پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | معرفی کوتاه سامانه پدافندی پیشرفته TOR-M2

تاریخ خبر: // کد خبر: 296013 // // // //


معرفی کوتاه سامانه پدافندی پیشرفته TOR-M2

سامانه پدافند هوایی تور ام-2 گونه ای از پدافندهای ضدهوایی موشکی سام متحرک بوده و در واقع نوع ارتقا یافته تور ام-1 محسوب می‌شود. این سامانه توسط شرکت پرآوازه‌ی Almaz-Antey طراحی و ساخته شده است و در زمره بهترین سامانه‌های موشکی دفاع نقطه‌ای روسیه قرار دارد.


معرفی کوتاه سامانه پدافندی پیشرفته TOR-M2

سامانه پدافند هوایی تور ام-2 گونه ای از پدافندهای ضدهوایی موشکی سام متحرک بوده و در واقع نوع ارتقا یافته تور ام-1 محسوب می‌شود. این سامانه توسط شرکت پرآوازه‌ی Almaz-Antey طراحی و ساخته شده است و در زمره بهترین سامانه‌های موشکی دفاع نقطه‌ای روسیه قرار دارد. این سامانه برای نخستین بار در نمایشگاه سالانه مکس و در سال 2007 به نمایش عمومی گذاشته شد. این سامانه دارای یک رادار جست‌وجوی بهبود یافته و چهار کانال هدایتی است که هدایت همزمان چهار موشک به سمت هدف را میسر می‌سازد. این سامانه بر روی یک شاسی چرخدار نصب شده و قادر است در هر وضعیت آب‌وهوایی به عملیات بپردازد.
تور ام-2 قادر است با بازه‌ی وسیعی از اهداف همچون پهپادها، بالگردها، موشک‌های کروز و هواپیماها درگیر شده و به رهگیری هواگردهای ارتفاع پست بپردازد و در محیط‌های آلوده به سیگنال‌های اخلالگر نیز به خوبی عمل کند.
خانواده سامانه‌های تور در حال حاضر در نیروهای نظامی کشورهای اوکراین، روسیه، چین، قبرس، مصر، یونان ایران و ونزوئلا به کار گرفته شده است. در این بین کشور بلاروس تنها کاربر خارجی تور ام-2 محسوب می‌شود. این کشور تا دسامبر 2013 سه سامانه تور ام-2 را از روسیه خریداری کرده است.

فیلم زیبایی از پدافند تور ام 2 – اوسا – و رادار کاستا

 

تور ام 2 (شاسی TATA 2036C)

گونه‌ها:

سامانه تور ام-2 در سه گونه طراحی و ساخته شده است. گونه‌ی تور ام-2 ای که گونه‌ی صادراتی بوده و بر روی شاسی شنی‌دار نصب شده است قابلیت‌های این سامانه در نمایشگاه مکس 2007 مسکو به نمایش عمومی گذاشته شد. همچنین در مکس 2011 این سامانه در حالی که به سسیتم پرتاب 9A331MK مجهز بود به نمایش گذاشته شد.
گونه‌ی دیگر این سامانه تور ام-2‌کا نام دارد که بر روی یک شاسی چرخدار 6در6 نصب شده است.
گونه‌ی سوم تور ام-2 کاام نام دارد و قابلیت نصب بر روی شاسی چرخدار یا شنی‌دار را داراست. این گونه قادر است همزمان با چهار هدف درگیر شود. در نمایشگاه مکس 2013 نوع سوار بر شاسی 6در6 TATA 2036C این سامانه به نمایش در آمد. این سامانه همچنین در نمایشگاه DEFEXPO هند و در سال 2014 به نمایش در آمد.

بارگذار تور ام 2

عملکرد سامانه تور ام-2

خودروی درگیری سامانه سه خدمه شامل راننده را داراست و می‌تواند طی سه دقیقه از حالت معمولی به حالت درگیری تغییر وضعیت دهد. تور‌ام 2 قادر است 48 هدف را آشکار سازی کرده و همزمان تعداد ده هدف را رهگیری کند. اطلاعات یک واحد را می‌توان به کمک لینک داده با دیگر واحدها به اشتراک گذاشت. برد درگیری سامانه حداکثر 12 کیلومتر و در ارتفاع 10 الی 1000 متر است.
وزن خودرو یاد شده در صورت استفاده از شاسی شنی‌دار حداکثر 37 تن است و سرعت آن در جاده آسفالته حداکثر 65 کیلومتر در ساعت و در جاده ناهموار 35 کیلومتر در ساعت است.
در صورت استفاده از خودرو چرخدار وزن خودرو حداکثر 30 تن خواهد بود. بارگذاری موشک در این خودرو 18 دقیقه به طول می‌انجامد، حداکثر سرعت آن در جاده آسفالته 80 کیلومتر در ساعت و در جاده ناهموار 30 کیلومتر در ساعت است. این خودرو دارای برد حداکثری 500 کیلوکتری است.
در سامانه تور‌ ام-2 یک آنتن آرایه سطحی با آنتن رفلکتوری سهموی که سابقا در تور ام-1 بکار رفته بود تعویض شده است. این آنتن در رادار جست‌وجو بکار گرفته شده است.

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی مدافعان آسمان ایران


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین