پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | احتمال کاهش 2 هزار و 700 میلیارد تومانی درآمدهای شرکت فرودگاه ها / اصلاح تعرفه های عوارض هوانوردی و فرودگاهی

تاریخ خبر: // کد خبر: 292703 // // // // خبر مهم


احتمال کاهش 2 هزار و 700 میلیارد تومانی درآمدهای شرکت فرودگاه ها / اصلاح تعرفه های عوارض هوانوردی و فرودگاهی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از کاهش 85 درصدی عملیات پرواز عبوری خبر داد و گفت: چنانچه روند فعلی ادامه دار باشد، احتمال کاهش 2 هزار و 700 میلیارد تومانی درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در سال جاری وجود دارد.


احتمال کاهش 2 هزار و 700 میلیارد تومانی درآمدهای شرکت فرودگاه ها / اصلاح تعرفه های عوارض هوانوردی و فرودگاهی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از کاهش 85 درصدی عملیات پرواز عبوری خبر داد و گفت: چنانچه روند فعلی ادامه دار باشد، احتمال کاهش 2 هزار و۷۰۰میلیارد تومانی درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در سال جاری وجود دارد.

سیاوش امیرمکری در نشست معاون اول رئیس‌جمهور با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه‌ها 100 درصد دولتی و بصورت درآمد-هزینه ای اداره می شود، گفت: منبع درآمدی ما عبارت است از منابع حاصل از پروازهای عبوری که 65 درصد از درآمدهای شرکت را شامل می شود، درآمدهای حاصل از ارایه خدمات فرودگاهی به شرکت های هواپیمایی و مسافران که 25 درصد از درآمدها را به خودش اختصاص می دهد و 10 درصد دیگر سایر درآمدهای شامل اجاره اماکن فرودگاهی و ارایه سرویس های عملیات هوانوردی به فرودگاه های غیر مالکیتی شرکت است.

او در ادامه به توضیح مصارف و هزینه‌های شرکت فرودگاه‌ها پرداخت و گفت: هزینه‌های جاری راهبری فرودگاهها، خرید، نصب و راه اندازی تجهیزات، رادارها و سیستم‌های کمک ناوبری و ارتباطی و اجرای پروژه های توسعه، نوسازی و بهسازی فرودگاه‌های کشور از جمله مصارف شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور به شمار می رود.

امیرمکری با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: ایمن سازی فضاهای ترمینالی و فرودگاهی در شرایط کرونا هزینه‌های قابل توجهی به شرکت تحمیل کرد.

کاهش 85 درصد در عملیات پروازی

وی با بیان این که در سال 98 دو اتفاق ناگوار منجر به کاهش پروازها شد، گفت: ابتدا سقوط هواپیمای اوکراینی باعث کاهش پروازهای عبوری شد و در ادامه شیوع ویروس کرونا به کاهش پروازها دامن زد.

امیرمکری افزود: به طور میانگین در سال 98، روزانه 750 پرواز عبوری داشتیم و در سال‌های قبل، گاه تا هزار و 200 پرواز را هم تجربه کرده بودیم که با این دو اتفاق تعداد پروازهای عبوری به طور متوسط به 130 پرواز کاهش یافت. یعنی در حدود 85 درصد در عملیات پروازی کاهش داشته ایم.

احتمال کاهش 2 هزار و۷۰۰میلیارد تومانی درآمدهای شرکت

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها افزود: اگر این روند ادامه داشته باشد این موضوع باعث کاهش 2 هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی درآمدهای شرکت خواهد شد.

او با اشاره به کاهش پروازهای داخلی گفت: در پروازهای داخلی نیز از 500 پرواز روزانه در سال 98 به 120 پرواز رسیده ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه اجاره 2 ماه اماکن متعلق به شرکت به بهره بردارانی که فعالیتشان در ترمینالها متوقف یا کاهش شدید داشته بخشیده شده است، اظهار کرد: چنانچه این شرایط ادامه پیدا کند حدود 90 درصد درامدهای شرکت از اماکن تحقق نخواهد یافت.

کاهش بودجه 3 هزارو 900 میلیارد تومانی به 800 میلیارد تومان

وی افزود: با ادامه این روند از پیش بینی بودجه 3 هزار و 900 میلیارد تومانی سال جاری عملا 800 میلیارد تومان تحقق خواهد یافت.

امیرمکری اضافه کرد: در طی این مدت تمام فرودگاه‌های کشور عملیاتی بوده اما به دلیل مدیریت هزینه، متناسب با آمار پروازی زمان فعالیت را کاهش دادیم. علاوه بر این نیروی انسانی را از باب حضور شان در محل کار برابر مصوبات هیات محترم وزیران تعدیل کردیم.

صنعت هوایی، نیازمند دریافت تسهیلات

وی با اشاره به این که با این روال نیازمند حمایت و تسهیلات در نظر گرفته شده برای کمک به حوزه حمل و نقل هوایی در فرودگاهها هستیم، افزود: آمارها نشان می دهد حمل و نقل هوایی بعد از حمل و نقل جاده ای بیشترین سهم جابهجایی مسافر را برعهده دارد.

اصلاح تعرفه های عوارض وصولی

امیرمکری با بیان این که جذب پروازهای عبوری نکته ای، است که باید در شرایط بعد از کرونا به آن پرداخت، گفت: همان طور که عنوان کردم از هزار و 200 پرواز عبوری در سال‌های 93 و 94، در سال98 به 750 پرواز عبوری رسیده‌ایم که دلیل عمده آن هزینه بالای عوارض ناوبری هوایی در کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 63 قانون وصول این تعرفه‌ها باید به تصویب هیات وزیران برسد. پیرو نامه ای که وزیر راه و شهرسازی به ریاست جمهوری ارسال کردند، پیشنهاد اصلاح آیین نامه اجرایی تعیین وصول در دو بخش مطرح شده است. یکی از پیشنهادها این است که برای پروازهای عبوری تسهیلات و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، در این صورت حضور شرکت‌های هواپیمایی بزرگ در آسمان کشور افزایش خواهد یافت.

وی افزود: پیشنهاد دیگر مربوط به توسعه هوانوردی عمومی در کشور است، برای این کار نیاز است تا عوارض و هزینه های هوانوردی عمومی تعدیل شود تا افراد برای ورود به این عرصه تشویق شوند و امیدواریم با دستور و مساعدت دولت این کار انجام شود.

به گفته امیرمکری، اداره فرودگاه‌ها، راهبری، مدیریت و توسعه 53 فرودگاه مالکیتی از 70 فرودگاه غیر نظامی کشور، ارایه سرویس‌های هوانوردی به پروازهای عبوری داخلی و خارجی، انجام عملیات وارسی پروازی دستگاه‌های کمک ناوبری با یک دستگاه هواپیمای فلایت چک از وظایف تعیین شده شرکت فرودگاه‌ها به شمار می رود.

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شرکت فرودگاه ها


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو