پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | آشنایی با قدیمی‌ترین ایرباس 300 در حال فعالیت دنیا

تاریخ خبر: // کد خبر: 268295 // // // //


آشنایی با قدیمی‌ترین ایرباس 300 در حال فعالیت دنیا

قدیمی‌ترین ایرباس 300 در حال فعالیت دنیا به سفارش ایران‌ایر و با سریال 80 ساخته شد. اولین پرواز خود را در 1980/02/13 با رجیستر آزمایشی F-WZEO انجام داد و در تاریخ 1980/4/16 [مطابق با 27 فروردین 1359] به این شرکت تحویل داده شد.


آشنایی با قدیمی‌ترین ایرباس 300 در حال فعالیت دنیا

قدیمی‌ترین ایرباس 300 در حال فعالیت دنیا به سفارش ایران‌ایر و با سریال 80 ساخته شد. اولین پرواز خود را در 1980/02/13 با رجیستر آزمایشی F-WZEO انجام داد و در تاریخ 1980/4/16 [مطابق با 27 فروردین 1359] به این شرکت تحویل داده شد.
مهمترین نکته قابل ذکر در مورد این هواپیما، ماجرای هواپیماربایی آن در سال 1363 است که در مسیر شیراز ـ تهران اتفاق افتاد و از آنجا که در آن ایام هنوز امنیت پرواز در ایران شکل نگرفته بود، پسر و دختری جوان اقدام به ربودن این هواپیما کردند.
پسر با همراه داشتن یک دوربین جیبی ادعا می‌کرد که در دوربین مواد منفجره جاسازی شده و با فشار شاسی، دوربین منفجر می‌شود و دختر نیز با کیفی که روی شانه خود انداخته بود و دو رشته سیم را از آن بیرون آورده و ادعا می‌کرد که اگر آنها را به هم وصل کنم، منفجر می‌شود.
یکی از هواپیمارباها با ورود به کابین خلبان، وی را مجبور می‌کند که مسیر خود را تغییر داده و به کشور کویت برود، اما کویتی‌ها باند فرودگاه را با استقرار انبوهی از اتومبیل‌ها بسته و اجازه ندادند هواپیما در این فرودگاه بنشیند. هواپیما به ناچار مجددا اوج می‌گیرد که در این هنگام توسط هواپیماهای جنگنده عراقی اسکورت و به سمت پایگاهی متعلق به نیروی هوایی دولت بعث عراق هدایت و روز بعد به فرودگاه بغداد منتقل شد.
هواپیما مدت 6 سال در این فرودگاه پارک شده بود تا اینکه پس از پایان جنگ ایران و عراق در شهریور ماه 1369، به ایران عودت داده شد.
این هواپیما هرچند از نظر سال ساخت، قدیمی محسوب می شود، اما بدلیل شش سال عدم پرواز و همچنین باقی بودن سیکل پرواز، همچنان قابلیت پرواز را دارد. چیدمان صندلی‌های این پرنده بصورت Y280 است.

مشخصات فنی و ظاهری
این هواپیما از 2 موتور توربوفن CF6-50C2 ساخت جنرال الکتریک در زیر دو بال، با طول هر موتور 4.65 متر و عرض 2.67 و با وزن هر کدام 4100 کیلوگرم و رانش هر کدام 51800 پاوند استفاده می‌کند. [این موتور قابل نصب روی هواپیماهای ایرباس 300 سری 200 و بوئینگ 747 تا سری 300 و DC-10-15/30 است.]
ـ مدل هواپیما: Airbus A300B2-203
ـ طول هواپیما: 53.62 متر
ـ طول کابین: 40.70 متر
ـ عرض هواپیما: 5.64 متر
ـ عرض کابین: 5.28 متر
ـ دهانه بال: 44.84 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 16.53 متر
ـ مساحت بال: 260 متر مربع
ـ سرعت کروز: 850 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 890 کیلومتر بر ساعت
ـ برد پرواز: 6300 کیلومتر
ـ سقف پرواز: 33000 پا (10 کیلومتر)
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 142000 کیلوگرم
ـ حداکثر وزن در زمان فرود: 130000 کیلوگرم
ـ کروی پرواز: سه نفر.

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی ایرونیوز


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو