پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | نقدی بر شیوه انتصابات و عزل مدیران در هما + درخواست توضیحات از کاپیتان زنگنه

تاریخ خبر: // کد خبر: 298914 // // // // // // خبر مهم


نقدی بر شیوه انتصابات و عزل مدیران در هما + درخواست توضیحات از کاپیتان زنگنه

بعد از نقد ایرلاین پرس در خصوص حکم برکناری یکی از معاونین نسبتا کوشای هما و انتقاد و تعجب از لحن یک نامه اداری ، مطالب و نقطه نظراتی چند برای این رسانه ارسال شد. متن زیر، یکی از نقدهای ارسال شده است. منتظر ارسال و انعکاس توضیحات احتمالی هما می باشیم.


نقدی بر شیوه انتصابات و عزل مدیران در هما + درخواست توضیحات از کاپیتان زنگنه

در واپسین ساعات شب 28 اردیبهشت در کانال خبری هما آمد که معاونت مهندسی و تعمیرات «برکنار» و بجای ایشان آقای مهندس عطایی تا تصمیم گیری نهایی من (بخوانید تیمسار) بعنوان جایگزین معرفی شدند!
با توجه به ساعت انتشار اطلاعیه و ناقص بودن آن و البته سرعت عمل (اختیاری و یا تحمیلی) مجله تصویری هما در انتشار خبر، ناخواسته به یاد کودتای نظامی چند سال پیش در کشور ترکیه افتادم و ضمن شگفتی وقتی پرسیدم :چرا حالا آنهم در شب!؟،گفتند برای ایجاد رعب و وحشت و از طرفی اظهار قدرت و …!!!؟

با اندکی تامل در بازه زمانی یکساله گذشته مدیر عامل محترم هما، ایشان ۵ معاون خود را به ترتیب صدارت از معاون منابع انسانی، عملیات، بازرگانی و فنی؛ با حضور ۹ تا ۵/۵ ماه، تغییر داده اند. با ذکر این توضیح که از مدت معاونت اسبق فنی، آقای سیدین از دو سال و چهار ماه صدارت ایشان،۷ ماه آن در زمان مدیریت فعلی هما بوده است. با نگاهی به حکم انتصاب معاون برکنار شده مهندسی و تعمیرات، ۸ بند بعنوان وظایف و انتظارات از ایشان لحاظ شده است که انجام هر یک از آنها، ماه ها و شاید سال ها زمان نیاز داشته باشد؛ از جمله بند ۸ حکم انتصابی ایشان؛

انجام پژوهش های لازم در راستای فن آوری تولید و برنامه ریزی در قسمت مهندسی و تعمیرات و … جالب اینکه در حکم مذکور در تعریف ایشان از «صلاحیت فنی» ذکر شده بود؛که متاسفانه به شش ماه نرسید!
بر اساس مقدمات ارایه شده و با رویکرد ارزیابی عملکرد مدیر عامل محترم، ، مواردی ر با یکدیگر، مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. آنچه که بر اساس شواهد و قرائن قابل روئیت ، می تواند مبنای نقد و نظر قرار گیرد، حکایت بر آن دارد که به احتمال بالا، بخش زیادی از این انتصابات ، احتمالا حاصل یک آشفتگی و عدم شناخت از مجموعه هما؛بلکه صنعت هوانوردی،است. صرفنظر از علت و یا دلایل منطقی احتمالی این تغییرات،چگونه می شود در کمتر از یکسال از همکاران انتصابی انتظار همکاری و برنامه ریزی داشت!؟ نگارنده در یادداشت های قبلی،مشخصا مدیر ارشد محترم هما را از اینگونه انتصابات عجولانه و بعضا خارج از بدنه هما،پرهیز داشته و با استعانت از آیات الهی ،ایشان را به تأمل در اعمال خود دعوت می داشتم.
عرض شد ایشان هما را با پادگان اشتباه مفروض داشته و بعبارتی در خیابان دوطرفه،به تصور خام یکطرفه بودن،حرکت و چنانچه فردی از ایشان توضیح خواسته و یا تذکر دهد،برخورد تندی اعمال می نمایند چه روز باشد و چه شب!؟ با نگاهی به اطلاعیه نصف و نیمه منتشره ،چند نکته و ابهام جلب توجه می کند:

*** یکم؛
چرا متن قبل از تکمیل شدن منتشر شده و اساسا سبب عجله! آنهم شب هنگام،چه بوده است!؟ قطعا این نشان از سرعت عمل و احترام شبانه به افکار عمومی؛آنهم از سوی مجله تصویری هما،نمی باشد! چرا که بنده ؛ شخصا ،چندین نوبت به این همکاران در خصوص عدم انتشار بموقع اخبار؛با ذکر موارد ،تذکر داده بودم.

*** دوم؛
چرا شبانه ؛مگر آقای صباحی در حال فرار بوده و یا قصد گریختن به کشور بیگانه داشته !!؟ مگر سخت بود که همکاری را برای چند ساعت تحمل نموده و با احترام و در زمان مناسب ؛پس از تعیین قطعی جانشین ایشان،و در حضور جمعی اندکی از همکاران ذیربط؛با رعایت فاصله اجتماعی،مراسم تودیع و معارفه انجام می شد!؟ قطعا دستور یک مدیر فصل الخطاب در عرصه اجرا و عمل است ،اما نه در عرصه نقد و‌نظر!
این حق طبیعی مدیر عامل محترم بوده که همکاران خود را انتخاب و یا تغییر دهند،اما چرا این چنین!؟
بگمان بنده این بی احترامی و عدم حفظ شأن و منزلت انسانی است ؛نه صرفا به آقای صباحی،که به همه هماییان،صرفنظر از اینکه علت تغییر و برکناری چه بوده باشد؛خواه تأخیر پرواز تهران -تبریز روز گذشته باشد و‌خواه ناتوانی در اجرا ی هشت بند ابلاغی به ایشان!!!

*** سوم؛
فرد‌ جایگزین با چه انگیزه و اعتماد به نفسی می تواند مشغول به اداره امور باشد،وقتی می داند رفتنی است،از یک روز تا چند ماه!؟ بنده؛پیشتر،همواره به شفاف سازی در عملکرد و پاسخگویی مدیر عامل محترم تأکید داشته و دارم و البته دیگر امیدی هم به تغییر روش ایشان نداشته و پرونده ایشان از نظر بنده بسته شده است.
در شرایطی که قریب به سه ماه است صنعت هوانوردی با رکود و تحمل زیان چندین هزار میلیارد دلاری مواجه شده و هزاران تن از کارکنان یا تعدیل شده و یا به مرخصی اجباری؛همانند همکاران شاغل همایی ،رفته اند،این تعجیل در تغییر چه بوده است!؟
البته در موارد مشابه،فقط ضمن تشکر و قدردانی ،فرد جایگزین معرفی می شد،اما این بار نه تنها از واژه«برکنار» استفاده شده ،بلکه بعلت ضعف و عدم شناخت ،قبل از تعیین قطعی فرد جایگزین ،این رفتار غیر متعارف انجام پذیرفته است!

از تیمسار انتظار می رفت با همان ادبیات نوشتاری زیبای خود(با این پیش فرض که شخصا مطالب را تدوین می نمایند) در صدور متوالی بیانیه و اعلامیه؛اعم از مذهبی،ملی،نظامی و در این اواخر شخصی،با ادبیات رفتاری مشابهی اعمال نظر می داشتند.
بر اساس نوع برخوردها ، متاسفانه و شوربختانه ، می توان این طور قضاوت نمود که مدیر ارشد هما،فاقد مهارت کافی رفتاری و اداری در مجموعه هما؛بلکه مدیریت هوانوردی،هستند.البته مهارت فنی ایشان را باید عزیز و یا عزیزانی که ایشان را برای هما مناسب تشخیص داده اند،اظهار نظر نمایند.
بنظر شاید گمان دارند ، اعمال اینگونه رفتار های مدیریتی ،نشانه قدرت و اقتدار ایشان است و یحتمل خواسته اند ؛همانند برکناری وزیر صمت،عمل مشابهی انجام دهند!؟ در اولین دقایق انتشار خبر سه تن از عزیزان ایثارگرو جانباز همایی،سه رویکرد از خود نشان دادند؛یکی گفت: یاد رضا شاه …افتادم،دیگری گفت :خدا به هما رحم کند و آخرین هم اشاره داشت که هما همیشه محل آزمون و خطای مدیران است!!!
دقت دارید!این واکنش بخشی از دلسوزان هما است!!!

به تیمسار عرض می کنم اینگونه اعمال نشانه تفاوت است و نه تمایز! و آنچه شما را در هما نگه می دارد تمایز است و نه تفاوت!!! اما سکوت هماییان را نه نشانه ترس و احساس از دست دادن امنیت شغلی بدانید،بلکه صرفا حرمت میزبانی شما و سایر همکاران نظامی و غیر نظامی را محفوظ می دارند و لاغیر!

مزید اطلاع جنابعالی؛بشرط تکرار اعمال این چنینی،این بار به رییس جمهور محترم خواهم نوشت و از شما نزد ایشان تعریف داشته و سوال می کنم؛سبب انتخاب شما چه بوده است!؟ آیا با مطالعه دقیق سوابق کاری گذشته اقای زنگنه ، ایشان را مناسب تشخیص داده اید و یا به توصیه عمل نموده اید!؟ و شاید هم ارادت شخصی بوده است!؟
ظریفی می گفت؛ در کشورهای جهان سوم، ارادت بر مهارت، غلبه دارد!!! و بنظر شاید اینبار، این نظریه گریبان هما را گرفتار است. حال آنکه در هما باید مهارت؛چه فنی یا ادراکی و انسانی،حرف اول را بزند و لاغیر!!!

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مهندس صباحی ، اگرچه یک جوان بسیار با تجربه در عرصه صنعت هوایی و تعمیر و نگهداری هواپیما نبود ولی باندازه خود دارای دانش کافی در جهت انجام وظایف سازمانی خود محسوب می شد. آموخته های او در مهندسی و تعمیرات و سیستم های کیفی و ایمنی باندازه ای بود که بتواند کشتی به گل نشسته مهندسی و تعمیرات را به حرکت درآورد. مهندسی و تعمیرات هما دارای یک سیستم سنتی بسیار کند هست که کسی جز صباحی نمی توانست باعث چالاکی و چابکی آن شود. تصمیمات او اگرچه مورد وثوق خیلی ها قرار نگرفت ولی تفکر جدید و به روز ایشان و البته جسارت خاصی که داشت باعث شد درهای آشیانه های هما در فرودگاه حضرت امام (ره) گشوده شود و پس از 15 سال از ساخت این آشیانه ها که هیچ معاون مدیر عاملی در مهندسی و تعمیرات اراده و جرأت کافی جهت افتتاح این آشیانه ها نداشت، با همت و تلاش همکارانش در مهندسی و تعمیرات، آشیانه های هما در ایکا را افتتاح و مورد بهره برداری قرار دهد. البته بقول چند نفر از مدیران و همکاران او در مهندسی و تعمیرات، کارهای مثبت صباحی غیرقابل تصور بود و با اراده و جسارتی که داشت خیلی از امور عقب افتاده آن قسمت را انجام داد و پروژه های زیادی رو شروع نماید ولی در این زمان کوتاه 5.5 ماه انتظاری بر ببار نشستن و تکمیل پروژه هایش نبود.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از نامه ارسالی برای ایرلاین پرس

اختصاصی شده توسط ایرلاین پرس


دیدگاه خود را بنویسید

  1. عبدالله جعفری نوشته است:
    15:17 مورخه 03 خرد 99

    با سلام
    احتراما باید به اطلاع خوانندگان محترم سایت ایرلاین پرس و‌همچنین گردانندگان سایت مطالبی پیرامون برکناری معاونت‌مهندسی و تعمیرات شرکت هما برسانم .این مطالب از طرف کسی است که مستقیم تحت تاثیر مزایا و معایت این قبیل تغییرات بعنوان یکی از صدها متخصص شاغل در هما عنوان میشود.
    قطعا در هر مجومعه ای تغییرات مدیریتی مکرر به ضرر مجموعه میباشد ولی باید توجه داشت وقتی مدیری از کلکسیونی از ضعفها ،بی برنامه گیها و تصمیمات اشتباه در راس مجموعه ای باشد هر دقیقه تعلل در برکناری همچین شخصی خیانت به سرمایه هر سازمانی میباشد.
    در مهندسی و تعمیرات هما ما شاهد پدیده ی منحصر به فردی بودیم فردی که هیچ سابقه ی مدیریتی و عملیاتی در قسمت فنی نبود و آشنایی با هواپیما نداشت همچنین تصمیمات مخربی گرفتند که اگر نهادهای نظارتی و بازرسی دقت داشته باشند باید معاونت معزول پاسخگو باشد.مهمترین آن از رده خارج کردن آشیانه ی اورهال شرکت هما از مدار عملیاتی میباشد که با نیت راه اندازی آشیانه در فرودگاه امام این آشیانه بلکل غیر فعال گردید آشیانه ای که توانایی تعمیرات سنگین تمام ناوگان هما را داشت .نکته دوم عدم مشورت پذیری دلسوزان مجموعه و برکناریهای کینه ورزانه و بعضا انتخاب مدیرانی ضعیف و غیر کارآمد.متاسفانه وضهیت بحرانی کرونا و کاهش شدید پروازها در ماههای اخیر ضعف و بی برنامه گی این قبیل مدیران را کمرنگ کرده است.
    در پایان نحوه برکناری و متن پیام مدیر عامل هما قابل نقد میباشد ولی باید بدانیم هر آنکس که باد میکارد طوفان درو میکند .
    شخص معاونت برکنار شده با بدترین ادبیات و رفتارها برخی مدیران خبره و متخصص و با تجربه را در بدترین زمان برکنار و بازنشست کرد.به قول معروف "دنیا دار مکافات هست"
    و ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نویسنده متن از همکاران بازنشسته قسمت بازرگانی میباشند و تعلق خاطری که به مهندسی و تعمیرات پیدا کردند جای تعجب میباشد چرا که مادامی که این قبیل افراد شاغل هستند هیچ نگاه دوستانه ای به قسمت و متخصصین فنی ندارند و قطعا پای رابزه و حساب کتاب دیگری در میان‌میباشد.
    بهر حال بدانید اکثریت قریب به اتفاق کارکنان مهندسی و تعمیرات هما از این برکناری نه تنها ناراحت نیستند که خیلی هم خوشحال میباشند.
    انتظار میرود در راستای سیاست بی طرفانه و اخلاق حرفه ای آن سایت وزین مطبوعاتی این‌پیام در زیر پست ارسال گردد.


    • ایرلاین پرس سر نوشته است:
      17:23 مورخه 03 خرد 99

      ایرلاین پرس سایتی بی طرف ، توسعه گرا و امانتدار است. هر ذی نفع یا ذی مدخلی که صحبتی مستند و در چارچوب اصول متعارف رسانه ای به این سایت ارایه دهد، مسلما منتشر خواهد شد. منتظر سایر نقد و نظرها در خصوص این خبر ، برای انتشار هستیم.





آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین