پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | داستان ها یا راستان های وزیر راه و شهرسازی در حوزه هوانوردی؟ کارشناسان قضاوت کنند!!!

تاریخ خبر: // کد خبر: 298493 // // // // // // // // // // خبر مهم


داستان ها یا راستان های وزیر راه و شهرسازی در حوزه هوانوردی؟ کارشناسان قضاوت کنند!!!

تجربه نشان داده که مدیران ارشد دستگاههای دولتی ، بعضا در مصاحبه های خود از مسائلی صحبت می کنند که عدم واکنش بدان ها و کم توجهی به اصلاح ادعاهای بیان شده و بی تفاونی به پاسخ طلبی از آنها ، می توانر بسترساز ایجاد بدعت هایی چند در آینده باشد. بر این قاعده ، گزارش زیر اقدام به نقد فرمایشات وزیر محترم راه و شهرسازی در خصوص وضعیت بسته های حمایتی ایرلاین ها، فاصله گذاری اجتماعی ، ماجرای هواپیمای وارش، ایرلاین انتقال دهنده کرونا ، گزارش سقوط هواپیمای آسمان و ماردی همانند، نموده است.


داستان ها یا راستان های وزیر راه و شهرسازی در حوزه هوانوردی؟ کارشناسان قضاوت کنند!!!

محمد اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی در مراسم «بهره‌برداری از ۸۸ دستگاه ناوگان ریلی ملحق شده به شبکه حمل و نقل» ، بیاناتی در خصوص برخی از رویدادها ، وقایع و چالش های حوزه هوانوردی کشور داشتند که مورد انتقاد جدی کارشناسان قرار گرفته است. در قسمت اول گزارش حاضر ، اقدام به انعکاس فرمایشات ایشان و در قسمت دوم، اقدام به انعکاس جمعی نطرات منتقدین ،شده است.

 

*** بسته حمایتی فعالان حوزه هوانوردی :  اسلامی در خصوص بسته حمایتی ۸۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های حمل و نقلی آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا گفت: این بسته به بانک‌ها ارائه شده و بخش اول آن را خرداد ماه شرکت‌های حمل و نقلی اعم از ریلی، جاده‌ای و هوایی دریافت خواهند کرد که سود این تسهیلات ۱۲ درصد خواهد بود. شرط دریافت و بهره مندی از بسته حمایتی آن است که ، شرکت‌های حمل و نقلی، نباید تعدیل نیرو کرده باشند و لیست بیمه تأمین اجتماعی بهمن ماه شرکت‌های مشمول، ملاک عدم تعدیل نیرو در تخصیص این تسهیلات خواهد بود.

***رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ضمانت اجرایی آن : اسلامی در خصوص عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها، قطارها و اتوبوس‌ها گفت: به همه شرکت‌ها پروتکل‌های مربوطه ابلاغ شده و ملزم به رعایت پکیج بهداشتی به مسافران هستند. ضدعفونی‌ها نیز مستمراً باید چه در ترمینال‌ها و چه در وسایل حمل و نقلی انجام شود. اگر مواردی از تخلف گزارش شود، بسته به نوع تخلف با آنها برخوردهای قانونی مانند تعلیق شرکت یا مسیر پروازی و مسیر مورد تردد خواهیم کرد.

*** اخراج مسافر تهران- بوشهر هواپیمایی وارش و ادعای وجود فیلم : اسلامی درباره مسافری که از هواپیمای بوشهر تهران اخراج شده بود، گفت: این خانم مسافر در هنگام پرواز اعلام کرده بود که به کرونا مبتلاست و طبق ضوابط ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی)، خلبان موظف به جلوگیری از سوار شدن مسافر مشکوک به کروناست که این اتفاق نیز رخ داد و فیلم آن هم موجود است.

*** مدیریت پرواز ها و ایرلاین انتقال دهنده ویروس:  وزیر راه و شهرسازی درباره پروازهای چین و منشأ انتقال ویروس کرونا از طریق این پروازها گفت: ما هیچ حقیقتی را از مردم پنهان نکرده‌ایم و صادقانه مسائل را با مردم در جریان می‌گذاریم. زمانی که کرونا در چین شایع شد، قرار شد یک پرواز اختصاصی به ووهان رفته و دانشجویان ایرانی مقیم این شهر را به کشور منتقل کند و این اتفاق عیناً رخ داد.

اسلامی افزود ، اخیراً بخشنامه کرده‌ایم تا پروازهایی که از مبدأ آمریکای شمالی یا اروپا به ایران می‌آیند، از همه مسافران تست کرونا گرفته شده و متعهد می‌شوند ۱۴ روز در قرنطینه بمانند. ما هیچ اختلافی با نمکی وزیر بهداشت نداریم و وی فرمانده همه ارگان‌ها در بخش مبارزه با کروناست و دستورات وزیر بهداشت در این خصوص لازم‌الاجرا خواهد بود.

*** مقصران سقوط پرواز یاسوج هواپیمایی آسمان و تقابل با کمیسیون اصل 90 :  اسلامی ، درباره گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص هواپیمای مسافری تهران یاسوج گفت: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ هنوز به دست ما نرسیده است و نظارت بر بخش هوایی جزو وظایف ذاتی سازمان هواپیمایی است. هیچ فردی در حوزه هوانوردی اجازه اظهارنظر ندارد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص پرواز تهران یاسوج آسمان بیان کرد که ، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ به من مراجعه کرد و از من خواست تا کمیته سوانح سازمان هواپیمایی، گزارش خود را منتشر نکند تا گزارش این کمیسیون منتشر شود. من هم به سازمان هواپیمایی منتقل کردم که تا قبل از انتشار گزارش کمیسیون اصل ۹۰، گزارش کمیته سوانح را اعلام نکند این در حالی است که گزارش کمیته سوانح سازمان هواپیمایی زیر نظر نماینده ایکائو تهیه شده است. این گزارش‌ها را با هم مقایسه و سپس اظهارنظر می‌کنیم.

نقدهای بیان شده توسط منتقدان :

جمع بندی و خلاصه برخی از انتقادات کارشناسی وارد بر صحبت های وزیر محترم راه و شهرسازی، بشرح زیر است:

***  بسته حمایتی یا دور ریختن پول زبان بسته :وزیر محترم ، قول حمایت حدودا 2500 میلیارد تومانی( بیشتر و یا کمتر) از ایرلاین های متضرر شده از هم گیری کرونا را به شرط عدم تعدیل نیروی انسانی ایرلاین ها و با سود حدودا 12 درصدی ، داده است. سوال اینجاست که با وجود تعدیل نیروی انسانی در تمامی ایرلاین های دنیا ، چرا باید شرط اختصاص بسته حمایتی در کشور ما ، عدم تعدیل نیروی انسانی در ایرلاین ها باشد؟ با وجود آنکه در تمام دنیا نسبت خاصی بین نیروی انسانی فعال در ایرلاین به تعداد ناوگان فعال ایرلاین وجود دارد، چرا این نسبت ها نباید در ایرلاین های کشور خصوصا ایرلاین های دولتی همانند هما و آسمان ، رعایت شود؟ به راحتی می توان پیش بینی کرد که یک سوم مبلغ حمایتی ، صرف حقوق چهارماهه پرسنل خواهد شد. با مابقی مبلغ هم ، احتمالا خرید هواپیمای دست دوم یا تامین قطعات یدکی در بازار شدیدا پر عرضه ایرلاین های ورشکسته خارجی، رقم می خورد. آیا برای وزیر محترم ، سوال پیش نمی آید که یک ایرلاین ، چگونه باید این پول را بر گرداند؟ آیا شنیده ها و شایعات نقل قول شده غیر رسمی از مدیر یکی از ایرلاین ها با موضوع ” بگذار بدهند و ما بگیریم ، بعدش کی پس داده که ما پس بدهیم” ، درست است؟ چرا باید پول مالیاتی که شهروندان می دهند ، صرف سو مدیریت ها در برخی از ایرلاین ها و ضرورت حمایت های بی حساب و کتاب از آنها شود؟ منتظر پاسخ شفاف جناب وزیر هستیم.

*** وضعیت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها : وزیر محترم واقعا فکر می کنند که فاصله گذاری اجتماعی در پروازها رعایت می شود؟ چه کسی گزارش رعایت این موارد را به وزیر داده است. بازرس ویژه خود را به ما معرفی کنید تا بشکل عملیاتی و حضوری ، خلاف این ادعاها را ثابت کنیم. تهدیدات حضرتعالی هم مسلما در حد حرف است و به احتمال زیاد ، هیچ کاری در این خصوص نمی کنید. یاد تهدیدات گاه و بیگاه آقای جعفرزاده (سخنگوی محترم سازمان هواپیمایی) می افتیم که از شهروندان می خواهد تخلفات را گزارش کنند تا سازمان مطبوع ایشان (سازمان هواپیمایی کشوری)  برخورد کند. این داستان ها به کررات تجربه شده و اعتماد عمومی نسبت به این گونه ادعاها ، باور پذیری خود را از دست داده است، جناب وزیر. منتظر معرفی نماینده تام الاختیارتان برای اثبات ادعاهای خودمان و راست آزمایی گزارشات ارایه شده به شما در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها ، هستیم.

*** ادعای وجود فیلم صحبت های مسافر پرواز تهران- بوشهر هواپیمایی وارش : وزیر محترم مدعی شده اند که مسافر محترم پرواز تهران- بوشهر هواپیمایی وارش ، بیان داشته که کرونا دارند . خواهشمندیم برای آگاهی و تنویر افکار عمومی ، اقدام به انتشار فیلم این ادعا کنید. مسلما مشاهد این فیلم برای اهالی رسانه خیلی اهمیت دارد.

*** ماجرای ایرلاین انتقال دهنده ویروس کرونا و بیان حقیقت به مردم : به هزار و یک دلیل بهتر است هواپیمایی ماهان را مقصر انتقال ویروس کرونا ندانیم. چرا که با یک شرکت و محدودیت های خاص شناختی و فنی آن ، مواجه هستیم. پبشنهاد می شود، جناب وزیر ، پاسخ طلبی را از سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت معظم فرودگاهها شروع کنند. چرا با وجود همه گیری کرونا در چین و هشدارهای وزارت بهداشت، سازمان هواپیمایی کشوری، اقدام به قطع پروازهای ماهان نکرد؟ چرا سازمان هواپیمایی کشوری، فاقد آمادگی لازم برای تهیه و ابلاغ پروتکل های حفاطتی برای کادر پروازی و خدمه هواپیما و همچنین مسافران انتقالی از چین به داخل کشور بود؟ چرا تب سنجی در شرکت فرودگاهها با تاخیری غیر قابل پذیرش و هم چنین عدم  وجود جدیت کافی در هفته های اول کار همراه بود؟ چرا بحث ضدعفونی کردن سطوح پروازی ، اماکن فرودگاهی و داخل هواپیماها ، با تاخیر همراه بود و …. . آیا برای اینکار باید هواپیمایی ماهان را زیر سوال برد یا بخش های تخصصی نظیر پدافند غیر عامل در سازمان هواپیمایی کشوری را ؟

آقای وزیر ، آیا فکر نمی کنید وعده اخذ تست کرونا از تمامی مسافران از مبدأ آمریکای شمالی یا اروپا به ایران و همچنین قرنطینه 14 روزه آنان ، برای شما امکان پذیر نیست؟ واقعا فکر می کنید، توانایی تداوم اینکار در ورود موج شدید ایرانیان خارج از کشور، بدرون کشور را دارید؟ آیا این همان ادعایی نیست که توسط مقامات حمل و نقل انگلیس و استرالیا مطرح شده و مورد انتقاد جدی مدیران ایرلاین ها، افکار عمومی و منتقدان برنامه های توسعه ای و حمل و نقلی ، قرار گرفته است؟

*** مقاومت در برابر پذیرش واقعیت های مربوط به مقصران سقوط هواپیمای ای تی آر آسمان : در خصوص این بند، به جناب وزیر محترم نوصیه می شود که از نگاه تعصبی به ماجرا و همچنین مطلق گویی ها و صحبت های تند و آمیخته به امر و نهی و خشونت ، بشدت فاصله گرفته و پرهیز کنند. وزیر در شرایطی از قانون گرایی و مرجعیت سازمان هواپیمایی صحبت می کنند که ساختار و ترکیب اعضای بررسی کننده و تشخیص وضعیت سوانح و حوادث هوانوردی ، از دیدگاه بسیاری از کارشناسان ، جای بحث داشته و معتقد به عدم رعایت بی طرفی احتمالی در ساختار تشخیصی موجود هستند.
این که بین وزیر و کمیسیون اصل 90 چه گذشته است ، ارتباطی به افکار عمومی ندارد ، اما این عبارت که ” هیچ فردی در حوزه هوانوردی اجازه اظهارنظر ندارد” جای نقد و تحلیل بسیار خواهد داشت.

جناب آقای اسلامی عزیز ، بنظر می رسد که با ورود به 40 سال دوم انقلاب اسلامی و الزام به ایجاد تغییرات بنیادین در روند تصمیم گیری و تصمیم سازی و سیاستگذاری اقدامات توسط بخش ها و دستگاههای دولتی و همچنین با هدف تقویت سه رکن جمهوریت ، اسلامیت و انقلابی بودگی جمهوری اسلامی ، زمان تغییر فرا رسیده و از اولین نشانگان این امر، تقویت شفافیت ، افزایش نظارت ، ضرورت پاسخ طلبی و پاسخگویی ، فعالیت مشارکتی و فاصله گیری از قرائت ها و برداشت های دستوری و مواردی همانند باشد. توصیه های مشفقانه ما را جدی گرفته و تغییراتی ضروری در این حوزه را آغاز کنید. حجم عقب ماندگی ، ابتلا به روزمرگی و متاسفانه مسائل خاص در این حوزه و صنعت ، به حدی رسیده که الزام به اجرای اقدامات بنیادین، تعلل پذیر نبوده و نمی توان با مماشات انتظار اصلاح امور را داشت. صنعت هوانوردی کشور، خانه تکانی می خواهد آقای مهندس اسلامی . این واقعیت با شما یا بی شما اتفاق خواهد افتاد ، چه بهتر که از خودتان نامی نیکو و عملکردی قابل تحسین بگذارید.

با اندکی اضافات و تلخیص ، برگرفته از خبرگزاری مهر

اختصاصی شده توسط ایرلاین پرس


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو