پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | اثر تابعیت و مفاهیم مشابه آن در اعمال کنوانسیون‎های مربوط به جبران خسارت مسافران هوایی

تاریخ خبر: // کد خبر: 293740 // // // //


اثر تابعیت و مفاهیم مشابه آن در اعمال کنوانسیون‎های مربوط به جبران خسارت مسافران هوایی

-آیا تابعیت (Nationality) و مفاهیم مشابه آن همچون شهروندی (Citizenship)، عوامل موثر و تعیین‎ کننده‎ای در اعمال کنوانسیون‎های مربوط به جبران خسارت مسافران هوایی به شمار می‎روند؟


اثر تابعیت و مفاهیم مشابه آن در اعمال کنوانسیون‎های مربوط به جبران خسارت مسافران هوایی

آیا تابعیت (Nationality) و مفاهیم مشابه آن همچون شهروندی (Citizenship)، عوامل موثر و تعیین‎ کننده‎ای در اعمال کنوانسیون‎های مربوط به جبران خسارت مسافران هوایی به شمار می‎روند؟

برخلاف تصور مثبت بعضی و دفاع شرکت هواپیمایی ایرفلوت (آئروفلوت) روسیه در یک پرونده خارجی (۲۰۰۷) مبنی بر موثر بودن فاکتور تابعیت متصدی حمل، پاسخ منفی است. قابلیت اعمال کنوانسیون‎های مربوط به جبران خسارت مسافران هوایی با عامل «مکان مبداء و مکان مقصد» و در مواقعی با عامل «مکان مبداء، مکان مقصد و مکان توقف» کار می‎کند. به عبارت دیگر، قابلیت اعمال اجباری این کنوانسیون‎ها، منحصراً بر عامل مکان مبداء، مقصد و توقف، تاسیس و استقرار یافته است. کنوانسیون‎های مربوط به جبران خسارت مسافران هوایی در تعیین قلمرو اجرایی خود، هیچ نگاه و توجهی به تابعیت متصدی حمل و تابعیت یا شهروندی مسافران ندارند؛ بنابراین مقررات آن اسناد قطع نظر از تابعیت متصدی حمل و تابعیت یا شهروندی مسافران هوایی اعمال می‎شوند.

باید افزود که علاوه بر بی‎اثر بودن تابعیت مسافران و متصدیان حمل و نقل هوایی، تابعیت هواپیما هم بی‎ارتباط است؛ تابعیت هواپیما هرچه باشد اثری در اجرای این کنوانسیون‎ها ندارد.

حال با عنایت به مطلب فوق، یعنی بی‎اثر بودن تابعیت متصدی حمل و نقل هوایی، مسافر و هواپیما در اجرای کنوانسیون‎های مربوط به جبران خسارت مسافران هوایی، باید گفت، اگر روزی دولت ایران به عضویت پیمان مونترال ۱۹۹۹ (کنوانسیون یکسان‎سازی برخی مقررات حمل و نقل هوایی بین‎المللی) درآید، مقررات این پیمان بر حمل و نقل‎های میان دولت ایران و سایر دولت‎های عضو پیمان مونترال، صرف‎نظر از عضویت دولتِ متبوعِ انجام دهندهِ پرواز در پیمان مذکور، حاکم خواهند بود. از سوی دیگر اگر در وضع فعلی شرکت‎های هواپیمایی ایرانی مبادرت به انجام پرواز میان دو دولت عضو پیمان مونترال ۱۹۹۹ نمایند، مکلف به تبعیت از مقررات آن پیمان هستند. در این صورت و همچنین صورت پیشین، چنانچه حسب مورد شرکت‎های هواپیمایی ایرانی یا سایر خطوط هوایی، در قراردادهای خود با مسافران، شروط یا مقرراتی را با حدود مسئولیت کمتری نسبت به حدود مقرر در پیمان مونترال گنجانده باشند، چنین شروط یا مقرراتی مستنداً به ماده ۲۶ پیمان مونترال، اعتبار و اثر حقوقی نخواهند داشت.

“میلاد صادقی، پژوهشگر حقوق هوافضا”

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه جهان اقتصاد


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو