پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | دسته گل هما در سالروز تاسیس: هواپیما سنگین شده، مابقی را سوار نمی‌کنیم! + جوابیه هما + تاسف از شیوه پاسخگویی

تاریخ خبر: // کد خبر: 279770 // // // // // خبر مهم


دسته گل هما در سالروز تاسیس: هواپیما سنگین شده، مابقی را سوار نمی‌کنیم! + جوابیه هما + تاسف از شیوه پاسخگویی

صبح امروز پرواز تهران – تبریز شرکت هواپیمایی ایران ایر که قرار بود ساعت ۰۵: ۷ صبح تهران را به مقصد تبریز ترک کند، از صدور کارت پرواز برای برخی از مسافران به دلیل سنگین شدن هواپیما خودداری کرد!!! از دادستان محترم تقاضا می گردد، اقدام به استعلام از سازمان هواشناسی کشوری و راست آزمایی در خصوص شرایط جوی نموده و همچنین دستور بررسی علل سنگین شدن هواپیما را صادر کنند.


دسته گل هما در سالروز تاسیس: هواپیما سنگین شده، مابقی را سوار نمی‌کنیم! + جوابیه هما + تاسف از شیوه پاسخگویی

در طی چند سال گذشته وضعیت پروازهای داخلی کشور آنگونه که باید مطلوب نبوده و همواره مورد انتقاد مسافران قرار گرفته است. بخش عمده‌ای از این انتقاد‌ها به وضعیت هواپیما ها، تاخیرهای بدون علت، عدم رسیدگی مناسب به مسافرانی که تاخیر پرواز شامل حال آن ها شده، عدم استاندارد بودن صندلی برخی از هواپیماها که به نظر می‌رسد به صورت خودجوش بر میزان صندلی آن ها افزوده شده و برخی دیگر از مشکلات معطوف شده است. در همین راستا شرکت هواپیمایی ایران ایر صبح امروز از سوار کردن برخی از مسافران پرواز تهران – تبریز خودداری کرد و باعث عصبانیت مسافران این پرواز و تاخیر در پرواز این افراد شد.

در تازه‌ترین اقدام این شرکت هواپیمایی، صبح امروز در پرواز تهران – تبریز  ، برخی از مسافران دچار سردرگمی شده و شرکت هواپیمایی از سوار کردن برخی از مسافران خودداری کرد تا باز هم شاهد یک بی‌نظمی بزرگ در پروازهای داخلی کشور باشیم. صبح امروز پرواز تهران – تبریز شرکت هواپیمایی ایران ایر که قرار بود ساعت ۰۵: ۷ صبح تهران را به مقصد تبریز ترک کند، از سوار کردن برخی از مسافران این پرواز خودداری کرد.

به گفته یکی از مسافران این پرواز ، زمانی که مسافران پرواز تهران – تبریز شرکت هواپیمایی ایران ایر برای دریافت کارت پرواز به باجه این شرکت هواپیمایی در فرودگاه مهرآباد مراجعه کردند، متصدی صدور کارت پرواز پس از صدور کارت پرواز برخی از مسافران، از صدور کارت پرواز دیگر مسافران ممانعت کرد. آنطور که شاهد ماجرا برای خبرنگار ما تعریف کرد پس از کش و قوس فراوان با متصدی باجه صدرو کارت پرواز، مسئولان این شرکت مدعی شدند که هواپیما سنگین شده است و نمی‌توانیم باقی مسافران پرواز را سوار کنیم!

بعد از یک ساعت تاخیر، شرکت هواپیمایی ایران ایر باقی مسافران جامانده از پرواز تهران – تبریز را به هواپیمایی آتا سپرد و مسافران توانستند به شهر تبریز برسند.

در این بی‌نظمی به وجود آمده نکاتی وجود دارد که باید شرکت هواپیمایی ایران ایر پاسخگو ان باشد. اول آنکه چگونه می‌شود وقتی به تعداد صندلی یک هواپیمای مسافربری، بلیت فروخت و سپس از سوار شدن مسافران به دلیل سنگینی هواپیما جلوگیری کرد؟ به گفته مسافران پرواز تهران – تبریز شرکت ایران ایر، مسافران این پرواز با شنیدن علت مشکل به وجود آمده دچار تعجب و البته خنده شده اند!

در ثانی جریمه تاخیر به وجود آمده در این پرواز آن هم به دلیلی سنگینی هواپیما را چگونه به مسافران پرداخت می‌کند؟ بر اساس عرف قوانین بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی تاخیر پروازها به مدت ۳۰ دقیقه یک امر طبیعی بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد اما اگر مدت زمان تاخیر پرواز از نیم ساعت عبور کند، ایرلاین‌ مربوطه باید مسئولیت آن را بر عهده گرفته و پاسخگوی مسافران خود باشد. همچنین بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی ایرلاین مربوطه موظف به جلب رضایت مسافران و پرداخت خسارت به آنان است.

متاسفانه بسیاری از مسافران پروازهای داخلی کشور به حقوق خود در خصوص مشکلات به وجود آمده از سمت ایرلاین‌ها آشنا نیستند و در بیشتر مواقع نیز به دلیل پیچیدگی فرآیند شکایت و عدم رسیدگی مناسب به آن، از شکایت صرف نظر می‌کنند. نتیجه عدم نظارت دقیق بر شرکت‌های هواپیمایی را صبح امروز مسافران پرواز تهران – تبریز شرکت ایران ایر بار دیگر مشاهده کردند.

در ادامه این گزارش قصد داریم تا شمارا با حقوقی که کمیسیون اتحادیه اروپا برای مسافران در شرایط مختلف تاخیر یا لغو در نظر گرفته آشنا کنیم:

۱- به مسافران بابت لغو پرواز یا تاخیر ناشی از نامساعد بودن شرایط جوی خسارتی داده نمی‌شود و مسافران می‌توانند بلیت خود را لغو و بهای آن را به طور کامل دریافت کنند یا با پرواز جایگزین دیگر شرکت هواپیمایی مربوطه سفر کنند.

۲- در صورت رزرو بیش از ظرفیت، شرکت‌های هواپیمایی باید ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج کنند و در صورت کافی نبودن این کار، فرد رزرو‌کننده می‌تواند یا با پرواز بعدی همراه شود یا این‌که با لغو پرواز خود، پول بلیت را به طور کامل دریافت کند.

۳- افراد با توجه به مسافت پرواز و میزان تاخیر، حق دارند بین ۱۲۵ تا ۶۰۰ یورو غرامت دریافت کنند.

۴- در صورت لغو پرواز نیز باید همین میزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر این‌که شرکت هواپیمایی دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام کرده باشد یا این‌که به جای پرواز لغو شده، پروازی رضایت بخش برای مشتری تدارک ببیند. در صورتی که شرکت هوایی بتواند ثابت کند لغو پرواز به دلیل شرایط فوق العاده صورت پذیرفته است، غرامتی پرداخت نمی‌شود.

۵- در صورتی که تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.

۶- در صورتی که پروازی با بیش از سه ساعت تاخیر به مقصد برسد و شرکت هواپیمایی مسوول تاخیر باشد، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می‌شود.

۷- مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک بیند.

جوابیه  اصغرزاده ، روابط عمومی هما:

معصومه اصغرزاده مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر گفت: در پرواز صبح امروز این ایرلاین در مسیر تهران – تبریز به علت نامناسب بودن شرایط جوی شهر تبریز ۱۶ نفر مسافر را برای حفظ ایمنی بیشتر هواپیما سوار نکردیم که با فاصله حدود یک ساعت با هواپیمای شرکتی دیگر پروازشان انجام شد.

وی افزود: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت هواپیمایی آتا پرواز این ۱۶ مسافر در ساعت ۸:۳۰ به مقصد تبریز انجام شد و هیچ دلیل دیگری به غیر از حفظ ایمنی بیشتر پرواز نداشتیم.

اصغر زاده با اشاره به اینکه تمامی مسائل ایمنی باید در پرواز ها رعایت شود و به دلیل امنیت مسافران و همچنین شرایط آب  هوای تبریز  مسافران باقی مانده  با هواپیمایی آتا به مقصد تبریز انتقال یافتند افزود: ایمنی و امنیت مسافران و هواپیما در اولویت برنامه های ما قرار دارد  و به همین دلیل این جابجایی ایجاد شد.

تاسف از شیوه های تامل با مشتری: سرکار خانم اصغرزاده،  این جوابیه است یا توجیه !!!

متاسفانه فعالیت نسبتا انحصاری ایرلاین ها در کشور و بهانه طولانی مدتی بنام تحریم، باعث بوجود آمدن و تداوم فعالیت ، نوعی مدیریت ناکارآمد و مسئله دار در برخی از سطوح ایرلاین ها شده است. مدیریت غیر پاسخگو ، توجیه گر ، یر حرفه ای و ….. . مدیریتی که بدلیل انحصار در ارایه خدمات ، فهم جامعی از ارباب رجوع و مشتری نمی تواند داشته باشد. لذا رسیدگی به نیازها و خواسته ها ، شکایات و پیشنهادات و …. مشتریان، جایگاه خاص و موثری در نظام اداری آنها ندارد. مدیریتی که بجای پاسخگویی ، دائما مطالبه گر و حق به جانب بوده و حتی معتقد به کم اطلاعاعی ، نادانی و شاید دست چندم بودن دیگر افراد است.

از خانم اصغرزاده و دیگر عزیزان خوبمان در روابط عمومی هما درخواست می کنیم که من بعد در پاسخگویی به مسافران ، زبانی نرم تر و در عین حال اقناع کننده تر را در پیش بگیرند. کلی گویی در جامعه جدید نه تنها وافی به مقصود و کافی نیست، بلکه می تواند پیامدهای حقوقی و قانونی خاصی را هم در بر داشته باشد. یادمان نرود که حقوق دریافتی شما و کلیه عزیزان مستخدم دولت را همین شهروندان می دهند، لذا هشدار داده می شود که نسبت به ارباب رجوع(بنا بر وظیفه قانونی ، دینی و اخلاقی ، ..)، محترمانه تر و با رعایت کلیه موارد و مصادیق تکریم ، برخورد شود.

حتی می توان برای جلوگیری از هرگونه سوتفاهم ، دستورالعمل های هما برای موارد مختلف تاخیر را مستند نموده و منتشر کرد(با نگاه به منافع طرفین). استناد کلی به دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری ، در چنین شرایطی ، به هیچ وجه کافی نبوده و این دستورالعمل ، صرفا رابطه مالی و وضعیت امکانات رفاهی را مشخص نموده است.

از اینکه متعهدانه در ارتقا سطح خدمات رسانی ،کوشا هستید ، از شما و همکاران محترم ، تشکر و قدردانی می کنیم.

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گسترش / ایسنا 


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو