پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | آسمانی شدن سرهنگ خلبان «بهروز نقدی‌بیک» از تیزپروازان «نهاجا» + خاطرات و زندگینامه

تاریخ خبر: // کد خبر: 276767 // ٬ // // // // خبر مهم


آسمانی شدن سرهنگ خلبان «بهروز نقدی‌بیک» از تیزپروازان «نهاجا» + خاطرات و زندگینامه

سرهنگ خلبان بهروز نقدی‌بیک از تیزپروازان نهاجا در دفاع مقدس و سال‌های پس از آن که حماسه‌های ماندگاری از جمله به پرواز در آوردن جنگنده میراژ بدون در اختیار داشتن کتاب هواپیما خلق کرد، آسمانی شد. گزارش زیر به زندگینامه این خلبان پرافتخار و برخی خاطرات مربوط به وی می پردازد.


آسمانی شدن سرهنگ خلبان «بهروز نقدی‌بیک» از تیزپروازان «نهاجا» + خاطرات و زندگینامه

یکی از کاربران توئیتر در صفحه کاربری خود نوشت: سرهنگ خلبان بهروز نقدی‌بیک از تیزپروازان نهاجا در دفاع مقدس و سال‌های پس از آن که حماسه‌های ماندگاری از جمله به پرواز در آوردن جنگنده میراژ بدون در اختیار داشتن کتاب هواپیما خلق کرد، آسمانی شد. در دوره‌ای افتخار درک محضر این بزرگوار را برای ثبت خاطراتش داشتم. روحش شاد.

سرهنگ خلبان «بهروز نقدی‌بیک» از تیزپروازان «نهاجا» آسمانی شد

سرهنگ خلبان «بهروز نقدی‌بیک» از تیزپروازان «نهاجا» آسمانی شد

 خلبان نقدی بیک در سال ۱۳۳۷ در تهران دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۵۵ وارد نیروی هوایی شد. وی مراحل آموزش خلبانی را بر روی هواپیماهای تی ۳۷، تی ۴۱ و تی ۳۸ در ایالات متحده با موفقیت گذراند و کمی پیش از وقوع انقلاب اسلامی به کشورمان بازگشت و جهت طی کردن دوره آموزش خلبانی جنگنده بمب‌افکن اف ۴ فانتوم خود را به گردان ۱۱ پایگاه یکم شکاری مهرآباد معرفی نمود. بهروز(غلامحسین) نقدی بیگ ،سپس به خلبانان پایگاه نوژه همدان پیوست، وی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی ۴۴ ماموریت برون مرزی را بر علیه مواضع ارتش بعثی عراق انجام داده است و سرنگونی یک فروند هواپیمای پیشرفته میگ-۲۵ عراق را نیز در کارنامه خود دارد. نقدی بیک که برای اولین و بدون هیچگونه آموزش و یا حتی دستورالعمل فنی، هواپیمای میراژ اف-۱ را در کشور به پرواز درآورد.

خاطره از اولین پرواز میراژ توسط سرهنگ بهروز نقدی بیک به نقل از مقدمی خلبان فانتوم از پایگاه همدان :

سرهنگ خلبان بهروز نقدی بیک مرد افسانه ای نیروی هوایی و معلم خلبان نمونه بود. کارهایی در پرواز می کرد که فقط و فقط مخصوص خودش بود. به همین دلیل ، برای تست با میراژ انتخاب شد. روزی تست ، پایگاه همدان پر از فرماندهان نیروی هوایی شد از جمله خود شهید ستاری شد . آن موقع، من ریس بازرسی و امنیت پرواز بودم . فرمانده وقت پایگاه ، مرا صدا زد و درخواست چک کردن میراژ در شلتر  و ارایه گزارش نمود . رفتم دیدم دوتا میراژ در شلتر است. وضع ظاهری لاستیک ها ، بدنه و کابین میراژ را چک کلی کردم و برگشتم به دفتر فرماندهی و گزارش وضعیت هواپیماها را دادم و دوباره به شلتر برگشتم .

نقدی بیک باماشین سفید خودش به شلتر آمد و بعد از روبوسی با من،  هواپیما را یک وارسی کلی کرد و سوار شد . بعد از روشن کردن چک های اولیه رفت سر باند، ترمز گرفت و یک گاز محکم داد و هواپیما راه افتاد . در حوالی کاروان طوری میراژ را از زمین کند که انگار 10 سال خلبان میراژ بوده است .

در ابتدای این ماجرا بدلیل حضور فرماندهان رده بالا ، هیچکس جرات حرف زدن و ابراز خوشخالی نداشت و همه نگاه ها بطرف میراژ بود . بهروز به باند 31 نزدیک شد چرخ ها بایین بود در مقابل کاروان طوری با این هواپیما لو پس کرد که همه از خوشحالی خندیدن و دست زدند . بعد از مانور پروازی، نقدی بیک با این هواپیما طوری نشست که همه گفتن صد آفرین .از این به بعد بود که اسم نقدی بیک پدر خوانده میراژ در ایران ، شد .

 

 

 

 

همراهی نقدی بیگ در اسکورت هواپیمای روسی : 
سال ۱۳۷۳ به سرهنگ خلبان بهروز نقدی بیک و کابین عقب محمد تسویه چی ماموریت داده شد تا با یک فروند هواپیمای اف-۴ فانتوم به پرواز درآمده و جنگنده های سوخوی سو۲۷ روسی را که به هنگام بازگشت از امارات، از آسمان ایران می گذشتند اسکورت کنند.
نقدی بیک آنچنان چسبیده به فلانکر روسی پرواز می کرد که خلبانش ویکتور پوگاچف تنها با بهت و شگفتی نگاه می کرد. نقدی بیک یک رول ۳۶۰ درجه زده و به جای خود پشت سر فلانکر روسی بازگشت.
حدود ۵ ماه بعد مجله “پرواز” مصاحبه ای انجام داد با پوگاچف یکی از مشهورترین خلبانان روسی و خالق مانور کبرا، وی در این مصاحبه چنین گفته است: «روزی که جنگنده اف-۴ شما را با آن خلبان دیدم متوجه شدم که هر اطلاعاتی تا آن روز در مورد فانتوم داشتم اشتباه بود. من با چشم های خودم دیدم که خلبان ایرانی با این هواپیما و در آن سرعت و ارتفاع چطور مانور های سنگین انجام می داد»
نقدی بیک در جریان این اسکورت هوایی یک شیطنت جالب هم انجام داد! در ارتفاع ۴۱ هزار پا خودش را به بال چپ فلانکر نزدیک کرده و ناگهان به صورت اینورت (وارونه) ادامه داد. زنده یاد داریوش خاکنگار وینگمن که خود از نوابغ پرواز بود و قبلا معنای خلبان ایرانی را در خلیج پارس به آمریکایی ها نشان داده بود، روی رادیو گفت: «بهروز تو که اون بدبخت رو…! کافیه براش!»
در همین زمان بعد از چند ثانیه پرواز وارونه نقدی بیک به صورت اینورت به سمت پایین شیرجه زد که رادار اعلام کرد در ۲۸ هزار پایی یک فروند هواپیمای مسافربری در حال پرواز است، و نقدی بیک بلافاصله هواپیما را به حالت عادی بازگرداند.
بعد از پایان ماموریت اسکورت و لندینگ هواپیمای خاکنگار ، نقدی بیک همچنان روی باند پایگاه سوم شکاری مشغول نشان دادن مهارت خیره کننده خود بود، بر حسب اتفاق فرمانده پایگاه چهارم شکاری وحدتی نیز در پایگاه سوم شکاری شاهرخی حضور داشت و به تیمسار پردیس فرمانده وقت پایگاه گفته بود: رضا مگه در شاهرخی تیم آکروجت راه انداختی؟!

 

مراسم تشیع:

مراسم تشییع این خلبان شجاع دفاع مقدس، روز یکشنبه ساعت ۹:۰۰ در دانشگاه شهید ستاری برگزار می‌شود و همچنین مراسم گرامیداشت آن مرحوم روز چهارشنبه از ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۵:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب منعقد خواهد شد.

 

منابع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو / خبرگزاری مهر / وبلاگ رضا کریمی / فیلم گذاشته شده روی اینستاگرام توسط تیمسار حیدریان/  سایر منابع 

اختصاصی ایرلاین پرس


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو