پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | اولویت با ساخت هواپیما است یا بومی‌سازی صنعت ریلی؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 288413 // // // // // خبر مهم


اولویت با ساخت هواپیما است یا بومی‌سازی صنعت ریلی؟

کشور ما در بخش غیرنظامی با مشکل تعیین استراتژی، اهداف و اولویت‌گذاری مواجه است به‌طوری‌که اگر همان بودجه کلانی که برای ساخت هواپیمای مسافربری هزینه می‌شود برای بومی‌سازی حداکثری در صنعت ریلی هزینه می‌شد، نتیجه بهتری به‌دست می‌آمد.


اولویت با ساخت هواپیما است یا بومی‌سازی صنعت ریلی؟

کشور ما در بخش غیرنظامی با مشکل تعیین استراتژی، اهداف و اولویت‌گذاری مواجه است به‌طوری‌که اگر همان بودجه کلانی که برای ساخت هواپیمای مسافربری هزینه می‌شود برای بومی‌سازی حداکثری در صنعت ریلی هزینه می‌شد، نتیجه بهتری به‌دست می‌آمد.

به گزارش تین نیوز، مطلب بالا بخشی از دیدگاه یک کاربر است که در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری منتشر کرد و عنوان کرد: مشکل اصلی کشور ما این است که اهمیت حمل و نقل ریلی پرسرعت در کشور ما هنوز کامل درک نشده و بسیاری از کارشناسان حتی در سطوح تصمیم‌گیری با حمل و نقل ریلی پرسرعت مخالف بوده و اصرارشان بر توسعه حمل و نقل هوایی است.

وی با تاکید بر این‌که توسعه حمل و نقل هوایی باتوجه به تحریم‌ها و ناوگان پیر و خسته و آسیب دیده هوایی بسیار بعید است، بیان کرد: با وجود مشکلات مالی موجود و نبود قدرت تکنولوژیک، هزینه‌های سنگینی برای ساخت هواپیما صورت می‌گیرد در حالی که ساخت هواپیمای مسافربری کاری نیست که یک کشور بتواند به تنهایی انجام دهد، همچنان که ایرباس حاصل تلاش یک قاره و بوئینگ متعلق به آمریکا بوده که مختصات آن مشخص است.

او ادامه داد: در واقع سازندگان هواپیماهای مسافربری واقعی در دنیا همین 2 کمپانی هستند و حتی اگر ایران هواپیمای مسافری هم بسازد باز هم معنای اقتصادی نخواهد داشت و به عبارتی آتش زدن بودجه است.

منابع مالی که اشتباه خرج می‌شود

این کاربر با ارایه یک مثال از تصمیم‌گیری درست در بخش نظامی کشور، گفت: در بخش نظامی برای بازدارندگی، ساخت موشک یا ساخت جنگنده در نظر گرفته و درنهایت به ساخت موشک رای داده شد و نتیجه نشان داد چقدر تصمیم درستی بود که موشک انتخاب شد چون تکنولوژی پایین‌تری داشت، فقط در انحصار غرب نبود و هزینه کمتری داشت.

وی افزود: اگر همان بودجه کلانی که برای ساخت هواپیمای مسافربری هزینه می‌شود برای بومی‌سازی حداکثری در صنعت ریلی هزینه شود، این هزینه «معنا خواهد داشت».

این کاربر ادامه داد: پس منابع مالی فراهم است اما جای اشتباه خرج می‌شود و چون تکنولوژی ریلی پرسرعت فقط در اختیار غرب نیست می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد اما برای رسیدن به این هدف لازم است اولویت‌ها درست انتخاب شود، عزم ملی وجود داشته باشد و باور شود که احداث و راه‌اندازی ریلی پرسرعت چقدر بااهمیت است.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تین نیوز


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو