هواپیما را بر عهده نگرفته بود ، این کارشناس در آن زمان گفت ( البته به نقل از مضمون ) :
    « تاکنون در این گونه قضایا ، ایران همیشه نقش طرف زرنگ و برنده قضیه را بازی کرده است ، اما در قضیه فعلی ایران بازنده قضیه است ، چون به هرحال پرتاب راکت به هواپیما و سقوط آن به گردن ایران می افتد ، چه ایران این کار را کرده باشد ،چه خیر » همانطوری که می بینید این کارشناس هم اطمینان قطعی در این مورد نداشت….

    بنابراین می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اظهارات اولیه سازمان هواپیمایی در مورد انکار اصابت راکت ، به هواپیما ، شاید نشانه هایی از حقیقت داشته باشد ( هرچند احتمال آن می تواند ضعیف است) .

    نکته دیگر در گزارش سازمان هواپیمایی این است ، که نقش امواج الکترومغناطیسی در این زمینه منتفی دانسته شده است ، این نظر کاملا غیر منطقی است ،
    چون اولا ، دو سیستم مهم هواپیما ، یعنی ارتباط رادیویی و رادار ، در این واقعه مختل شده بودند و این سیستمها هم بشدت در مقابل امواج الکترومغناطیسی مزاحم آسیب پذیر هستند ، بعلاوه یک هواپیما اقیانوسی بزرگ از تجهیزات الکترونیک دارد ، هرکدام از این تجهیزات دارای قطعات مختلف مثل آی سی ها ، ترانزیستورها و…. و مدارات مختلف و بسیار پیچیده الکترونیکی هستند ،،،
    قطعات و مدارات الکترونیکی هواپیماها بسیار ویژه هستند ،
    ……
    حال چگونه در این مدت کوتاه که از این حادثه می گذرد تمامی این سیستم ها ی پیچیده بررسی و آنالیز شده اند و تاثیر امواج الکترومغناطیسی مزاحم بعنوان یک عامل مختل کننده این قطعات و مدارات ، منتفی دانسته شده است ؟؟؟!!!!!!

    ………

    به نظر بنده سقوط هواپیمای اخیر رانباید جدای از سایر سوانح هوایی چند سال اخیر بررسی کرد ، هرچند تفاوت های زیادی نیز دارند،
    آن چیزی که بیشتر عامل اصلی این سقوط بنظر میرسد همان امواج الکترومغناطیسی مزاحم است….


    • ایرلاین پرس سر نوشته است:
      19:52 مورخه 01 بهم 98

      سلام، ضمن تشکر از مشارکت شما در بحث ، می توان مباحث بیان شده توسط حضرتعالی را منظومه ای تشکیکی از رویدادها تلقی نمود، ولی محوریت تشکیک و یا جهت دهی به محوری خاص، قابل ملاحظه نیست. خواهشمند است، در صورت امکان بشکلی شفاف تر اقدام به بیان تشکیک ها و تحلیل ها گردد.


  2. محمد نوشته است:
    22:21 مورخه 01 بهم 98

    با سلام و تشکر
    محور بحث بنده ، امکان نقش داشتن امواج الکترومغناطیسی مزاحم دربروز این حادثه است
    ۱-حالت اول که فرض عمدی و جنگ الکترونیک بودن قضیه است، که شما بحد کافی و بخوبی در مقاله هایتان بدان پرداخته اید.
    ۲_ حالت دوم حالت سهوی قضیه است.
    در این حالت می توان فرضیه ای مطرح نمود، فرضیه ای که در سال گذشته در طی چند کامنت درمورد حادثه پرواز تهران یاسوج بدان پرداخته ام (حتی می توان آن را به برخی دیگر از سوانح هوایی چند سال اخیر نیز تعمیم داد).
    در کامنت های ذیل مطلب این نشریه تحت عنوان«خلبان پرواز تهران یاسوج مقصر اصلی نیست،_تاریخ انتشار ۱۶ اسفند ۹۷»
    بطور خلاصه طبق این فرضیه بنظر می رسد با توجه به پاره ای اظهارات رسمی و برخی آمارهای هواشناسی، احتمالا چند سال است ، که برای مقابله باخشکسالی در مناطق خشک کشور و آلودگی هوا در کلان‌شهرها ، یک سری تغییرات مصنوعی آب و هوایی یعنی جابجایی مصنوعی رطوبت هوا و ابرها و توده های هوا از مناطق مرطوب بطرف مناطق خشک بوسیله امواج الکترو مغناطیسی صورت می گیرد ، تا بارندگی در مناطق مذکور افزایش یابد. این اقدامات همراستا با اقداماتی مثل باروری ابرها صورت می پذیرد و ……
    به هرصورت، امواج الکترومغناطیسی احتمالی استفاده شده در این کار می توانند عواقب بسیاری داشته باشند مثل زلزله و ….سوانح هوابی . تاکید می گردد که موارد گفته شده ، فقط فرضیه هستند،
    جنانچه علاقمند باشید خوشحال خواهم شد توضیحات بیشتری در این مورد ارائه دهم .


    • ایرلاین پرس سر نوشته است:
      09:53 مورخه 02 بهم 98

      با سلام
      به منظور استفاده بیشتر خوانندگان از دانسته ها و اطلاعات حضرتعالی، خواهشمندیم در صورت امکان، مباحث در قالب چند صفحه و بشکل یک متن مستقل مرتبط با حوزه هوانوردی(ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم) ، تنظیم گردد و با نام شما در این پایگاه ، منتشر شود


  3. محمد نوشته است:
    14:30 مورخه 02 بهم 98

    بنده کارشناس این رشته نیستم وتحصیلاتی در مورد هوانوردی ندارم و اطلاعاتی معمولی دارم.
    نوشتن مقاله تخصصی در این زمینه بر عهده کارشناسان مرتبط با این رشته است.
    مطالب من بیشتر در حوضه گزارش خطر و گزارش حادثه است، که بر اثر استنباط خود و سکونت چندین ساله در مناطق مورد نظر ، و همزمانی حوادث ذکر شده ، بدست آمده اند.
    این مباحث در ایمنی صنعتی نیز مطرح هستند تا خطرات محیط (Hazards) حتی الامکان حذف یا کنترل گردند تا از وقوع حوادث (Accidents) جلوگیری گردد.
    حال در این مورد ما با حوادثی مهم و تقریبا همزمان و به وسعت یک کشور مواجه هستیم مثل زلزله ، سیل ، …….و حوادث هوایی، بنابراین به بررسی هایی بیشتر و صرف زمان بیشتری نیاز است.
    حال اگر فکر میکنید این مطالب میتوانند راهگشا باشند ، شاید حضورا بتوانم توضیحات بیشتر را که کاملا واضح و ساده هستند ، ولی کمتر مورد توجه قرار میگیرند ، بدهم ، تا کارشناسان مربوطه قضاوت کنند،





برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو