پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | عوارض توقف دراز مدت هواپیماها

تاریخ خبر: // کد خبر: 291649 // // // //


عوارض توقف دراز مدت هواپیماها

بدلیل شیوع ویروس کرونا، کسب و کارهای مختلف در سراسر جهان با مشکل مواجه شده‌اند اما هیچکدام باندازه صنعت هوانوردی متحمل سختی نبوده‌اند. در آمریکا سه خط بزرگ هوائی United، American و Delta هزاران پرواز را بدلیل کمبود تقاضا و دستور دولت کنسل کرده‌اند، اما چه بر سرهواپیماهای آنان آمده‌است؟


عوارض توقف دراز مدت هواپیماها

بدلیل شیوع ویروس کرونا، کسب و کارهای مختلف در سراسر جهان با مشکل مواجه شده‌اند اما هیچکدام باندازه صنعت هوانوردی متحمل سختی نبوده‌اند. در آمریکا سه خط بزرگ هوائی United، American و Delta هزاران پرواز را بدلیل کمبود تقاضا و دستور دولت کنسل کرده‌اند، اما چه بر سرهواپیماهای آنان آمده‌است؟

هواپیماها برای پرواز طراحی شده‌اند نه برای زمین‌گیر شدن و شرکتهای هوائی تلاش دارند تا حد ممکن آنها را در آسمان نگه دارند اما اکنون شرکتها مجبورند تعداد زیادی از آنها را بر روی زمین نگه دارند. در این فیلم ما عوارض زمین‌گیرشدن طولانی مدت هواپیماها و اقداماتی که خطوط هوائی تا زمان پرواز هواپیماها باید انجام دهند را بیان می‌کنیم.

از وقتی که ویروس کرونا در سراسر جهان منتشر شد خطوط هوائی تلاش کردند ناوگان خود را با شرایط آن منطبق و پروازهای خود را محدود کنند. صحبت ما در مورد زمین‌گیر شدن چند هواپیما نیست، صحبت در مورد صدها هواپیما است. سه شرکت بزرگ آمریکائی بر روی هم ۴۵۰۰ فروند هواپیما دارند. این نقشه کاهش پروازهای شرکت United از فوریه تا آوریل ۲۰۲۰ را نشان می دهد.

آخرین واقعه‌ای که باعث توقف چشمگیر خطوط هوائی شد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود که در آن هواپیماها سه روز بر زمین ماندند و از تقاضای پرواز بشدت کاسته شد اما این بار تفاوت زیادی با قبل دارد زیرا هواپیماها نه چند روز، که ماهها زمین‌گیر خواهند شد.

بیشتر فرودگاهها فضای کافی برای هواپیماهای زمین‌گیر شده برای مدت طولانی را ندارند، بنابراین شرکتها ناوگان خود را به محل هایی که بتوانند برای مدت طولانی آز آنها نگهداری کنند انتقال می دهند.

با کمال تعجب بیابانها بهترین مکان برای اینکار هستند، آب و هوای خشک و زمین فراوان جنوب‌غربی آمریکا را منزلگاه هزاران هواپیمای زمین‌گیرشده کرده ‌است.

یکی از این تاسیسات بیابانی، پارک هوائی پینال (Pinal Air park) در ایالت آریزونا است که تعداد زیادی از هواپیماهای شرکت Delta را در زمان شیوع ویروس کرونا در خود جای داده‌است. نگهداری هواپیما فقط خاموش کردن موتورها و کشیدن ترمز آن نیست بلکه کار پیچیده‌ای است. وقتی که یک هواپیما سرویس می شود سیستمهای پروازی و مکانیزم های مرتبط با خدمه بمنظور ایمنی پرواز بصورت مداوم بازرسی می شوند.

اما توقف بیش از چند روز هواپیماها، خطر حفاظت یا کارکرد نادرست سیستمها را افزایش می‌دهد. بدین منظور کارشناسان مستقر در پارک هوائی پینال هواپیماها را به دو دسته تقسیم می کنند:

– پارکینگ فعال
– نگهداری درازمدت

در پارکینگ فعال، هواپیماها در شرایط ایمن پروازی نگهداری می‌شوند که یک فرآیند سنگین و پرهزینه است و نیازمند روشن کردن هواپیماها هر دو هفته یکبار بمنظور روعنکاری شدن قطعات و پوشاندن دهانه موتورها در زمان توقف است، در این حالت هواپیما در هر لحظه آماده پرواز است.

برای نگهداری درازمدت، بایستی یک فرآیند گران قیمت در زمان دو هفته بر روی هواپیما صورت گیرد که متعاقب آن نیاز به اقدامات کمتری در دراز مدت می‌باشد. موتورها با روغن محافظت‌کننده پرشده و ورودیهای موتورها و شکافهای روی بدنه آب‌بندی می‌گردند. پنجره‌ها و ارابه‌های فرود با ماده حفاظت‌کننده پوشش داده می شوند. زمانی که هواپیما در فرآیند نگهداری بلندمدت است دیگر نیازی به روشن کردن آنها نیست.

در تاسیسات پارک هوائی پینال یک هواپیما پیش از برگشت به عملیات و تست پرواز می تواند برای دو سال در شرایط توقف درازمدت نگهداری شود. این یک فرآیند پرهزینه است و می تواند مالکین هواپیماها را به فروش قطعات بجای نگهداری درازمدت از آنها سوق دهد. بنظر می رسد بسیاری از هواپیماهای قدیمی شرکت Delta به همین سرنوشت دچار شوند و دیگر پرواز نکنند.

وقتی که مجددا تقاضای پرواز شروع شد شرکتهای هوائی شروع به خارج کردن هواپیماها از شرایط نگهداری درازمدت می کنند اما با توجه به نوع هواپیما، این عملیات نیازمند صدها ساعت کار برای هر هواپیما است.

حتی اگر تقاضای پرواز از فردا شروع شود، ماهها طول خواهد کشید تا شرکتهای هوائی بتوانند هواپیماها را دوباره به پرواز درآورند. فعلا هواپیماها در تاسیسات دورافتاده در اقصی نقاط جهان دور از دسترس هستند.

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی in-flights.com


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو