پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | موسوی ایرتور: آزاد سازی نرخ‌ها تنها قسمتی از مشکلات ایرلاین ها را حل کرده + نقد

تاریخ خبر: // کد خبر: 275243 // // // // // // خبر مهم


موسوی ایرتور: آزاد سازی نرخ‌ها تنها قسمتی از مشکلات ایرلاین ها را حل کرده + نقد

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور گفت: آزاد سازی نرخ ها انجام شده است اما هنوز هم شرکت های هواپیمایی متحمل ضررهایی هستند. در گزارش حاضر، ضمن انعکاس کامل فرمایشات ایشان، اقدام به نقد مباحث مطرح شده با رویکردی کارشناسانه و بی طرف ، شده است.


موسوی ایرتور: آزاد سازی نرخ‌ها تنها قسمتی از مشکلات ایرلاین ها را حل کرده + نقد

رضا موسوی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور گفت: باوجود آزاد سازی نرخ ها به دلیل افزایش نرخ دلار و موضوع تحریم ها، شرایط عادی نیست و اگر شرکتی هم ارز آماده برای خرید کالا دارد، بایستی با چندین واسطه ارتباط برقرار کند تا بتواند قطعه ای را از کشورهایی مانند آمریکا یا فرانسه تهیه کند. وی افزود: موضوع دیگر، سه برابر شدن هزینه ها به دلیل افزایش یک باره نرخ ارز و نداشتن ثبات است و این امر به این دلیل که 70 درصد هزینه های شرکت های هواپیمایی، هزینه های ارزی است بر شرکت ها اثر می گذارد.

موسوی اضافه کرد: از سوی دیگر مشکل تهیه ارز نیز وجود دارد زیرا سامانه نیما و تخصیص ارز متوقف شده است. هرچند به بسیاری از شرکت های هواپیمایی از جمله ایران ایرتور ارز تعلق نگرفته است. باوجود تمام این مشکلات، هدف اصلی، بهبود و پرتوان نگه داشتن صنعت هوایی کشور است و از نظر من باوجود مشکلات اقتصادی، تحریم ها و نرخ ارز عملکرد شرکت هواپیمایی مناسب بوده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در واکنش به حمایت دولت از صنعت هوایی کشور گفت: دولت از این صنعت حمایت می کند و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده دولت حمایت های لازم را از شرکت ها دارد اما می توان میزان این حمایت را افزایش داد.

وی تصریح کرد: می توان از طریق اقداماتی مانند آزاد سازی نرخ ها یا برخی از نرخ های شناور کنترل شده از این صنعت حمایت کرد اما از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت با عناوینی مانند تعزیرات یا حمایت از مصرف کننده بدون پذیرفتن استدلال های منطقی و درست شرکت های هواپیمایی درخصوص قیمت گذاری از روش های مختلفی مانند جریمه کردن یا متخلف نام نهادن شرکت ها، موانعی را ایجاد می کند اما می توان این مشکلات را برطرف کرد. موسوی اظهار داشت: شرکت های هواپیمایی از طریق انجمن و با توافق با یکدیگر، نرخ ها را تعیین کرده و به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می کنند و سازمان نیز در سایت های رسمی مانند سایت انجمن این نرخ ها را اعلام می کند.

او افزود: شرکت های هواپیمایی به طور کامل این نرخ ها را رعایت می کنند اما ممکن است خطاهای کوچکی مانند برخی تفاوت ها در نرخ ها رخ بدهد و این موضوع قابل تعمیم به کل صنعت نیست. برای مثال در نرخ گذاری اتوماتیک ممکن است خطاهایی رخ دهد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشور با همکاری انجمن شرکت های هواپیمایی به طور دقیق و کامل نرخ ها را کنترل کرده و گزارش های مربوط را ماهانه اعلام می کند. هم چنین سامانه رسیدگی به شکایات مسافران نیز وجود دارد و از این طریق نیز کنترل ها صورت می گیرد.

موسوی درپاسخ به وضعیت شرکت ایران ایرتور گفت: درحال حاضر این شرکت وضعیت خوبی دارد و باتوجه به سرمایه گذاری های انجام شده، تنها شرکتی است که توانسته است ناوگان خود را گسترش دهد و تمام این ناوگان فعال است و تا انتهای سال 98، 5 فروند هواپیما به این شرکت اضافه خواهد شد.

 

نقد ایرلاین پرس: 

ضمن تشکر از فرمایشات آقای موسوی ، باید از ایشان پرسید که:

*** چطور محاسبه کرده اند که حداقل 70 درصد هزینه های یک شرکت هواپیمایی ارزی است؟ اگر پرواز های داخلی مدنظر باشد، حداکثر 30-40 درصد هزینه های شرکت می تواند ارزی باشد و اگر پروازهای خارجی مدنظر باشد، حداکثر 50-60 درصد هزینه های یک شرکت هواپیمایی می تواند ارزی باشد(مشروط به امکان سوخت گیری در خارج از کشور).

*** آقای موسوی عنوان داشته اند که ایرتور ارز نگرفته است. در حالی که سند مقابل نشان می دهد که ایرتور ، بالغ بر 176 هزار یورو دریافتی ارز داشته است(اینجا).

*** آقای موسوی خوب می دانند که تجربه آزاد سازی نرخ ها و یا نرخ های شناور کنترل شده به هزار و یک دلیل، تجارب شکست خورده و دارای بار فساد بسیار بالا بوده اند. بعید می دانیم ، فردی در حوزه هوانوردی حضور داشته باشد و بتواند مصادیق فساد آوری بحث آزاد سازی بلیت پروازی در یک بازار غیر رقابتی و نسبتا انحصاری را ، انکار کند.

*** در خصوص خطاهای کوچکی که ممکن است در نرخ گذاری بلیط پرواز (به ادعای آقای موسوی)، رخ بدهد، چند سوال داشتیم و خیلی مشتاق هستیم که ایشان در نقش یک مدیر تعزیراتی به این سوالات پاسخ دهند:

– وقتی قیمت بلیط کودک را معادل بزرگسال محاسبه می کنند ، این خطا چقدر کوچک است؟

– وقتی در یک سایت واحد فروش بلیط و برای شماره پرواز واحد(ساعت یکی، هواپیما یکی، شماره پرواز یکی) ، قیمت ها تا دو برابر متفاوت می تواند باشد، آقای موسوی چه حرفی دارند که بزنند؟

– وقتی در زمان گرفتن بلیت و خرید از سایت، قیمت ها را تغییر می دهند، آقای موسوی چه حرفی برای گفتن دارند؟

– از همه مهمتر،آیا آقای موسوی و سایر مدیران عامل ایرلاین های دارای فروش چارتری حاضر هستند ، قیمت فروش بلیت های چارتری خود به آژانس ها را کاملا شفاف کنند( فکر می کنم ، خودتان متوجه شدید که از چه چیز، صحبت می شود)؟

– …… .

*** آقای موسوی مکررا از توافق با سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی برای تعیین نرخ بلیت پروازی صحبت می کنند و سعی دارند با توسل به این دو مرجع، صحبت های خود را قانونی و مشروع جلوه دهند. در حالی که یکی از ارکان نقد و اختلاف ما ، با همین دو مرجع است. سوال این است که با توجه به یارانه های پیدا و ناپیدای ارایه شده به شرکت های هواپیمایی(در صورت نیاز لیست شده و شفاف به شهروندان ارایه می شود. از هزینه سوخت تا شیوه پرداخت خدمات فرودگاهی. از ارز دولتی تا ….. ) هزینه یک صندلی در یک ساعت پرواز داخلی و با کیفیت خدمات رسانی هواپیماهای ایرانی ، چقدر باید باشد؟ آیا آقای موسوی بعنوان یک مدیر باسابقه در شرکت های هواپیمایی، شیوه ایرلاین داری داخل کشور ما را تائید می کنند؟(در صورت نیاز، لیست کارکنان ایرلاین ها با تعداد پرنده های فعال در اختیار و صندلی پروازی، ارایه شده و با میانگین جهانی مقایسه خواهد شد. همچنین در صورت نیاز، بشکل سربسته از فضای کثیف دلال بازی ساختگی برای تامین قطعات حتی توسط ایرلاین هایی خاص، صحبت خواهد شد. البته در صورت نیاز).

ضمن آرزوی موفقیت برای این مدیر جوان فعال در حوزه شرکت های هواپیمایی ، منتظر حضور پنج هواپیمای جدید به کشور در سال جاری و اضافه شدن به ناوگان ایرتور هستیم.

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصاد آنلاین 

اختصاصی ایرلاین پرس


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو