پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | مشکل عدم وجود سیستم فرود خودکار در فرودگاه همدان

تاریخ خبر: // کد خبر: 267228 // // // // خبر مهم


مشکل عدم وجود سیستم فرود خودکار در فرودگاه همدان

فرودگاه همدان سیستم فرود خودکار (ILS) هواپیما ندارد و این یک معضل است که موجب کنسل شدن پروازها در تغییرات سطحی آب‌و هوا می‌شود


مشکل عدم وجود سیستم فرود خودکار در فرودگاه همدان

مثنوی هفتاد من کاغذ پایانه حمل‌و‌نقل هوایی همدان این روزها دیگر در عرصه ملی و جهانی شهره شده است . غیر از مسافران ورودی، همدانی‌ها هم به خرید قطعی پرواز‌ها از فرودگاه همدان دلخوش و مطمئن نیستند. در کنار همه حواشی فرودگاه همدان، کنسل‌شدن پیاپی پروازهای همدان-کیش و همدان-مشهد و بالعکس به بهانه نامناسب‌بودن شرایط جوی در روزهای اخیر که بسیاری از پروازها در کشور انجام می‌شود، برای همدانی‌ها سؤال‌برانگیز است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی همدان در گفت‌وگو با همدان پیام گفت: پروازهای هواپیمای قشم ایر از فرودگاه مهرآباد به مقصد کیش به دلیل بارش برف لغو و به دنبال آن پرواز امروز این هواپیما در مسیر کیش به همدان و همدان به کیش نیز کنسل شد.
مرادی عنوان کرد: با توجه به شرایط جوی و ریزش سنگین برف و پایین‌بودن دید افقی در فرودگاه مهرآباد تهران، پرواز شماره ۱۳۲۰ و ۱۳۲۱ هواپیمایی قشم ایر در مسیر کیش-همدان-کیش یکشنبه ۲۹ دی‌ماه باطل اعلام می‌شود.
وی گفت: ‌پرواز ۱۳۲۱ قرار بود مسافران را ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه از فرودگاه کیش به همدان منتقل کند. ۹۴ بلیت برای این پرواز فروخته شده بود که گفته شد مسافران آن با نخستین پرواز جابه‌جا می‌شوند اما تکلیف اعتماد آن ها به خرید پرواز از همدان چه می‌شود؟‌
یکی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی همدان نیز می‌گوید: در کنار این اتفاق پرواز ۱۳۲۰ نیز قرار بود ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه از فرودگاه همدان به سمت کیش پرواز کند که بلیت‌های فروخته شده آن برای پرواز روز چهارشنبه ۲ بهمن‌ماه معتبر است.
این درحالی است که پرواز دوسویه همدان-کیش از روز چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه راه‌اندازی شده و استقبال خوبی از آن شده است.
درحالی‌که گفته می‌شود استمرار این پرواز مشارکت مردم را می‌طلبد، زیرا در صورت خالی‌ماندن صندلی‌های هواپیما، دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت چارترکننده، متضرر و مجبور به لغو آن می‌شود اما در این میان نقش فرودگاه و الزام در تأمین زیرساخت‌ها چیست ؟
مگر غیر از این است که رونق گردشگری این استان در گرو افزایش پروازها و راه‌اندازی پروازهای داخلی و خارجی است، برقراری و افزایش پروازها یکی از مواردی است که می‌تواند استان را در رسیدن به توسعه اقتصادی و گردشگری یاری کند اما چرا به باور اغلب کارشناسان گردشگری اغلب ظرفیت‌های گردشگری همدان ناقص است. ناقص یعنی اینکه فرودگاه داریم سیستم هدایت هواپیما در زمان برودت هوا را نداریم، راه‌آهن داریم اما ایستگاه قطارمان خارج از شهر است و دسترسی به آن از یک جاده بدون امنیت است، غار شگفت‌انگیز داریم اما برای جذب گردشگر زمستانی آن برنامه نداریم و حتی رستوران‌های محوطه علیصدر در زمستان یکی پس از دیگری تعطیل هستند…
آیا با فرودگاهی به قدمت 80 سال برازنده است که بگوییم درحال‌حاضر هفته‌ای دو پرواز در روزهای جمعه و سه‌شنبه به صورت رفت و برگشت از همدان به مشهد و برعکس انجام می‌شود.
آیا برازنده است که دلخوش به توافقاتی برای راه‌اندازی پرواز ایران‌ایر همدان-تهران، همچنین همدان-شیراز-قشم و همدان-نجف از سوی استاندار و نمایندگان مجلس با شرکت فرودگاه‌های باشیم؟
یک کارشناس گردشگری که نخواست نام او برده شود، گفت:‌ خوب است پیش از فروش نگران تأمین زیرساخت باشیم اینکه فرودگاه همدان فاقد سیستم فرود خودکار (ILS) هواپیما است یک معضل است که موجب کنسل شدن پروازها در تغییرات سطحی آب‌و هوا است.
وی تشریح کرد: سال ۱۳۴۵ شمسی طرح ساخت فرودگاه جدید، در کنار فرودگاه قدیم، مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۵۱ بهره‌برداری شد. این فرودگاه در فاصله 5 کیلومتری ضلع شمال شرقی شهر همدان و در کنار جاده اصلی تهران در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار واقع شده است و به سیستم‌های کمک ناوبری VOR/DME و NDB مجهز است اما یکی از مشکلات اساسی فرودگاه همدان نداشتن سیستم فرود خودکار هواپیما(ILS) است. وی گفت: معمولاً یک پرواز برای هدایت به سمت فرودگاه مقصد و نشستن در آن فرودگاه نیاز به دستگاه‌های ناوبری دارد که بتوانند هواپیما را در شرایط بد آب‌وهوایی تا ارتفاع و فاصله نزدیکی از سطح باند فرودگاه راهنمایی و هدایت نمایند و این مهم در همدان وجود ندارد.
امروزه یکی از مهمترین و متداولترین دستگاه‌های ناوبری، برای نشستن هواپیما در فرودگاه‌های پرترافیک و فرودگاه‌های با شرایط جوی نامناسب، سیستم نشستن به وسیله دستگاه (ILS ( Instrument Landing System است.
وی گفت: به عبارت دیگر ILS، دستگاه تقرب زمینی است که راهنمایی‌های دقیقی را در طول تقرب و نزدیک‌شدن به باند فرودگاه هنگام فرود برای هواپیما با استفاده از ترکیب سیگنال‌های رادیویی، ارائه می‌نماید که در هنگام کاهش دید افقی به دلایل (مه، باران، کولاک برف) برای فرود امن هواپیما کمک قابل توجه‌ای ارائه می‌کند.
دستورالعمل تقرب با دستگاه ILS برای هر تقرب به طور جداگانه و خاص طراحی می‌شود و نقشه‌ها و چارت هایی را شامل می‌شود که اطلاعات مورد نیاز خلبان (مانند فرکانس‌های ILS و حداقل دید افقی مورد نیاز برای انجام طرح تقرب) را در طول تقرب بر طبق قوانین پرواز با دستگاه IFR (پرواز کور) را ارائه می‌دهد.
یک سیستم ILS می‌تواند فقط برای یک باند، «طرح تقرب دقیق» Precision APP ارائه دهد؛ یعنی برای یک باند تعریف می‌شود. در کنار این مشکل اگر سری به مستندات دفاتر خدمات مسافرتی که تورهای تفریحی–پروازی را به واسطه فعال‌شدن پروازهای فرودگاه همدان در روزهای اخیر به مشتریان فروخته‌اند بزنیم درمی‌یابیم به واسطه کنسل‌شدن پروازها هرج‌ومرجی در بازار معاملات آنها رقم خورده است.
تا پیش از این دغدغه استان‌ پای کار آمدن آژانس‌های مسافرتی و ترغیب مردم به استفاده از هواپپیما برای سفر از استان بود اما حالا موضوع زیرساخت فرودگاه همدان است.
حالا تنها به اکتفای جذب مسافر برای سفرهای پروازی از فرودگاه همدان نمی تواند راهکار خروج فرودگاه از کمای چند ساله باشد. در آخرین برنامه پروازی همدان پروازهایی کنسل می‌شوند که برف و یخ آنچنان هم روزهای آخر دی را برای تصمیم‌گیری فراز و فرود هواپیما درگیر نکرده است، اما توجیه فرودگاه همدان برای لغو پروازها و ندادن اجازه نشست و برخاست به هواپیما باز هم برودت هوا در این پایگاه حمل‌ونقل هوایی است.
دو پرواز همدان به مشهد و همدان به کیش به ترتیب روزهای جمعه و یکشنبه گذشته با ظرفیت هر پرواز 100 مسافر در حالی به راحتی کنسل شد که برای فروش تورهای این پرواز دفاتر خدمات مسافرتی همدان بیش از یک هفته نیرو و انرژی صرف کردند.
کنسل‌شدن پروازها بار دیگر بی‌اعتمادی مسافران و فروشندگان تورهای پروازی را نسبت به فرودگاه همدان و چارترکننده مضاعف می‌کند. همدانی که تنها با یک پرواز آسمان خاموشش فعال می‌شود و در صورت کنسل‌شدن نشست و برخاست هواپیمان امکان انتخاب پرواز جایگزین در آن نیست اوضاعی بهتر از این را نخواهد داشت.
فرودگاه یکی از زیرساخت‌های اقتصادی و گردشگری هر شهری به شمار می‌رود و سالانه از این زیرساخت شهری می‌توان عواید مثبتی را نصیب منطقه کرد؛ فرودگاه همدان که هیچگاه رنگ رونق را به خود ندیده است، این روزها تنها به 2 پرواز در هفته دلخوش کرده است اما تکمیل نبودن زیرساخت‌ها جان پروازها را گرفته است.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت همدان پیام


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو