پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | درباره شرکت سوخو و هواپیمای سوپرجت- 100 چه می دانید؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 278684 // // // // خبر مهم


درباره شرکت سوخو و هواپیمای سوپرجت- 100 چه می دانید؟

هواپیمای سوخوی سوپرجت – 100، نام سری هواپیمای مسافر بری روسی است که برای مسیرهای کوتاه ساخته شد است. این هواپیما کار مشترک شرکت «هواپیماهای میهنی سوخوی» و برخی شرکت های خارجی می باشد. سری «هواپیمای سوخوی سوپرجت – 100» مجهز به دو موتور می باشد و ظرفیت 78 تا 98 مسافر را دارد. هر دو موتور می توانند با مخازن سوخت استاندارد حداقل 3000 کیلومتر و در صورت نیاز به ادامه مسیر طولانی تر تا 4500 کیلومتر نیز توان حرکت دارد.


درباره شرکت سوخو و هواپیمای سوپرجت- 100  چه می دانید؟

هواپیمای سوخوی سوپرجت – 100، نام سری هواپیمای مسافر بری روسی است که برای مسیرهای کوتاه ساخته شد است. این هواپیما کار مشترک شرکت «هواپیماهای میهنی سوخوی» و برخی شرکت های خارجی می باشد. سری «هواپیمای سوخوی سوپرجت – 100» مجهز به دو موتور می باشد و ظرفیت 78 تا 98 مسافر را دارد. هر دو موتور می توانند با مخازن سوخت استاندارد حداقل 3000 کیلومتر و در صورت نیاز به ادامه مسیر طولانی تر تا 4500 کیلومتر نیز توان حرکت دارد.

سرعت حرکت در حالت افقی معادل 840 کیلومتر در ساعت با ارتفاع 10000 متر از سطح زمین می باشد. حداکثر ارتفاع پرواز این هواپیما 12500 متر (معادل 40000 فوت) تعریف شده است.

سوپرجت سوخوی مجهز به دو دستگاه موتور می باشد که Snecma Moteurs و NPO Saturn (روسیه) طی سرمایه گذاری مشترک عهده دار تولید موتور توربوفن SaM146 شدند،‌هر دستگاه موتور SaM146 قدرت کششی برابر 62kN تا 71kN دارد.

اولین سری هواپیماهای «سوخوی سوپرجت – 100» روز 4 نوامبر سال 2010 پرواز اول خود را انجام داد، این هواپیما به شرکت هواپیمایی «ارم آویا» اختصاص داده شد است. دومین سری این هواپیما به شرکت «ایرفلوت» تعلق دارد و اولین پرواز خود را روز 31 ژانویه 2011 انجام داد. سوم فوریه 2011 نیز شرکت هواپیمایی بین المللی «ماک» سری هواپیمای «سوخوی سوپر جت – 100» را تایید کرد.

رقیبان این هواپیما را می توان هواپیماهای Embraer E-Jet (برزیل) و Bombardier CRJ (کانادا)، ARJ21 (چین، در حال ازمایش) و Ан-148 (اوکراین – روسیه، در حال آزمایش) خواند.

مه ۲۰۱۲، یک هواپیمای روسی سوخو ۱۰۰ در یک پرواز آزمایشی با ۳۷ مسافر و ۸ خدمه پرواز، پس از برخاستن از فرودگاه حلیم پرداناکوسوما جاکارتا در اندونزی، سقوط کرد و تمام سرنشین‌های آن کشته شدند.

خانواده سوپر جت 100 سوخوی بر پایه به کارگیری از بالاترین استانداردها و همگون سازی در بدنه و سیستم ها مانند: بال ها،‌ دم،‌ بدنه، موتورها،‌ کابین،‌ سیستم های ناوبری طراحی شده است. این یکپارچگی در طراحی باعث میشود تا توسعه و پیشرفت عملیاتی خانواده سوپر جت در سطحی منقطی از لحاظ هزینه باقی بماند.

آئرودینامیک و طراحی هواپیما بر پایه فناوری پیشرفته اثبات شده با حداقل ریسک فنی در 3 سطح: 1- طراحی 2- تست 3- عملیات می  باشند.
خانواده هواپیماهای Superjet 100 نه تنها با نیازهای حال حاضر و آینده روسیه ، کشورهای CIS، کشورهای غربی و قوانین هوائی AP-25، FAR-25، JAR-25 کاملا تطبیق داده شده است ، بلکه با ICAO Chapter 4 و FAR 36 Section 4 در مورد میزان صدای موتور تطبیق گردیده است. سوپر جت 100 با 99 درصد فرودگاه های کلاس A/B/C روسیه و کشورهای CIS سازگاری و تطبیق داده شده است.

در سال 2001 ، کمپانی سوخوی خبر از طرح جت منطقه ای روسیه Russian Regional Jet / RRJ داد. آژانس هوا- فضای روسیه Rosaviakosmos و بوئینگ موافقت خود را در جهت توسعه و بازاریابی مشترک سوپر جت اعلام کردند و سوخو، ایلیوشین و بوئینگ به طور رسمی توافقنامه همکاری مشترک را در جولای 2001 به امضا رساندند.

مسئولیت ها بدین شکل تقسیم گردید:

*** سوخوی مسئول طراحی و ساخت هواپیما
*** ایلیوشین مسئول گواهینامه هواپیما
*** بوئینگ مسئول فعالیت های بازاریابی (شامل فروش و لیزینگ)،‌ پشتیبانی‌های پس از فروش( شامل خدمات لجستیکی موثر، نگهداری و قطعات یدکی).

لازم به ذکر است که، Novosibirsk Aircraft Production Association (ناپو) ، از اعضای سوخوی ، حدود 40 درصد RRJ شامل دماغه، سکان های افقی و عمودی و واحد نیروی کمکی(APU) را تولید خواهد کرد.
همچنین Komsomolsk-on-Amur Aircraft Production Association (کناپو) ،‌ از اعضای سوخوی، کار ساخت بال های RRJ را به عهده دارد و اسمبل نهائی در Komsomolsk-on-Amur صورت می پذیرد.

نام هواپیما در جولای 2006 به Sukhoi Superjet 100 تغییر داده شد. در مارچ 2003 ، Rosaviakosmos اطلاع از تمایل دولت روسیه برای ساخت ابتدائی 200 فروند Sukhoi RRJ داد. حدود 134 فروند سفارش شامل 30 فروند آئروفلوت، 50 فروند سیبیر، 20 فروند کنکورد (با احتمال افزایش 20 فروند دیگر)، Dalavia Far East Airways 6 فروند دریافت گردیده.

هواپیما Superjet 100 شامل دو نمونه اصلی RRJ75 (با ظرفیت 75 صندلی) و RRJ95 (با ظرفیت 95 صندلی) میباشد و هر نمونه در مدلهای استاندارد و برد بلند تولید خواهند شد و بر اساس جدول تولیدی Superjet 100-95 اولین نمونه تولید شده میباشد،‌ مدلهای سوپرجت دارای حداکثر اشتراک با یکدیگر در طراحی، اویونیک، ارابه های فرود، سیستمهای الکتریکی و موتورها خواهند بود.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی aviationarticles


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو